Kies op maat

Inloggen Menu

Bevlogen medewerkers, gezonde organisaties: de psychologie achter duurzame inzetbaarheid

Vind jij het belangrijk dat organisaties gezondheid, mobiliteit en werkgeluk van medewerkers voor de bedrijfsresultaten zetten? Zie jij het belang in van een organisatiecultuur waar medewerkers ruimte krijgen om te blijven leren en ontwikkelen, zich betrokken voelen en gezond zijn en blijven? Dan is de minor “Bevlogen Medewerkers, Gezonde Organisaties” mogelijk iets voor jou.  

Binnen deze minor verdiep je jezelf samen met een grote groep medestudenten een halfjaar lang in vraagstukken die alles te maken hebben met het bevorderen van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers binnen organisaties, nu maar ook zeker op de langere termijn. 

Je krijgt veel ruimte om je te verdiepen op eigen interesses. Dit vraagt van jou dat je kunt omgaan van met veel vrijheid (weinig contacturen, veel zelfstudie), verantwoordelijkheid neemt voor je eigen ontwikkeling en vanuit een professionele houding in groepsverband een onderzoeksopdracht uitvoert bij een externe opdrachtgever.

Inhoud

In tijden van globalisering, digitalisering en automatisering moeten werkgevers en werknemers meer dan ooit de discussie aangaan over ‘goed werk’ en duurzame inzetbaarheid. Want welke functies en dienstverbanden zijn tegenwoordig nog voor het leven in een wereld waarin robots en systemen ons werk overnemen en steeds meer nieuwe beroepen gaan ontstaan? Hoe creëren we balans tussen werk en privé? En wat betekent werk überhaupt nog in de dynamische wereld van vandaag de dag?   

Deze minor biedt ruimte aan studenten uit verschillende opleidingen om vanuit diverse perspectieven in gesprek te gaan over wat duurzaam werken voor hen inhoudt. Daarbij wordt literatuur aangeboden, ingespeeld op de actualiteit, en gebruik gemaakt van concrete invullingen die organisaties in de praktijk aan dit thema geven.   

Je vergroot je kennis op het gebied van de volgende onderwerpen en verkent vragen als:   

  • Gezondheid & Vitaliteit: Hoe houd je medewerkers tijdens hun hele loopbaan bevlogen en inzetbaar?   
  • Mobiliteit: Hoe zorg je voor een goede doorstroom en ontwikkeling van álle medewerkers (niet alleen de ‘high potentials’)?   
  • Cultuur & Leiderschap: wat voor leiderschapsstijl past bij een integraal inzetbaarheidsbeleid?   
  • Flexibiliteit: wat betekenen nieuwe, flexibele arbeidsrelaties voor de arbeidskansen van verschillende groepen (potentiële) werkenden?   
  • Werkgeluk: Wat is werkgeluk? Waarom is het belangrijk en in hoeverre kan de werkgever of werknemer hun werkgeluk beïnvloeden?   
  • Diversiteit & Inclusie: Wat is een inclusieve arbeidsmarkt, wat is het belang ervan en hoe kan een werkgever (kwetsbare) medewerkers includeren binnen een organisatie?  

Cursussen

Er wordt één groot vak gegeven met losse onderdelen. Zie Inhoud.

Leerdoelen

Tijdens de minor werk je toe naar de volgende leerdoelen:   

  • De student kan relevante modellen in het kader van duurzame inzetbaarheid benoemen en toepassen op een actueel duurzaamheidsvraagstuk binnen het werkveld van Human Resource Management.   
  • De student voert (in teamverband) een kwalitatief of kwantitatief onderzoek uit en geeft een concreet advies aan een externe opdrachtgever. De student presenteert het advies overtuigend, zowel schriftelijk als mondeling. 

Ingangseisen

Studenten die de opleiding Human Resource Management aan de HU of een andere hogeschool in Nederland volgen worden direct toegelaten. Verder ben je van harte welkom als je:  

  • Jezelf bevindt in de eindfase van je bacheloropleiding (derde of vierde studiejaar);  
  • Ervaring hebt in het uitvoeren van kwalitatief en kwantitatief (praktijk)onderzoek;  
  • Voor de toekomst interesse hebt in een rol of functie waarin je actief een bijdrage levert aan het vergroten van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers binnen organisaties.  

De minor is ook geschikt voor deeltijdstudenten. 

Literatuur

De volgende literatuur is verplicht:  

  • Dona, P. (2020). Aan de slag met duurzame inzetbaarheid: van dialoog naar rendement. Boom.  

Onderstaande bronnen worden aanbevolen. In aanvulling hierop worden op Canvas (de online leeromgeving) relevante boeken, artikelen en andere materialen die aansluiten op de actualiteit beschikbaar gesteld. Ook ga je zelf actief op zoek naar (wetenschappelijke) literatuur die relevant is voor je essay en groepsonderzoek.   

  • Baarda, B. (2009). Dit is onderzoek. Handleiding voor kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Noordhoff.  
  • Diehl, P. J., & Stoffelsen, J. M. (2014). Integraal gezondheidsmanagement: duurzame inzetbaarheid, een praktische handleiding voor hr en management. Vakmedianet.  
  • De Lange, A. H., & Van der Heijden, B. I. J. M. (2022). Een leven lang inzetbaar? Duurzame inzetbaarheid. Vakmedianet.  
  • Van der Velde, M., Munneke, L., Jansen, P., & Dikkers, J. (2020). Onderzoekend vermogen in de praktijk. Concept.

Rooster

Ga uit van twee lesdagen per week (maandag en donderdag) waarop je gemiddeld 4 aaneengesloten uren per keer op de hogeschool wordt verwacht. De overige dagen van de week werk je zelfstandig, in groepsverband of bij je opdrachtgever aan je opdrachten.

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar. 
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Toetsing

In de eerste periode schrijven studenten een individueel essay. Deze opdracht bestaat uit drie delen: het essay, een interventie en een reflectie. In het essay delen studenten hun visie op één van de (zelf gekozen) deelthema’s van duurzame inzetbaarheid. De afgelopen jaren zijn er onder andere essays geschreven over het vrouwenquotum, de relatie tussen dienend leiderschap en betrokkenheid, het belang van de vierdaagse werkweek, en het tegengaan van burn-outs onder medewerkers. Aansluitend ontwikkelen zij op basis van inzichten uit theorie en praktijk voor een specifieke groep medewerkers binnen een zelfgekozen organisatie een interventie die aansluit bij het onderwerp uit het essay. Deze interventie wordt gepresenteerd tijdens een praktijkmarkt. Studenten blikken terug op hun persoonlijke ontwikkeling in een schriftelijke reflectie

Daarnaast werk je de gehele minor in teams van 4 of 5 studenten aan een onderzoeks- en adviesopdracht bij een externe organisatie. De definitieve focus en het onderwerp van dit onderzoek wordt in samenspraak met de externe opdrachtgever bepaald. Het onderzoek is daarmee primair gericht op het bijdragen aan het oplossen van een praktijkprobleem. Elke groep houdt ook een logboek project- en adviesvaardigheden bij. Hierin wordt als groep en als individu de ontwikkeling in projectmanagement en adviesvaardigheden bijgehouden.  

De afgelopen jaren zijn er onder meer praktijkonderzoeken uitgevoerd rondom vragen als:

  • “Wat kan VodafoneZiggo doen om het werkgeluk van retailers te verbeteren?”  
  • “Hoe beïnvloedt de leidinggevende stijl binnen ShftCtrl de energiebronnen en stressoren van medewerkers?” 
  • “Wat zijn de behoeftes op het gebied van duurzame inzetbaarheid (DI) van medewerkers die in een ’middengroep’ zitten (geen starters of einde loopbaan) en hoe kunnen we deze hen bewustmaken van het DI-aanbod)?” 
  • “Hoe ervaren eerstejaars HBO-studenten hun werkdruk, en hoe kan de Hogeschool Utrecht hier verbeteringen in aanbrengen?” 
  • “Wat kan de Gemeente Amsterdam doen om generatie-doorbroken en generatie-inclusief te werken?” 
  • “Wat verstaat de Hogeschool Utrecht (HU) onder medewerkerswelzijn en wat zijn de belangrijkste uitgangspunten voor het bevorderen van medewerkerswelzijn binnen de HU?”  

Aanvullende informatie

Ondertekende leerovereenkomsten kunnen tot en met 28 juni 2024 worden geüpload in Osiris Aanmelding, zie de instructie op de leerovereenkomst of check onze site. Leerovereenkomsten die ná 28 juni worden ontvangen, zullen niet in behandeling worden genomen.  

Let op: Leerovereenkomsten worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst in Osiris Aanmelding (first come, first serve). Een ingediende leerovereenkomst geeft pas recht op een plek binnen een minor als er sprake is van het volgende: 
* De minor is nog niet vol: elke minor heeft een maximum aantal plekken per periode 
* De student heeft de leerovereenkomst compleet ingediend (inclusief eigen gegevens en handtekening en stempel eigen examencommissie) 
* HU heeft de leerovereenkomst ondertekend en gestempeld