Kies op maat

Inloggen Menu

Versnellen in de master 1e graads lerarenopleiding Nederlands

Voor wie

Vergroot je mogelijkheden in het onderwijsveld met een eerstegraads bevoegdheid voor het tekortvak Nederlands. Om ruimer inzetbaar te zijn binnen het onderwijs (VO en HBO) is een eerstegraads bevoegdheid naast een tweedegraads bevoegdheid buitengewoon aantrekkelijk. Wij stimuleren studenten met voldoende capaciteiten om dit traject te volgen en zo te helpen het lerarentekort te verkleinen. Je volgt in deze minor 20 EC aan modules uit de master eerstegraads lerarenopleiding Nederlands. Alle domeinen van het vakgebied komen hierbij aanbod: taalbeheersing, literatuur, taalkunde en didactiek. Daarnaast volg je voor 10 EC de generieke modules Differentiëren in de klas en ICT-rijk onderwijs (zelfstudie). 

Cursussen

Argumenteren
Componenten van taalvaardigheid worden bekeken vanuit het perspectief van argumentatie. Belangrijk is te onderkennen wanneer argumentatie indirect en versluierd aanwezig is. Naast de logische kant van argumentatie komt ook de pragmatische kant aan de orde. De stof wordt toegespitst op betogende teksten, politieke vertogen en debat.

Historische letterkunde 
De cursus behandelt de Nederlandse literatuur vanaf het begin tot circa 1880. Die literatuur wordt bekeken in een brede context van culturele, religieuze en politieke ontwikkelingen, vanuit de overtuiging dat in de Nederlandse historische literatuur in de toenmalige maatschappij als vanzelfsprekend aanwezig was.

De teksten die in deze cursus behandeld worden - van strijdlustige geuzenliederen tot romans in briefvorm, van religieuze liefdesgedichten tot petrarkistische poëzie, en van ridderromans tot satirische dierenverhalen - weerspiegelen op een of andere manier de mentaliteit en discussies die in het Nederlandse taalgebied op dat moment actueel waren.

Literatuurtheorie en verhaalanalyse
In deze module hebben we aandacht voor verschillende leeswijzen en literatuurbenaderingen, met als doel dat studenten die verschillende leeswijzen en benaderingen begrijpen, kunnen toepassen en er kritisch op kunnen reflecteren, ook met oog voor bruikbaarheid in het voortgezet onderwijs. Hiernaast werken de studenten met verschillende analysemodellen voor narratieve teksten (proza-analyse).

Het onderdeel literatuurtheorie beoogt een globaal overzicht te geven van ontwikkelingen in de moderne literatuurwetenschap: de ontwikkeling van de oorspronkelijke historische en schrijversgerichte benadering, via de literatuurbenaderingswijzen waarin de tekst centraal staat (werk-immanente benadering) naar een meer lezersgerichte benadering (receptie-esthetica etc.). Hiernaast komen enkele topics uit de literatuurwetenschap aan bod: deconstructie, literatuur als onderdeel van een koloniaal en postkoloniaal discours, de psychoanalytische literatuurbeschouwing, intertekstualiteit etc.

Algemene taalwetenschap en toegepaste taalwetenschap ATW/TTW
In de cursus wordt een inleiding gegeven in de verschillende disciplines van de algemene taalwetenschap (ATW): de fonologie, morfologie, syntaxis en semantiek, waarbij de nadruk ligt op de syntaxis. Deze wordt behandeld in het licht van de syntactische variatie die door talen heen wordt aangetroffen. De ATW-onderwerpen worden in verband gebracht met enkele disciplines van de toegepaste taalwetenschap (TTW), zoals tweedetaalverwerving en taalstoornissen.

Differentiëren in de klas
Van masterstudenten wordt verwacht dat zij goed onderwijs kunnen bieden en daarbij rekening houden met de diversiteit van leren in de eigen klas. Hoe kan het onderwijs zo worden ingericht dat een ieder aan bod komt? Je wordt uitgedaagd om op basis van je eigen lespraktijk en de bijbehorende theorie tot een passende oplossing te komen voor je klas(sen).

ICT-rijk onderwijs (zelfstudie)
In deze cursus leer je door middel van 'blended learning' hoe je een cursus of curriculum kunt maken uitgaande van de ideeën van blended learning of flipping the classroom. Je gaat je eigen 21-eeuwse vaardigheden ontwikkelen en tegelijkertijd ook deze vaardigheden stimuleren bij je eigen leerlingen. De leerinhoud en de handvatten die worden aangereikt in deze cursus zijn verbonden aan de door jouw te ontwikkelen leeromgeving, zodat kennis en vaardigheden direct toepasbaar zijn op jouw beroepspraktijk. Tijdens deze cursus zullen er geen fysieke bijeenkomsten zijn, je gaat door middel van zelfstudie de cursus afronden.

Leerdoelen

Je hebt na deze minor gevolgd te hebben een grondige vakinhoudelijke kennis verworven op het terrein van de Neerlandistiek. Daarnaast krijg je de eerste tools en handvatten aangereikt om les te geven in het eerstegraadsgebied.  

Ingangseisen

Je moet minimaal 50 EC aan vakinhoudelijke modules hebben afgesloten binnen de bacheloropleiding Nederlands. Zo niet dan moet je speciale toestemming vragen aan de examencommissie van je opleiding. 

Literatuur

De volgende literatuur wordt onder andere voorgeschreven: 

  • Eemeren, F. van en F. Snoeck Henkemans (2021). Argumentatie. Inleiding in het identificeren van meningsverschillen en het analyseren, beoordelen en houden van betogen. zesde herziene druk. Groningen / Houten: Noordhoff Uitgevers. ISBN 9789001862381 
  • Gera, J. & Sneller, A. (2010). Inleiding literatuurgeschiedenis voor de internationale neerlandistiek. Uitgeverij Verloren 
  • Rigney, A. e.a. (2006) Het leven van teksten. Amsterdam: Amsterdam University Press, ISBN: 9789053568774 
  • Zinsleer van Jan-Wouter Zwart krijgen de studenten digitaal uitgereikt 

Rooster

Elke woensdag van 10.30 tot uiterlijk 21.30 uur.

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Toetsing

De toetsing van de cursussen varieert en kan bestaan uit een tentamen, een presentatie of een dossier. Daarnaast zijn er soms formatieve opdrachten in de cursus opgenomen. 

Aanvullende informatie

Ondertekende leerovereenkomsten kunnen tot en met 28 juni 2024 worden geüpload in Osiris Aanmelding, zie de instructie op de leerovereenkomst of check onze site. Leerovereenkomsten die ná 28 juni worden ontvangen, zullen niet in behandeling worden genomen.  

Let op:
Leerovereenkomsten worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst in Osiris Aanmelding (first come, first serve). Een ingediende leerovereenkomst geeft pas recht op een plek binnen een minor als er sprake is van het volgende:
 
* De minor is nog niet vol: elke minor heeft een maximum aantal plekken per periode. 
* De student heeft de leerovereenkomst compleet ingediend (inclusief eigen gegevens en handtekening en stempel eigen examencommissie). 
* HU heeft de leerovereenkomst ondertekend en gestempeld.