Kies op maat

Inloggen Menu

Social Marketing

Klimaatrampen, overconsumptie, fast fashion, inkomensongelijkheid, discriminatie, green washing, body positivity, biodiversiteitscrises, fake romance, social media verslaving en het basisinkomen: zomaar een greep uit de problemen waar onze studenten het afgelopen semester mee bezig waren. In deze minor willen we sociaal-maatschappelijke problemen analyseren, onderzoeken en aanpakken. En dat doen we door bij het begin te beginnen: onze economie. Want daar begint elke vorm van problematiek.

Als je een verandering teweeg wil brengen in de maatschappij of in het bedrijfsleven, of waar dan ook, moet je begrijpen waar het probleem écht vandaan komt. We onderzoeken met behulp van literatuur en films de politiek-economische structuur, een stukje geschiedenis, de natuurlijke omgeving en hegemonie met een bijna meedogenloze kritische bril. We vragen ons af: wat is normaal in onze samenleving - en waarom?

Om een echt goede social marketing interventie of campagne op te zetten moet je de sociaal maatschappelijke problematiek die jij interessant vindt, volledig begrijpen vanuit de oorzaken uit het verleden. Dit doen we door aan de slag te gaan met kritische theorie en filosofie om de wereld van vandaag beter te duiden. Social marketing is een brede definitie: uiteindelijk draait het om gedragsverandering. En marketeers weten hoe gedragsverandering werkt. Wij gebruiken die technieken in het bijvoorbeeld opzetten van campagnes en het toepassen van Design Thinking. Maar misschien wil je juist aan de slag met kunst, of wil je meer onderzoek in?  De autonomie in onze minor is groot. Je bent zelf aan zet!

Effectiviteit en efficiëntie is hierbij net zo essentieel als bij commerciële marketing: we dragen geen geitenwollen sokken. Wel richten we ons op de beweegredenen van burgers, bedrijven, professionals en bestuurders. Hoe komen ze tot hun beslissingen? Hoe krijg je inzicht in wederzijdse belangen, motivaties en narratieven? En hoe kunnen we deze beïnvloeden?

Deze kennis en vaardigheden helpen je in het begrijpen van onze economie, de markt, de doelgroep en de dynamiek die nodig is om mensen tot verandering aan te zetten. Dit bied je een flinke voorsprong bij het afstuderen en je carrière. Of je nu gaat werken in het bedrijfsleven, overheid of in het maatschappelijk domein.

Als je écht iets wilt leren in dit half jaar, dan ben je bij ons aan het juiste adres. Ons team is een combinatie van economen, filosofen, sociologen en bedrijfskundigen die interdisciplinariteit als vaandel dragen en je ten alle tijden zullen uitdagen.

Leerdoelen

De minor is verdiepend en leidt op tot beginnend beroepsbeoefenaar (niveau 3) op hbo-niveau.
 
In deze minor doe je onderzoek naar actuele/toekomstige maatschappelijke trends. Je onderzoekt wat deze trends inhouden, wat de gevolgen voor de markt zijn en hoe de markt hier mee om kan gaan (toegepast onderzoek). Hiermee verrijk je je vakgebied en lever je een bijdrage aan de ontwikkeling van de Rotterdamse regio.
 
De minor is gekoppeld aan de landelijke leeropbrengsten (LLO): Koers bepalen, Waardecreatie, Business development en Realiseren. De specifieke leerdoelen in de minor zijn:

  1. De Student is in staat om sociale uitdagingen te analyseren door middel van het gebruik van kritische theorie aangereikt in de colleges.
  2. De student snapt de cultureel economische geschiedenis van onze economie en de meest recente vorm: het neoliberalisme, en kan dat verbinden aan de themakeuze.
  3. De student is in staat om op basis van zijn/haar kritiek op de problematische ideologie, een nieuwe visie te vormen op zichzelf in relatie tot de maatschappij.
  4. De student is in staat om met zijn/haar argumenten de lezer te overtuigen van de gemaakte claims.
  5. De student laat zien in staat te zijn met behulp van de aangereikte schrijfvaardigheidslessen een overtuigend stuk tekst te kunnen schrijven.
  6. De student kiest één van de opties, beargumenteert waarom en kan het uiteindelijke Change Product verbinden aan het onderzoek.
  7. De student heeft voor invloed gezorgd op meerdere partijen in de samenleving.
  8. De student toont eigenaarschap en origineel en kritisch denken in proces en eindresultaat van Change Product.
  9. De student is in staat in een wederzijdse afhankelijkheidsrelatie te functioneren.
  10. De student is in staat via een proactieve houding te anticiperen op de behoeftes van de groep

 
Na het volgen van deze minor kun je:

  • Kritisch denken over problemen en uitdagingen in de maatschappij
  • Op basis van de aangereikte theorie en zelf verzamelde bronnen, een social marketingstrategie voor een concreet maatschappelijk of organisatievraagstuk opstellen
  • De theoretische achtergrond over het sociale gedrag van mensen interpreteren en toepassen binnen de praktijkopdracht: Hoe kan gedragsverandering bij grote groepen mensen tot stand gebracht worden?
  • De theoretische achtergrond over Social Marketing interpreteren en toepassen binnen de praktijkopdracht
  • Onderzoek doen naar het gedrag en behoeftes/barrières van de doelgroep in een maatschappelijke omgeving
  • De gemaakte keuzes voor interventies voor gedragsverandering, Social Marketing en de Social Marketing campagne op overtuigende wijze onderbouwen en beargumenteren
  • Interventies ontwerpen op basis van het uitgevoerde onderzoek om gedrag van de doelgroep te veranderen om positieve maatschappelijke/sociale veranderingen te bewerkstelligen
  • Het opgestelde Social Marketingplan geheel of gedeeltelijk uitvoeren in de praktijk
  • Het opgestelde en uitgevoerde Social Marketingplan evalueren: Ga je door op de ingeslagen weg of is koerswijziging verstandig? Hoe kun je het rendement van jouw investeringen in kaart brengen?
  • Het opstellen en op overtuigende en aantrekkelijke manier presenteren van een eindrapportage.

Ingangseisen

Om aan deze minor deel te nemen dien je semester 5 van je studie te hebben afgerond. Vaak is dit een stage. Voor deelname aan de minor Social Marketing is kennis van bedrijfskunde en marketing een pre, maar het hoeft niet. Sterker nog: wij moedigen mensen met andere studie-achtergronden juist aan om mee te doen.

Literatuur

We gebruiken het werk van: Jason Hickel, Timothee Parrique, Paul Schenderling, Karl Marx, Kees Klomp, Thomas Piketty, Merijn Oudenampsen, Elinor OStrom, Erich Fromm, Antonio Gramsci, Sander Heijne.
We gaan ook films analyseren, om onderwerpen te verdiepen. Zoals bijvoorbeeld: The Titanic, The Matrix, Burning, The Nest etc

Toetsing

Theorie toetsing
Onderzoek en focus in paper =30% (individueel)
Tentamen = 30% (individueel)

Praktijk toetsing
Uitvoering en testen interventie/campagne = 40% (groepscijfer)


Let op: Deze minor bestaat uit drie onafhankelijke eindcijfers die niet met elkaar gecompenseerd worden. Je hebt dus twee cijfers voor Theorie en een cijfer voor Praktijk aan het einde van de minor. Deze moeten allemaal voldoende zijn. + minimaal 5,5)