Kies op maat

Inloggen Menu

Leefstijl en Gezondheid

Let op!: Er zijn nog plekken beschikbaar bij deze minor. 

De minor biedt je alle competenties om cliënten te begeleiden bij het verbeteren van hun leefstijl en gezondheid. Je doet inspirerende kennis op zodat jij cliënten kunt coachen bij het beter bewegen, slapen, eten en ontspannen. Het gaat vooral om de samenhang tussen deze verschillende leefstijl onderdelen.

De complexiteit blijkt maar weer als je tijdens het volgen van de minor ‘echte’ cliënten gaat begeleiden in Rotterdam Zuid middels een op maat gemaakte leefstijl interventie. In kleine interdisciplinaire groepen ga je aan de slag. Fijn, want zo leer je mét en ván elkaar.

Daarnaast ontwikkel je een innovatief product of programma voor volwassenen en/of kinderen met multifactoriële gezondheidsproblemen die een gezondheid belemmerende leefstijl vertonen.

Je kunt deze minor volgen als je een zorg- of sport gerelateerde opleiding doet. Denk aan: fysiotherapie, ergotherapie, verpleegkunde, verloskunde, logopedie, social work, diëtetiek maar ook sportkunde enzovoorts.

Leerdoelen

LEERDOELEN
1 - De student kent de principes van Shared Decision Making, Motiverende Gespreksvoering en de invulling van gespreksrollen, en kan aan de hand van diverse modellen rondom gedrag fases, interventies en determinanten van gedrag herkennen en benoemen.
2 - De student kent de Beweegrichtlijn 2017, de relatie tussen gezondheid en bewegen, de trainingsprincipes, de grondmotorische eigenschappen conditie / kracht / lenigheid en passende meetinstrumenten om deze in kaart te brengen.
3 - De student kent de stressrespons, fysiologische en psychologische stressmodellen, effecten van aanhoudende stress, stress gerelateerde klachten/aandoeningen, aspecten van stressmanagement en mindfulness, meetinstrumenten voor ervaren stress en kan de onderlinge samenhang van deze elementen herkennen.
4 - De student kent de begrippen gezondheidsvaardigheden en zelfregie en benoemt op welke wijze deze begrippen gestimuleerd kunnen worden.
5 - De student kent de functie van slaap, slaapfases, de effecten van slaaptekort, slaapaandoeningen, slaap verstorende / bevorderende factoren en meetinstrumenten voor slaapkwaliteit / slaapdruk en kan de onderlinge samenhang van deze elementen herkennen.
6 - De student kent de vormen, functie, opname, metabolisme, en belangrijke voedingsbronnen van macronutriënten en micronutriënten.
7 - De student maakt binnen het methodisch handelen actief en gepast gebruik van klinimetrie en gebruikt hiervoor vanuit de verschillende domeinen (bewegen, gedrag, voeding, stress, slaap) het “8-stappenplan meetinstrumenten”.
8 - De student maakt op een gepaste wijze gebruik van communicatie- en coaching technieken om het gezondheidsgedrag van cliënten aan te spreken en te ontwikkelen. *
9 - De student maakt op basis van Shared Decision Making gebruik van informatie en adviezen met betrekking tot beweging, voeding, ontspanning en slaap om het gezondheidsgedrag van mensen met multifactoriële gezondheidsproblemen en een gezondheid belemmerende leefstijl aan te spreken en te ontwikkelen.
10 - De student ontwerpt, legitimeert en evalueert zelfstandig het diagnostisch proces volgens principes van EBP bij mensen met multifactoriële gezondheidsproblemen die om zeer uiteenlopende redenen een gezondheid belemmerende leefstijl vertonen.
11 - De student ontwerpt (in het verlengde van de diagnose), voert uit (minimaal zes weken), legitimeert en evalueert zelfstandig een passend behandelplan bij mensen met multifactoriële gezondheidsproblemen die om zeer uiteenlopende redenen een gezondheid belemmerende leefstijl hebben.
12 - De student begeleidt de cliënt bij het maximaliseren van de eigen regie bij het realiseren van een gezonde leefstijl.
13 - De student ontwikkelt een nieuw product (zorginnovatie) of programma voor mensen en/of kinderen met multifactoriële gezondheidsproblemen die een gezondheid belemmerende leefstijl vertonen.
 

* Een gepaste wijze van gespreksvoering heeft betrekking op de aanwezigheid en kwaliteit van attitudevaardigheden, gespreksvaardigheden en de bewuste invulling van verschillende coachrollen.

Ingangseisen

Je kunt deze minor volgen als je een zorg-, sport- of ‘mens’gerelateerde opleiding doet. Denk aan: fysiotherapie, ergotherapie, verpleegkunde, verloskunde, logopedie, social work, voeding & diëtetiek maar ook sportkunde, HRM, zorgtechnologie enzovoorts.

Let op!: Voor deze minor geldt een maximum aantal deelnemers in combinatie met een loting en een eerdere sluitingsdatum.  Indien je mee wilt doen met de loting, meld je dan aan via Kies Op Maat en lever de door jouw examencommissie ondertekende leerovereenkomst aan vóór 09:00 uur 13 mei 2024.

Literatuur

Je zal gedurende het onderwijs veel gescande literatuur, artikelen, links en filmpjes moeten lezen en/of bekijken. Onderstaand een lijst met literatuur die je kunt gebruiken tijdens de minor.

Aanbevolen literatuur

Boom-Binkhorst, F. H., Hartman, E., & Hartog, A. P. (2006). Mens & voeding. Baarn: HB uitgevers.

Boon, M., & Van Rossum, L. (2019). Vet belangrijk. Feiten en fabels over voeding, vetverbranding en verborgen dikmakers. Amsterdam: Ambo / Anthos. 

Brug, J., Van Assema, P., Lechner, L. (2008). Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering, een planmatige aanpak. Assen: Van Gorcum. 

Bijma, M., & Lak, M. (2012). Leefstijlcoaching. Kernvragen bij gedragsverandering. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Cameron, L., & Leventhal, H. (2002). Self-regulation of health and illness behaviour. Londen: Routledge.  

Elbers, S., Hermsen, S., Bloemen, M., Renes, R.J., & Wittink, H. (2018). Gedragslenzen: theorie en toepassing. FysioPraxis 2018

Franzen, G. (2004). Wat drijft ons? Denken over motivatie sinds Darwin. Utrecht: Lemma. 

Gaillard, A. (2003). Stress, productiviteit en gezondheid (2de editie). Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. 

Gezond 010: het akkoord. Geraadpleegd op 13-07-2020 van https://www.rotterdam.nl/wonen leven/vitale-stad/ 

Heath, C., & Heath, D. (2010). Switch, veranderen als verandering moeilijk is. New York: Prentice Hall. 

Kok, M. (2012, versie 005). Van Dublin descriptoren naar Rotterdam descriptoren. Hogeschool Rotterdam: Dienst Onderwijs en Kwaliteit.

Lambregts, J., Grotendorst, A., van Merwijk, C., (2020) Bachelor of Nursing 2020, een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Lawrence, P., & Nohria, N. (2002). Driven, how human nature shapes our choices. San Francisco: Jossey-Bass.

Lazarus, R. (2006). Stress and emotion: a new synthesis. New York: Springer. 

Lemmers, L., & De Greeff, J. (2018). Gezondheidsbevordering en leefstijl. Een praktische inleiding. Amsterdam: Boom.

Miller, W.R., & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering. Mensen helpen  veranderen. Houten: Ekklesia. 

Rock, D., Siegel, D.J., Steven, Poelmans, A.Y., & Payne, J. (2012) The healthy mind platter.     NeuroLeadership Journal, (4)

Schmitt, M., (2017). Bewegen naar Gezondheid, het kan, het moet en het heeft effect. Rotterdam: Hogeschool Rotterdam Uitgeverij. 

Spanjersberg, D., et al., (2011) Ondernemen in de fysiotherapie. Amsterdam: Reed Business.

Van Der Burgt, M., & Van Mechelen-Gevers, E. (2008). Preventie en gezondheidsbevordering door paramedici. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. 

Van Houdenhove, B. (2001). Moe in tijden van stress. Tielt: Lannoo. 

Van Houdenhove, B. (2005). In wankel evenwicht. Over stress, levensstijl en welvaartsziekten. Tielt: Lannoo. 

ZonMW., & Vilans., (z.d.). Handleiding Zorgen voor Zelfzorg Tips en ervaringen uit de werkplaats zelfmanagement.

Toetsing

·       Performance Assessment (met simulatieclient)

·       Innovatief product (innovatief en ondernemend product)

·       Clientverslag - Eindassessment (gebaseerd op de clientbegeleiding gedurende OP2)

Aanvullende informatie