Kies op maat

Inloggen Menu

Specialist jonge kind

Bij jonge kinderen verloopt de ontwikkeling in hoog tempo en kan deze beïnvloed en gestimuleerd worden door de omgeving. De rol van de professional is hierbij erg belangrijk. In de peuter- en kleuterleeftijd ontstaan er veel verschillen in ontwikkeling tussen kinderen. Het is noodzakelijk dat je als professional over voldoende specifieke kennis beschikt om op een systematische wijze met jonge kinderen te kunnen werken in de praktijk. De professional moet kennis hebben van ontwikkeling(fasen) en gedrag kunnen plaatsen in dat kader. 

Leren peuters en kleuters op een andere manier dan oudere kinderen? Denk je dat spelend leren de leidraad moet zijn voor het handelen van de leerkracht of pedagoog? Wil je kindgericht of methodegericht werken? Of een combinatie van beide? Verloopt de ontwikkeling bij ieder kind op dezelfde manier? Heb jij je ooit afgevraagd hoe je de ontwikkeling van peuters en kleuters kunt stimuleren?  

In deze educatieve minor ga je onderzoeken hoe jonge kinderen zich ontwikkelen en wat dat betekent voor jouw aanpak. Je wordt uitgedaagd om een visie te ontwikkeling voor goed onderwijs aan het jonge kind, in de grootstedelijke context van Rotterdam. En welke waardevolle bijdrage jij daaraan kunt leveren. We duiken in de theorie, maar verbinden deze direct aan je stagepraktijk. Je onderzoekt de praktijk, en onderbouwt je bevindingen met theorieën. De kracht van een jonge kind professional ligt in het bieden van adequate begeleiding in de praktijk, waarbij jij het jonge (doelgroep)kind kan stimuleren en zo het leren en de ontwikkeling kan optimaliseren. 

Jouw onderzoekend vermogen en je nieuwsgierigheid zijn cruciaal bij het volgen van deze minor. Er wordt een groot beroep gedaan op jouw zelfsturing, ondernemingszin en creativiteit. 
Je krijgt een inspirerend aanbod. Thema's waarin we ons verdiepen zijn kindontwikkeling – hechting – spel – ouders – doelgroep beleid en het creëren van rijke, uitdagende speelleeromgevingen. 
Er zijn regelmatig intervisie en feedbackmomenten, die betekenisvolle informatie voor je leerproces opleveren.  

Leerdoelen

In het algemene programma wordt onder leiding van de docent kennisgestuurd gewerkt met verschillende werkvormen. De volgende onderwerpen kunnen aan de orde komen:  

·       Kindontwikkeling (motoriek, abstract/logisch denken, begrijpen van de (fysische en sociale) wereld, expressie met inbegrip van taalvaardigheid, zelfsturing, ondernemingszin, emotionele gezondheid en verbondenheid)  
·       Hersenontwikkeling  
·       Hechting  
·       Spel/ spelend leren  
·       Rijke uitdagende omgeving  
·       Samenwerkingspartners (denk aan: gemeente, samenwerkingsverband, specialisten)  
·       Hoogbegaafheid 
·       Doorgaande lijn: peuter, kleuters en groep 3. 
·       En nog veel meer. 

Werkvormen  
De volgende werkvormen komen aan bod:  
Hoorcolleges en gastcolleges.  

Werkbezoeken, studiedagen en symposia op eigen initiatief.  

Daarnaast;  
-           bestuderen van de theorie in zelfstudie  
-           gebruik maken van verschillende onderzoeksmethoden en technieken zoals: observaties, enquêtes, interviews, vragenlijsten en toetsen (Van der Donk & Van Lanen, 2018).  Voor pabostudenten zijn deze te koppelen aan beroepstaak 6.  

Toetsing 
Kindportret, portfolio, reflectieverslag en presentatie. 

Ingangseisen

Ingangseisen 

De Minor Jonge Kind Specialist is bedoeld voor alle studenten van het Instituut voor Lerarenopleidingen (IVL) en van het Instituut voor Sociale Opleidingen (ISO). Je moet je propedeuse behaald hebben

Rooster

Tijdsbesteding  en rooster
30 EC = 840 uur (1EC = 28 uur).  

De  lessen worden aangeboden op donderdag, in semester 1, voor zowel de blok- als de lintvariant op Museumpark. Voor de blokvariant loop je in semester 1 twee dagen stage per week. Voor de lintvariant loop je het hele schooljaar een dag stage per week.   

Toetsing

Toetsing 
Kindportret, portfolio, reflectieverslag en presentatie. 

Aanvullende informatie