Kies op maat

Inloggen Menu

Versnellen in de master 1e graads lerarenopleiding Duits

Voor wie

Deze minor is bedoeld voor studenten van alle bachelor lerarenopleidingen Duits die hun eerstegraads lesbevoegdheid Duits willen behalen, of die meer verdieping zoeken. Je kunt door deze minor alvast beginnen met het volgen van 20-25 EC aan vakken van de master Eerstegraads Lerarenopleiding Duits. De overige EC’s betreft vakken die een verdieping vormen op de Bachelor en een goede voorbereiding op een vervolg in de Master. Als de vakken die je behaalt nog tot het onderwijsaanbod behoren wanneer je later de Master lerarenopleiding Duits gaat doen, dan hoef je deze vakken niet opnieuw te volgen.  

Inhoud

Vergroot je mogelijkheden met een eerstegraads bevoegdheid Duits. Om breder inzetbaar te zijn binnen het onderwijs is een eerstegraads bevoegdheid naast een tweedegraads bevoegdheid buitengewoon aantrekkelijk. Wij stimuleren studenten met voldoende capaciteiten om dit traject te volgen en zo te helpen het lerarentekort te verkleinen. Je volgt in deze minor vakken uit de master Eerstegraads Lerarenopleiding Duits. Het gaat om 25 EC aan inhoudelijke vakken Duits. Daarnaast volg je samen met studenten uit andere opleidingen voor 5 EC de generieke module Differentiëren in de klas. 

Cursussen

De module Differentiëren in de klas is verplicht. Buiten deze verplichte module kies je vijf modules uit onderstaand aanbod: 

Fachdidaktik 1 
Tijdens de bijeenkomsten werk je aan vakdidactische thema’s die gerelateerd zijn aan het lesgeven in de bovenbouw. Wat zijn de verschillen tussen lesgeven in de onderbouw en in de bovenbouw? Wat betekent dat voor jou als leraar? Je bekijkt het examenreglement, je gaat verschillende PTA’s van verschillende scholen analyseren en je denkt na over voorbereiding op het Centraal Eindexamen. Voor het moderne vreemdetalenonderwijs werk je verder aan jouw vakdidactische competenties voor de bovenbouw waarbij je je verder verdiept in het communicatief taalonderwijs, het inschatten van ERK-niveau op basis van bestaand materiaal, de inzet van doeltaal als leertaal en communicatieve toetsing. Ook maak je een begin met literatuur-/ en cultuurdidactiek en leer je waar je authentiek materiaal kunt vinden dat adequaat ingezet kan worden. 

Fertigkeiten C2 
De cursus is een directe voorbereiding op het C2-examen van het Goethe Institut. Je ontwikkelt en vergroot je eigen schrijf-, lees-, spreek- en luistervaardigheid op C2-niveau. Door feedback van de docent en medestudenten maar ook door analyse van je eigen sterke en zwakke punten. Je verwerft concrete kennis over de opbouw en de eisen van het C2-examen.  

Landeskunde 
In deze cursus staat het Duitsland van vandaag centraal. Je onderzoekt hoe het moderne Duitsland eruitziet en welke historische aspecten invloed op de hedendaagse Duitse cultuur hebben gehad. Duitsland heeft een unieke en moeilijke geschiedenis die ook het zelfbeeld van de Duitsers en hun nationale identiteit heeft beïnvloed. De zogenaamde “Deutsche Frage”, het probleem van de nationale eenheid van Duitsland, begon al in 1806 en werd officieel pas in 1990 opgelost toen Oost en West herenigd werden. Wat is de identiteit van de moderne bondsrepubliek? Zijn de verschillen tussen oost en west verdwenen? Hoe gaat Duitsland nu met zijn geschiedenis om? In de jaren 60 begon in Duitsland de zogenaamde Vergangenheitsbewältigung en sindsdien is Duitsland ermee bezig de gruwelen van de holocaust en de schuld te verwerken. Dit proces duurt nog steeds voort. Bij het vraagstuk over de Duitse identiteit komt nu ook het aspect van de multiculturele samenleving. 21% van de Duitsers heeft een migratieachtergrond en met de opkomst van de vluchtelingencrisis in 2015 is er een discussie losgebarsten over hoe Duitsland zichzelf wil definiëren. De cursus is opgebouwd volgens het dubbelebodemprincipe. Je leert en bediscussiëert theoretische vraagstukken en verwerkt deze vervolgens in opdrachten voor de bovenbouwlessen.  

Linguistik 1 – Angewandte Sprachwissenschaften 
Je verwerft kennis en inzicht in de problematiek van taalverwerving en taalonderwijs. Je leert kritisch omgaan met taalwetenschappelijke literatuur en kan de link leggen tussen taalverwervingstheorieën en jouw beroepspraktijk. Je werkt vakoverstijgend samen aan een klein onderzoek binnen MVT.  

Intro Literaturanalyse 
In deze inleidende cursus in de leerlijn Literatur maak je kennis met basisbegrippen uit de Duitse literatuurwetenschap. Aan de hand van een aantal exemplarische literaire teksten leer je literatuur te analyseren aan hand van kenmerken van de betreffende literaire genres (epiek, drama en lyriek). Tevens benaderen we de teksten ook vanuit een didactisch perspectief en behandelen we de kwestie van een literaire canon voor Duits als vreemde taal.   

Literatur vor 1900 
Het thema is de Duitse literatuur voor 1900. Hierbij worden representatief gekozen teksten gelezen en besproken. Bij de behandeling van de literatuur houden we rekening met de maatschappelijke achtergronden van de 19-eeuwse literatuur, zoals de opkomende burgerij, de conflicten tussen de standen, het ontstaan van de Nationalstaat, de industrialisatie – een rol. Naast de literaire analyse worden in deze cursus ideeën ontwikkeld om de teksten in de lespraktijk voor de bovenbouw in te zetten.  

Differentiëren in de klas (verplicht) 
Van masterstudenten wordt verwacht dat zij goed onderwijs kunnen bieden en daarbij rekening houden met de diversiteit van leren in de eigen klas. Hoe kan het onderwijs zo worden ingericht dat een ieder aan bod komt? Je wordt uitgedaagd om op basis van je eigen lespraktijk en de bijbehorende theorie tot een passende oplossing te komen voor je klas(sen).  

Leerdoelen

Je hebt na het afronden van deze minor een grondige vakinhoudelijke kennis m.b.t. de Duitse taal en cultuur alsmede de vakdidactiek van de MVT verworven. Daarnaast krijg je de eerste tools en handvatten aangereikt om les te geven in het eerstegraads gebied.  

Ingangseisen

Je beschikt aantoonbaar over het niveau C1 in het Duits. Ook heb je de Landelijke Kennistoets, LKT, behaald. Er is een verplichte intake waarin ook met je wordt verkend en besloten of je het niveau aan kunt. Een aantal opdrachten in deze minor dient uitgevoerd te worden op een (stage)school. 

Literatuur

De volgende literatuur (nieuwste versie) wordt onder andere voorgeschreven: 

  • Dönszelmann, S., Handboek Vreemdetalendidactiek 
  • Van Swet, J. & Munneke, L. Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs
  • Berben, M., & Teeseling, M. (2018). Differentiëren is te leren! Amersfoort, Nederland: CPS Onderwijsontwikkeling en advies 
  • Keijzer, J., & Gils, D. (2018). Differentiëren in alle vakken.   

Voor overige titels verwijzen wij naar de boekenlijst master Duits. 

Rooster

Elke woensdag van 10:00 tot uiterlijk 19:30 uur. De lessen zijn op het instituut. Er wordt deels 's avonds lesgegeven. 

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Toetsing

Je maakt voor de cursussen een theoretische toets of een dossier. Sommige cursussen worden afgesloten met een mondeling, een presentatie of een onderzoeksverslag.

Aanvullende informatie

Ondertekende leerovereenkomsten kunnen tot en met 28 juni 2024 worden geüpload in Osiris Aanmelding, zie de instructie op de leerovereenkomst of check onze site. Leerovereenkomsten die ná 28 juni worden ontvangen, zullen niet in behandeling worden genomen.  

Let op:
Leerovereenkomsten worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst in Osiris Aanmelding (first come, first serve). Een ingediende leerovereenkomst geeft pas recht op een plek binnen een minor als er sprake is van het volgende:
 
* De minor is nog niet vol: elke minor heeft een maximum aantal plekken per periode. 
* De student heeft de leerovereenkomst compleet ingediend (inclusief eigen gegevens en handtekening en stempel eigen examencommissie). 
* HU heeft de leerovereenkomst ondertekend en gestempeld.