Kies op maat

Inloggen Menu

Effectief in de klas

Een klas is een complex sociaal leersysteem. Het bestaat vaak uit 20 tot 30 leerlingen en een lera(a)r(es). Zij vormen een sociale leergroep die wekelijks één of meer keren bij elkaar komt gedurende een schooljaar. Enerzijds werken zij aan de kerndoelen van het schoolvak maar er is ook de taak bij te dragen aan de overdracht van normen en waarden vanuit een levensovertuiging en/of mens- en schoolvisie. Anderzijds is elke klas uniek en heel bijzonder. Geen enkele leerling is hetzelfde, en elke leerling vraagt om specifieke aandacht en een eigen aanpak in de omgang in de klas en bij het leren. En dat geldt ook voor de leraar die zichzelf als eigen persoon meebrengt in de klas. Om in deze complexiteit als leraar effectief te zijn, worden tegenwoordig hoge eisen gesteld aan de beroepsvaardigheid. Deze minor wil studenten daarom extra competenties meegeven door hun beroepsvaardigheid te verdiepen en te verbreden.

Ingangseisen

De Minor 'Effectief in de klas' staat open voor alle studenten die aan een lerarenopleiding zijn verbonden. Studenten kunnen deelnemen als ze alle studiepunten van leerjaar 1 en 2 hebben gehaald, en uit leerjaar 3 minimaal 30 studiepunten behaald plus de helft van de studiepunten voor stage Leren en Werken. Voor de studenten die willen deelnemen is het noodzakelijk dat zij enkele keren video-opnames (mogen) maken van op hun stageschool of opleidingsschool. Gedurende de minor moeten zij lesgeven.

Literatuur

Voor de minorbijeenkomsten en de praktijkopdracht wordt gebruik gemaakt van:

  • De verplichte vakdidactische literatuur zoals die in de leerlijn Vak-Vakdidactiek van het eigen schoolvak in de eigen opleiding in de eerste drie leerjaren is gebruikt.
  • De verplichte algemeen didactische literatuur zoals die in de Didactische en Pedagogische leerlijnen bij Onderwijskunde en Beroepsvorming is gebruikt.
  • Boek en reader 'Didactisch Coachen'.
  • Boek en reader 'Pedagogische methode'.
  • Reader 'Capita Selecta Lesgeeftechnieken'.

Eventuele aanvullende literatuur wordt tijdens de bijeenkomsten verstrekt.

Rooster

Lestijden
De minorbijeenkomsten vinden plaats op dinsdag van 11:20 – 16:40 (wordt nog nader bekeken en afgestemd met de deelnemers maar dit geeft een goede indicatie).

Toetsing

TOETSING EN BEOORDELING
Er zijn twee formele beoordelingsmomenten:

1. Het Mid-term Mondeling waarin halverwege de minor de voortgang, vooral praktisch maar ook theoretisch, het gebruik van het minor-boekje en de kwaliteit van de dynamische leeragenda (DLA) wordt beoordeeld. Het mondeling wordt afgenomen door een docent.

2. De Eindbeoordeling Minor waarbij in de vorm van een sollicitatie, naar een vacature voor leraar met specifieke kwalificaties, aangetoond moet worden in welke mate de deelnemers hun leerpunten hebben gerealiseerd en daadwerkelijk hun beroepsvaardigheid hebben verbreed en verdiept. De sollicitatiecommissie bestaat uit een docent en een drietal medestudenten (peers).

Aanvullende informatie