Kies op maat

Inloggen Menu

Marketing & Sustainable Behaviour

Wil jij leren hoe marketing en gedragsbeïnvloeding kunnen bijdragen aan een betere wereld? Wil jij in gesprek gaan met duurzame experts en gastsprekers? Wil jij echte opdrachten doen voor duurzame organisaties? Meld je dan aan voor de minor Marketing & Sustainable Behavior. In deze minor draait het om marketing, gedragsbeïnvloeding en duurzaamheid. Jij helpt echte opdrachtgevers om hun duurzame producten en diensten succesvol te introduceren of om bestaande oplossingen beter te vermarkten.  

De minor is geschikt voor studenten van hbo-opleidingen Marketing, Product & Creative Design, Sales, Business Development, Bedrijfskunde, Finance en Communicatie. Maar ook studenten uit andere studierichtingen zijn welkom. 

Inhoud

Deze minor geeft je de kennis, tools en vaardigheden om duurzaam consumentengedrag te stimuleren en duurzame producten en diensten succesvol te vermarkten. Je levert met jouw opdracht een bijdrage aan organisaties die met duurzame oplossingen waarde creëren voor people, planet en profit. Dat doe je vanuit kennis en vaardigheden over (consumenten)gedrag en marketing. Jouw opdracht levert daarmee een positieve bijdrage aan mens, merk en maatschappij en sluit aan bij de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. 

Met behulp van de nieuwste inzichten op het gebied van marketing, duurzaamheid en (consumenten)gedrag leer je op een ontdekkende en actieve manier oplossingen te bedenken voor uitdagingen uit de duurzame praktijk. Jij helpt bedrijven om met hun producten of diensten een bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld. Je bedenkt dus zelf geen duurzame producten of diensten, maar leert hoe je het gebruik van bestaande duurzame producten of diensten door middel van gedragsbeïnvloedingstechnieken kunt vergroten. 

Gedragsbeïnvloeding, marketing en stakeholdermanagement staan centraal in deze minor. Maar we besteden ook aandacht aan de waardeperceptie van duurzame producten en diensten; systematisch leren denken vanuit duurzame waardeketens; methodisch handelen en design thinking; circulariteit; storytelling en (marketing)communicatie; financiële haalbaarheid; wet- en regelgeving en ethiek. 

We verwachten tijdens deze minor een (pro)actieve houding van jou. Je moet zelf aan de slag tijdens de colleges maar ook daarbuiten. We gaan ervan uit dat je in principe altijd aanwezig bent. Tijdens de gast- en werkcolleges krijg je waardevolle feedback van je medestudenten, duurzame experts en van docenten, over zowel de voortgang van je opdracht als over je eigen ontwikkeling.  

Cursussen

De opdracht voor een echte duurzame opdrachtgever vormt de rode draad van deze minor. Je gaat de hele week actief aan de slag met deze opdracht. Om de opdracht goed te kunnen vervullen organiseren we creatieve workshops, zijn er inspiratie- en kennissessies met experts, krijg je gastcolleges van inspirerende duurzame ondernemers en marketeers en bezoeken we duurzame reclamebureaus en organisaties. Naast de verschillende lesvormen doe je ook aan zelfstudie en zijn er regelmatig voortgangsbijeenkomsten met opdrachtgever(s) en docenten. Daarnaast werken we in leerteams, waarbij we focussen op jouw eigen leerproces en persoonlijke ontwikkeling. 

Leerdoelen

  • Je creëert voor een opdrachtgever een innovatief en realistisch marketingplan voor een duurzaam product of dienst. Daarbij maak je gebruik van een kortcyclische methodiek (bijvoorbeeld design thinking). Dat doe je op basis van inzichten in consumentengedrag, marketing en vanuit verkenning van de markt en de strategie van de organisatie. Je houdt daarbij rekening met meervoudige waardecreatie voor alle stakeholders.  
  • Je initieert en presenteert op overtuigende manier een concreet en gevalideerd marktintroductieplan of een marketing(communicatie)interventie. Uiteraard vergezeld van meetbare KPI’s om het succes van de duurzame oplossing te meten.  
  • Je werkt aan je eigen professionele en persoonlijke ontwikkeling. Dat doe je vanuit de competenties Persoonlijk leiderschap, Creativiteit, Flexibiliteit en Samenwerken. Je toont je eigen groei tijdens de minor aan.  

Ingangseisen

Basiskennis van marketing is geen vereiste maar wel aanbevolen. 

Literatuur

We maken gebruik van de meest recente inzichten uit de marketing, (consumenten)gedrag en duurzaamheid. Er zijn geen verplicht aan te schaffen boeken. De aanbevolen literatuur wordt gepubliceerd op de cursussite. 

Rooster

We plannen de lessen op twee dagen. De lesdagen zijn op dit moment nog niet bekend. Houd er rekening dat je gemiddeld 40 uur per week bezig bent met de minor.  

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar. 
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Toetsing

Portfolio & assessment: 30 EC.

Aanvullende informatie

Ondertekende leerovereenkomsten kunnen tot en met 28 juni 2024 worden geüpload in Osiris Aanmelding, zie de instructie op de leerovereenkomst. Leerovereenkomsten die ná 28 juni worden ontvangen, zullen niet in behandeling worden genomen.

Let op: Leerovereenkomsten worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst in Osiris Aanmelding (first come, first serve). Een ingediende leerovereenkomst geeft pas recht op een plek binnen een minor als er sprake is van het volgende: 
* De minor is nog niet vol: elke minor heeft een maximum aantal plekken per periode 
* De student heeft de leerovereenkomst compleet ingediend (inclusief eigen gegevens en handtekening en stempel eigen examencommissie) 
* HU heeft de leerovereenkomst ondertekend en gestempeld