Kies op maat

Inloggen Menu

Passend Onderwijs en Leerlingenzorg

De minor Passend Onderwijs en leerlingenzorg leert aankomende docenten om vanuit een onderzoekende houding problemen die in het werken met jongeren in schoolsituaties in het vo en mbo ontstaan, te signaleren, er systematisch naar te kijken en er planmatig naar te handelen. Daarnaast behandelt de minor verschillende methoden en middelen om geschikte begeleiding aan alle leerlingen te kunnen opzetten en uit te voeren. Binnen de minor Passend Onderwijs en Leerlingenzorg staat de zorg aan leerlingen centraal.

Leerdoelen

Leerdoelen: De student……  

Basisbijeenkomsten: 

  • Kan de principes van inclusief onderwijs uitleggen.
  • Kan uitleggen wat passend onderwijs inhoudt en hoe dat vorm gegeven wordt. 
  • Kan zijn eigen pedagogisch vakmanschap ontleden, bekritiseren en plannen.   
  • Kan zijn eigen opvoedings- en onderwijservaringen duiden in relatie tot zijn eigen docentgedrag. 
  • Kan eigen kernkwaliteiten beschrijven en bewust inzetten in zijn pedagogisch vakmanschap. 
  • Kan leerlingen met dyslexie en dyscalculie op een passende manier ondersteunen tijdens de lessen van het eigen schoolvak.  

Specialisatie Leer en gedragsproblemen: 

  • Kan lessen ontwerpen om cyberpesten bespreekbaar te maken en bij te dragen aan een veilig pedagogisch klimaat.
  • Herkent verschillende leer- en gedragsproblemen en kan de betreffende leerling op een passende manier in de eigen les ondersteunen.  

Specialisatie Leerlingbegeleiding en mentoraat: 

  • Kan lessen ontwerpen om cyberpesten bespreekbaar te maken en bij te dragen aan een veilig pedagogisch klimaat.
  • Herkent verschillende begeleidingsvragen van leerlingen en kan de betreffende leerling(en) op een passende manier ondersteunen.  

Beroepsopdracht Oplossingsgericht werken: 

  • Kan het verschil tussen oplossingsgericht en probleemgericht werken uitleggen.
  • Kan begeleidingsgesprekken voeren met behulp van de methode Mission Possible.
  • Kan in een begeleidingstraject bewust oplossingsgerichte gesprekstechnieken inzetten.   

Minorpraktijkdagen: 

Tijdens je stage pas je theorie toe die je in de basisbijeenkomsten, de specialisatie en bij de voorbereiding van de beroepsopdracht toe.  

Ingangseisen

De Minor Passend Onderwijs en Leerlingenzorg is bedoeld voor studenten van het IVL, die een 2e graads lerarenopleiding volgen. Studenten van andere instituten en andere hogescholen zijn ook welkom. Studenten kunnen deelnemen als ze alle studiepunten van jaar 1 en 2 hebben behaald. Daarnaast is het hebben van een stage- of werkplek in het vo, mbo of het vso noodzakelijk om mee te kunnen doen. Het afronden van de vakken uit de pedagogische leerlijn van de opleiding is een pre.

Literatuur

Literatuur

Voor de basisbijeenkomsten en de praktijkopdracht zijn de volgende boeken verplicht:

Beumer- Peeters, C. (2010). Mission Possible. Kids Skills voor Jongeren. Amsterdam: uitgeverij Boom/ Nelissen.
Caufmann, L. & Dijk, D.J. van (2017). Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs. Den Haag: Boom Lemma Uitgervers.
Groothuis, M. & Verkuyl, H. (2009). Mentor in het voortgezet onderwijs: gids voor aanpak met visie. Barneveld: uitgeverij Nelissen. (H5 en H11)
Horeweg, A. (2015). Gedragsproblemen in de klas in het voorgezet onderwijs. Houten: Lannoo Campus.
Lieshout, T. van (2018). Pedagogisch adviezen voor speciale kinderen. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
Teitler, P. (2013). Lessen in orde, Handboek voor de onderwijspraktijk. Bussum: Coutinho.
Aanvullende literatuur wordt tijdens de eerste bijeenkomst bekend gemaakt.

Extra literatuur voor de Specialisatie Leerlingbegeleiding en mentoraat

Tressel, J. (2012). De beroepsbekwame mentor. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.

Rooster

Lestijden:

VT heeft les op maandag van 12:10 – 16:40.

DT heeft les op donderdag van 17:50 – 22:00

Toetsing

- Je maakt zowel voor de basisminor als voor de specialisatie opdrachten waarbij o.a verdieping in de aangeboden theorie van belang is. Je docent beoordeelt of de doelen van het minoronderdeel bereikt zijn, of je de beoogde competenties hebt verworven.
- Als onderdeel van afsluiting en beoordeling van minoronderdelen reflecteer je op de leerdoelen en geef je aan op welke manier deze bereikt zijn.
- De innovatieve opdracht wordt beoordeeld.
- Het stagedeel wordt afgesloten met een assessment startbekwaam. Hier hoort ook een afsluitend gesprek bij van de student met vakcoach en stagebegeleider/BiS.
In dat gesprek worden de competenties van de student beoordeeld op niveau 5/6 aan de hand van het portfolio van de student. In het portfolio moet voldoende bewijs aanwezig zijn voor vakcoach en stagebegeleider/ BiS om het stagedeel van het afstuderen met goed gevolg te kunnen afronden.

Aanvullende informatie