Kies op maat

Inloggen Menu

Social Marketing

Waar komen de huidige uitdagingen in de samenleving vandaan? Voel jij ook dat er iets niet klopt met de manier waarop wij onze economie hebben georganiseerd? Durf je de confrontatie aan te gaan om je kritische vermogens te verbeteren? En wil jij onze maatschappij veranderen?  Onze oud-studenten zeggen het ook: ‘deze minor heeft echt mijn blik op de wereld veranderd. By far de beste keus die ik had kunnen maken.’

Klimaatverandering, overconsumptie, fast fashion, inkomensongelijkheid, discriminatie, green washing, body positivity, biodiversiteitscrises, fake romance, social media verslaving en het basisinkomen: zomaar een greep uit de problemen waar onze studenten het afgelopen semester mee bezig waren. In deze minor willen we sociaal-maatschappelijke problemen analyseren, onderzoeken en aanpakken. En dat doen we door bij het begin te beginnen: onze economie. Want daar begint elke vorm van problematiek. 

Als je een verandering teweeg wil brengen in de maatschappij of in het bedrijfsleven, of waar dan ook, moet je begrijpen waar het probleem écht vandaan komt. We onderzoeken met behulp van literatuur en films de politiek-economische structuur, een stukje geschiedenis, de natuurlijke omgeving en hegemonie met een bijna meedogenloze kritische bril. We vragen ons af: wat is normaal in onze samenleving - en waarom?  

Om een echt goede social marketing interventie of campagne op te zetten moet je de sociaal maatschappelijke problematiek die jij interessant vindt, volledig begrijpen vanuit de oorzaken uit het verleden. Dit doen we door aan de slag te gaan met kritische theorie en filosofie om de wereld van vandaag beter te duiden. Social marketing is een brede definitie: uiteindelijk draait het om gedragsverandering. En marketeers weten hoe gedragsverandering werkt. Wij gebruiken die technieken in het bijvoorbeeld opzetten van campagnes en het toepassen van Design Thinking. Maar misschien wil je juist aan de slag met kunst, of wil je meer onderzoek in?  De autonomie in onze minor is groot. Je bent zelf aan zet!  
 
Effectiviteit en efficiëntie is hierbij net zo essentieel als bij commerciële marketing: we dragen geen geitenwollen sokken. Wel richten we ons op de beweegredenen van burgers, bedrijven, professionals en bestuurders. Hoe komen ze tot hun beslissingen? Hoe krijg je inzicht in wederzijdse belangen, motivaties en narratieven? En hoe kunnen we deze beïnvloeden?  

Deze kennis en vaardigheden helpen je in het begrijpen van onze economie, de markt, de doelgroep en de dynamiek die nodig is om mensen tot verandering aan te zetten. Dit bied je een flinke voorsprong bij het afstuderen en je carrière. Of je nu gaat werken in het bedrijfsleven, overheid of in het maatschappelijk domein, want werkgevers zijn op zoek naar jonge mensen met kennis van de nieuwe economie! 

Als je écht iets wilt leren in dit half jaar, dan ben je bij ons aan het juiste adres. Ons team is een combinatie van economen, filosofen, sociologen en bedrijfskundigen die interdisciplinariteit als vaandel dragen en je ten alle tijden zullen uitdagen. 

Ervaringen (uit officiële feedback 2022 en 2023) Anoniem: 
‘Ik vond het een verrassend leuke minor. De docenten zijn echte experts en nemen je de hele tijd mee in een verhaal. Ik had het niet willen missen.’ 

‘De begeleiding, zowel in de centrale colleges als in de werkcolleges, was erg goed. Daarnaast vind ik het ook top dat de ik uiteindelijk veel van de minor geleerd heb. Ik zou deze Minor zeker aanraden aan medestudenten.’ 

‘Ik vond de lessen interessant en interactief. De onderwerpen spraken mij erg aan. Ook ben ik naar bepaalde zaken heel anders gaan kijken’. 

Feedback uit 23/24: 
Richie Somai ‘De minor social marketing heb ik als leerzaam ervaren als ik kijk naar wat ik op ecologisch en maatschappelijk gebied allemaal heb (bij)geleerd. Dit heb ik ervaren door (gast) colleges, excursies, documentaires, films en workshops te krijgen in het teken van de minor social marketing.’ 

Anna Vroom - ‘In de minor Social Marketing heb ik geleerd dat marketing veel meer is dan alleen je product promoten. Het gaat om het begrijpen van menselijk gedrag en het vinden van creatieve manieren om positieve verandering te stimuleren. Social marketing is de inzet van de kracht van woorden en acties om een blijvende impact te maken. Ik hoop dat ik van betekenis kan zijn voor anderen, daar wordt ik blij van, dat heeft de minor wel doen beseffen. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik van betekenis kan zijn in mijn leven, voor de wereld. Een stukje zingeving, een doel hebben in het leven’ 

 

Leerdoelen

De minor is gekoppeld aan de landelijke leeropbrengsten (LLO): Koers bepalen, Waardecreatie, Business development en Realiseren. De specifieke leerdoelen in de minor zijn: 

Position Paper 

  • Student kan duidelijk maken waarom dit onderwerp de student interesseert. 
  • Student is in staat om economische problemen te analyseren vanuit (problematisch) ideologisch perspectief  
  • Student is in staat om economische structuren te analyseren vanuit (problematisch) sociologisch perspectief 
  • De student snapt de geschiedenis van de economie en het thema en kan dat ook verbinden aan de position paper (historiseren). 
  • Student is in staat om op basis van de kritiek een nieuwe visie en voorstel tot verandering te vormen.  
  • Student laat zien in staat te zijn een overtuigend stuk te kunnen schrijven.  

Tentamen 

  • Student heeft kennis van ecologische problematiek 
  • Student heeft kennis van sociale problematiek 
  • Student heeft kennis van oorzaken van problematiek 
  • Student kan kennis toepassen op casus 

Change Product  

  • Student kan het Change Product verbinden aan het onderzoek. 
  • Student heeft op een originele manier voor invloed gezorgd op meerdere partijen in de samenleving. 
  • Student toont eigenaarschap en heeft origineel en kritisch denken getoond in proces en eindresultaat van Change Product. 

Impact Rapport & Presentatie 

  • Student is in staat op basis van onderzoek een concept te formuleren welke een voorheen onderbelichte maar werkzame manier van probleemoplossing aandraagt. 
  • Student kan onderzoek, proces, change product, plan, uitkomsten en voorstel tot verbetering overtuigend op papier krijgen 
  • Student kan overtuigend zijn proces, bevindingen en toekomstbeeld presenteren. 

Houding (voorwaardelijk) 

  •  Student reflecteert op eigen groeiproces binnen de minor Social Marketing en kan benoemen waar ruimte is voor verbetering  
  • Student benoemt genoten methodieken, theorieën en literatuur en kan aanwijzen welke en waarom deze zijn bijgebleven  

Na het volgen van deze minor kun je: 

  • Kritisch denken over problemen en uitdagingen in de maatschappij 
  • Op basis van de aangereikte theorie en zelf verzamelde bronnen, een social marketingstrategie voor een concreet maatschappelijk of organisatievraagstuk opstellen 
  • De theoretische achtergrond over het sociale gedrag van mensen interpreteren en toepassen binnen de praktijkopdracht: Hoe kan gedragsverandering bij grote groepen mensen tot stand gebracht worden? 
  • De theoretische achtergrond over Social Marketing interpreteren en toepassen binnen de praktijkopdracht 
  • Onderzoek doen naar het gedrag en behoeftes/barrières van de doelgroep in een maatschappelijke omgeving 
  • De gemaakte keuzes voor interventies voor gedragsverandering, Social Marketing en de Social Marketing campagne op overtuigende wijze onderbouwen en beargumenteren 
  • Interventies ontwerpen op basis van het uitgevoerde onderzoek om gedrag van de doelgroep te veranderen om positieve maatschappelijke/sociale veranderingen te bewerkstelligen 
  • Het opgestelde Social Marketingplan geheel of gedeeltelijk uitvoeren in de praktijk 
  • Het opgestelde en uitgevoerde Social Marketingplan evalueren: Ga je door op de ingeslagen weg of is koerswijziging verstandig? Hoe kun je het rendement van jouw investeringen in kaart brengen? 
  • Het opstellen en op overtuigende en aantrekkelijke manier presenteren van een eindrapportage. 

Ingangseisen

Om aan deze minor deel te nemen dien je semester 5 van je studie te hebben afgerond. Vaak is dit een stage. Voor deelname aan de minor Social Marketing is kennis van bedrijfskunde en marketing een pre, maar het hoeft echt niet. Sterker nog: wij moedigen mensen met andere studie-achtergronden juist aan om mee te doen. Verscheidenheid maakt sterk!

Literatuur

Onder andere: Karl Marx, Daniel Kahneman, Kees Klomp, Thomas Piketty, Merijn Oudenampsen, Jason Hickel, Erich Fromm, Noam Chomsky, Theodor Adorno, Antonio Gramsci, Sander Heijne, Merijn Oudenampsen, e.a.  Films o.a.: They live, Burning, The Matrix, The Nest  

Toetsing

Theorie toetsing 
Onderzoek en focus in paper 
Tentamen 

Praktijk toetsing 
Uitvoering en testen interventie/campagne

 
Let op: Deze minor bestaat uit drie onafhankelijke eindcijfers die niet met elkaar gecompenseerd worden. Je hebt dus twee cijfers voor Theorie en een cijfer voor Praktijk aan het einde van de minor. Deze moeten allemaal voldoende zijn. + minimaal 5,5)

Aanvullende informatie

Af en toe kijk je een film. Daarvoor moet je betalen. Ook zul je soms iets moeten printen op eigen kosten.

Kom ook naar onze online voorlichting

Voorlichting 2 april 16:00 - 16:30

Voorlichting 3 april 16:00 - 16:30