Kies op maat

Inloggen Menu

ICT voor niet ICT'ers

ICT is niet meer weg te denken en speelt in vrijwel elk vakgebied een rol. ICT, ondersteund door AI (Artificial Intelligence), is een grote kracht voor innovatie, maar weet jij er wel genoeg van? Kun je inschatten wat ICT voor jouw vakgebied kan betekenen? Of IT veilig genoeg (Information Security) is ingericht? Wil je nadenken over nieuwe trends in ICT, over de kansen en mogelijkheden van ICT en hoe dat allemaal past in jouw eigen vakgebied? Wil je bijvoorbeeld ook eens wat kunnen programmeren of met een (mini) computer bijvoorbeeld de temperatuur kunnen meten? Denk je erover om een masteropleiding te gaan doen waarvoor meer kennis van ICT nodig is? Of vind je het gewoon leuk iets meer over ICT te weten, zodat je beter mee kunt praten met echte ICT’ers?

Deze voltijd minor richt zich op studenten die een ander vakgebied volgen dan ICT. Je leert de basisbegrippen van ICT goed kennen. Ook leer je na te denken over de toepassingen van ICT in je eigen werkveld, zowel huidige toepassingen als nieuwe innovaties. Daarmee ga je ook echt aan de slag, in de vorm van een project en een pitch. Na deze minor ben je nog geen ICT-expert, maar zeker in staat om beter mee te praten, denken en doen met ICT in je eigen werkveld.

Inhoud

ICT is uit vrijwel geen enkel vakgebied meer weg te denken. Toch heeft niet iedereen voldoende basiskennis over ICT. Ook weten studenten vaak niet welke kansen ICT biedt in de eigen beroepscontext. Wat speelt er op dit moment? Wat gaat er spelen? De focus ligt op hoe ICT waardevol kan zijn voor jouw beroep als professional. Welke waarde kan ICT leveren? Welke problemen kan het oplossen? Welke kansen biedt het? We starten overigens met een stukje geschiedenis van computersystemen omdat dit een mooie inkijk geeft in hoe ICT is ontstaan en waarom deze systemen zo’n belangrijke rol spelen. En natuurlijk besteden we aandacht aan de recente ontwikkelingen qua Security en Artificial Intelligence (AI). Na deze minor weet je beter hoe je ICT in je eigen beroepscontext kunt toepassen. Je bent ook beter in staat om trends te herkennen, de waarde ervan te kunnen inschatten, en mee te denken over de toepassing van nieuwe ICT-ontwikkelingen binnen je eigen beroepscontext.

De minor bestaat uit een theoretisch en een praktisch deel. De theorie is bedoeld om je kennis te laten maken met de basis van ICT en het jargon een beetje te leren kennen, om zo beter voorbereid te zijn in gesprekken met echte ICT’ers. Maar ook om de principes van innoveren te leren. We gaan uitgebreid in op hoe ICT is opgebouwd (basis, systemen & netwerken, informatiebeveiliging, programmeren en het gebruik van AI als toolbox), wat de huidige trends zijn in ICT en laten je ook oefenen met de bouwstenen van ICT. Hierdoor krijg je een beeld wat je ermee kunt in de praktijk. Onder bouwstenen verstaan we onderwerpen als computersystemen, hoe kun je de systemen met elkaar verbinden (netwerken), programmeren en dergelijke. En we laten jullie zien en oefenen hoe je met een programma en een kleine computer eenvoudige besturingen kan maken, bijvoorbeeld het meten van temperatuur. We kijken ook naar nieuwe bedrijfsmodellen in relatie tot ICT. Hoe kan ICT helpen hele nieuwe dingen te doen?

Let wel: de nadruk in de minor ligt op het praktische deel (het operationeel maken): het toepassen van ICT-kennis in je eigen werkveld, samen met de vakkennis die jij al hebt. Juist in deze combinatie van eigen vakkennis en nieuwe kennis op het gebied van ICT ligt de grootste waarde van deze minor. Je gaat aan de slag met een eigen project om de relatie tussen ICT en je eigen werkveld te bekijken. De resultaten geef je weer in een zelfgebouwde website. Hiervoor krijg je een aantal mogelijkheden aangeboden.

Door kennis van en ervaring met ICT worden je kansen op de arbeidsmarkt in je eigen vakgebied groter en begrijp je veel beter wat de ICT voor je kan betekenen. ICT is hoe dan ook een belangrijk thema in heel veel vakgebieden, maar het ICT-onderwijs binnen andere vakgebieden is vaak nog onderbelicht. Het is dus heel aanlokkelijk om in zes maanden je kennis op dit gebied up-to-date te brengen. In het kader van de studentenprojecten zullen we mogelijk samenwerken met andere instituten.

Cursussen

De 30 EC minor bestaat uit twee blokken van elk 15 EC:

Blok A Basis ICT 

De basisprincipes van ICT en de belangrijkste bouwstenen. In het project kijken we naar wat er op dit moment speelt in de specifieke beroepspraktijk. Welke applicaties zijn nu belangrijk? Waarom? Wat kun je ermee? Welke ontwikkelingen zijn er momenteel? Je bouwt je eigen website. Dat kan heel simpel, de mogelijkheden krijg je hiervoor aangeboden.  Onderwerpen die aan bod komen in blok A: organisaties, software & databases, programmeren, hardware & security, datacommunicatie en internet, en het beheer van ICT. Je gaat je verdiepen in systemen & netwerken en het programmeren zodat je in staat bent om met een kleine computer iets te besturen of te meten, bijvoorbeeld het meten van temperatuur. Daarnaast laten we je oefeningen doen in onze serverruimte zodat je een beeld krijgt hoe je computersystemen met behulp van een netwerk aan elkaar kunnen worden gekoppeld. Afhankelijk van de behoefte breiden we de praktijk uit voor zowel het programmeren als voor systemen & netwerken. Zo hebben we dit jaar tijd kunnen besteden aan “hoe bouw je een flexibele infrastructuur” en “screen-scrapping” wat een programmeermethode is om data te verzamelen door het uitlezen van je beeldscherm. 

Dit alles leer je te plaatsen in de context van een organisatie. In het project ga je verkennen wat de huidige omwikkelingen zijn in de context van je eigen studie en geef je je bevindingen weer in een zelfgebouwde website. 

 

Blok A Project 1  

Project 1 is een verkenning van de rol van ICT in het beroepenveld van de student. Zo kun je bijvoorbeeld als je een lerarenopleiding volgt, op een school verkennen wat de rol en status is van ICT, en welke verbeteringen mogelijk zijn. Deze inventarisatie kun je in kaart brengen door o.a. met het beroepenveld in gesprek te gaan en artikelen /literatuur te lezen. Deze inventarisatie hou je bij op een zelf te bouwen website en uiteindelijk kom je met een voorstel voor een onderwerp waarop je een verbetering wilt doorvoeren. Om weer het voorbeeld van de lerarenopleiding aan te halen, je constateert bijvoorbeeld dat op een school geen online leersysteem aanwezig is. Dit blijkt dat uit de inventarisatie en kun je de keuze maken omdat te gaan realiseren. 

De gehele inventarisatie en onderbouwing wordt door de groep bijgehouden op een zelf te maken website en is dus ook het archief voor het project. 

Het project sluit je af met een presentatie waarin je de inventarisatie weergeeft, de keuze voor het verbeteronderwerp onderbouwd en kijk je terug op het project. 

Aanwijzing verkenningen: 

  • Ga in gesprek met het beroepenveld (bijv via je stageadres), door potentiële opdrachtgevers te benaderen, of verken via je eigen studie wat belangrijke IT ontwikkelingen zijn die een rol spelen in je beroepenveld, 
  • En schrijf ook op wat je eigen waarnemingen zijn in je beroepenveld, 
  • Welke ideeën heb je op basis van persoonlijke ervaringen (mogelijk ben je in een stage tegen ICT issues/problemen aangelopen), bespreek het in de groep en met de docenten. 

Blok B Trends & Innovatie 

Welke ontwikkelingen zijn er te verwachten? Hoe kun je eigenlijk innoveren? Wat is de rol van zaken als Cloud, Blockchain, Robotisering en Kunstmatige intelligentie? In het project geef je een pitch over een belangrijke innovatie die voortkomt uit je persoonlijke inventarisatie of die je ziet in je eigen beroepspraktijk. Wat gaat die innovatie betekenen? Onderwerpen die aan bod komen in blok B: innovatie & ICT, ICT ontwerpen aan de hand van Design Thinking, duurzaamheid van ICT, trends in bedrijfsmodellen, Cloud, Cyber Defense, Virtualisatie, Machine Learning, Kunstmatige Intelligentie, Blockchain en mogelijk andere relevante ontwikkelingen. Naast de basis uit blok A, selecteren we onderwerpen die zijn afgestemd op de behoefte van de studenten. Als student kun je dus inbreng hebben in onderwerpen die behandeld kunnen worden. 

Daarnaast leer je te denken in businessmodellen, en hoe die veranderen door technische innovatie. Het project heeft als doel in de context van je eigen studie een innovatie-voorstel te realiseren in de vorm van een prototype. Hierover geef je een pitch (korte presentatie).  

Blok B Project 2 

In Blok B komen IT ontwikkelingen en innovaties aan de orde. Hier wordt gewerkt met de Design Thinking Methode en worden onderwerpen behandeld waarmee voor de business belangrijke vernieuwingen kunnen worden doorgevoerd. 

In deze minor maken we gebruik van Design Thinking als basis voor productontwikkeling in het Innovatieproject (blok B). In essentie is Design Thinking een proces waarbij door het nemen van bepaalde stappen, je tot een ontwerp komt wat afgestemd is op de behoefte van de gebruikers. Een essentieel onderdeel van het proces is "Empathize", waarbij de ontwerper zich verplaatst in de situatie van de gebruiker en hierdoor als het ware meemaakt wat de situatie is voor die gebruiker. Hierdoor komt de ontwerper dicht bij het echte probleem en is daardoor beter in staat een afgestemd ontwerp te maken. Doordat iteratie een onderdeel is van het totale proces kan het proces herhaald worden en kom je als ontwerper steeds dichterbij een oplossing die voldoet. 

Met project 2 is het de bedoeling dat je een Mock-up (prototype) gaat ontwikkelen van een innovatie die je zou willen doorvoeren in een bedrijf. Basis is hiervoor het onderwerp dat je in blok A hebt gekozen. Je kunt zelf een Mock-up realiseren, maar als je gebruik wilt maken van een bedrijf of organisatie is dat ook een optie. Misschien ook wel een kans om een echt prototype te realiseren! 

Voor het project en het ontwikkelen van je Mock-up maak je gebruik van de Design-Thinking methodologie en realiseer je een prototype. Hierbij kun je gebruik maken van de bouwstenen die in blok A zijn aangereikt (programming en systemen & netwerken). 

Dit project wordt afgesloten met een pitch. 

Algemene informatie over de projecten 

De projecten worden uitgevoerd in een groep van 4 tot 5 studenten. Voor de uitvoering van het project maak je een startdocument waarin je aangeeft hoe je het project wil uitvoeren en op welke manier je controle houdt over de planning en uitvoering. Het is niet perse noodzakelijk om een plan van aanpak (traditioneel) te maken als maar duidelijk wordt wat je gaat doen, hoe je het aanpakt en hoe je de controle behoudt. Het gebruik van de scrum methode is aan te bevelen, omdat het heel erg past bij hoe tegenwoordig ontwikkelingen worden doorgevoerd. 

De opzet van de projecten stem je af met de docent(en) en hiermee kun je het startdocument of aanvangsplan verder vormgeven. 

Gedurende de blokken A en B zullen tijdens de werkcolleges docenten aanwezig zijn, voor begeleiding, afstemming over het project en expertise (inhoudelijke kennis), om jullie te ondersteunen bij het realiseren van een Mock-up. 

Leerdoelen

Beoogde leeruitkomsten zijn: 

  • Je hebt kennis over de ontwikkeling van computer systemen (vanuit historisch perspectief). Hierdoor ben je in staat de samenhang van de ICT als totaal te begrijpen. 
  • Je begrijpt welke rol ICT heeft in organisaties en hoe dit een bijdrage kan leveren aan bedrijfsprocessen. 
  • Je herkent de ICT processen en begrijpt hoe deze op hoofdlijnen werken. Tevens kun je ICT beleid duiden en begrijp je wat de impact hiervan is binnen een organisatie. Hierdoor ben je in staat mee te denken in mogelijke veranderingen. 
  • Je kunt zelfstandig een verkenning uitvoeren in je eigen beroepenveld (bijv. het beroepenveld van onderwijs), naar de rol van ICT (systemen en processen) en bepaalt hoe het bijdraagt aan de bedrijfsprocessen. Je kunt daarbij bepalen wat goed is en niet, en welke verbeteringen mogelijk zijn. Je kunt ook een overall mening geven over de kwaliteit van de ICT binnen je eigen beroepenveld. 
  • Je kent de begrippen en kunt meepraten met ICT – ontwikkelaars. 
  • Je hebt kennis van basis ICT systemen (computers en netwerken) en kunt deze herkennen, ermee werken en je kunt eenvoudige configuraties opzetten. Je kunt aangeven hoe de systemen zijn opgebouwd, welke kenmerken de systemen hebben en hoe de samenhang is om er een bedrijfsondersteunend systeem van te maken. 
  • Je hebt basiskennis van programmeren en kunt zelfstandig kleine programma’s ontwikkelen. Je bent in staat gebruik te maken van standaard technieken en voor het beroepenveld aanwezige toepassingsbibliotheken. Deze kennis kun je inzetten om met mini computersystemen en microcontrollers eenvoudige IoT toepassingen te realiseren. 
  • Je kunt in groepsverband een project uitvoeren en een innovatief ICT product of verbetering realiseren. Je bent in staat om een gestructureerde ontwikkelmethode toe te passen en het resultaat te laten zien in de vorm van een prototype of Mock-up. Je kunt dit presenteren (pitchen) en hebt de vaardigheid om door reflectie terug te kijken naar de voortgang en resultaten.

Ingangseisen

De minor is geschikt voor alle HU-studenten en studenten van andere hogescholen die hun propedeusediploma behaald hebben. Uitgezonderd zijn studenten van ICT-studies, vanwege de overlap met eerdere vakken en het kennisniveau. Affiniteit met ICT en logisch kunnen redeneren is een pré. 

Er is geen werkervaring nodig, maar het is wel een pre als je reeds stage gelopen hebt of bijbaan hebt gehad. Na voltooien levert deze minor 30 EC op; daarmee verwachten we een inspanning van plm. 840 uur van iedere student. Daarmee is deze minor niet handig voor deeltijd of flexstudenten. 

Literatuur

Waarschijnlijk worden de volgende boeken gebruikt. De lijst is nog niet definitief, dus schaf nog geen boeken aan. 

  • Via Canvas wordt veel literatuur, filmpjes e.d. beschikbaar gesteld 
  • Programming: Automate the Boring stuff with Python (Al Sweigart, ISBN 978-1-59327-992-9) 
  • Systemen & Netwerken: Computersystemen en embedded systemen (Leo van Moergestel, ISBN 9 789058-754233 
  • Design Thinking Methode: wordt via Canvas beschikbaar gesteld 

Rooster

Je bent zeker twee (vaste) dagen fysiek aanwezig. Daarnaast zijn er ook online sessies die zoveel mogelijk op één dag worden gepland. De vaste dagen worden, zodra ze bekend zijn (maar uiterlijk aan het begin van de minor), gecommuniceerd. 

Het rooster is in eigen beheer van de minor. Wel zul je de lokalen in Mijn Rooster kunnen vinden. Het rooster kan worden aangepast om gastcolleges en inhoudelijke passende verzoeken vanuit de studenten te faciliteren. Dit wekelijkse rooster wordt steeds vooraf op Canvas gedeeld. In dit rooster faciliteren we ook dat het groepsproces op gang komt: hiervoor is het noodzakelijk om alle lessen fysiek te volgen. Incidentele afwezigheid kan via het groepsproces worden opgevangen.
 
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur, maar de praktijk wijst uit dat de lessen veelal tussen 09.00 uur en 16.00 uur plaatsvinden.

Toetsing

De toetsing bestaat uit de volgende onderdelen: 

  • Blok A Basis ICT sluit je af met een kennistoets. 
  • Blok A Project ICT in beroepspraktijk sluit je af met een presentatie en een verslag op de website. 
  • Blok B Trends en Innovatie sluit je af met een kennistoets. 
  • Blok B Pitch Jouw Eigen Innovatie sluit je af met een verslag op de website en een presentatie. 

Aanvullende informatie

Ondertekende leerovereenkomsten kunnen tot en met 28 juni 2024 worden geüpload in Osiris Aanmelding, zie de instructie op de leerovereenkomst. Leerovereenkomsten die ná 28 juni worden ontvangen, zullen niet in behandeling worden genomen.  

Let op: Leerovereenkomsten worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst in Osiris Aanmelding (first come, first serve). Een ingediende leerovereenkomst geeft pas recht op een plek binnen een minor als er sprake is van het volgende: 
* De minor is nog niet vol: elke minor heeft een maximum aantal plekken per periode 
* De student heeft de leerovereenkomst compleet ingediend (inclusief eigen gegevens en handtekening en stempel eigen examencommissie) 
* HU heeft de leerovereenkomst ondertekend en gestempeld