Kies op maat

Inloggen Menu

Marketing voor Niet-Marketeers

Je kunt je niet meer aanmelden voor semester 1 2020-2021. Het maximum aantal deelnemers is bereikt.

De Minor is gericht op studenten die geen opleiding Commerciële Economie volgen maar die CE/Marketing competenties willen ontwikkelen (bv in combinatie met je huidige opleiding in een Technische, HR, BE, TP, Sport, Comm of andere niet CE richting).

In dit semester staat centraal dat je je kunt verplaatsen in een commerciële rol waar je kunt inspelen op de behoeftes van klanten inclusief (persoonlijke) communicatietechnieken. Ook kruip je in de huid van een inkoop- of verkoopmedewerker en oefen je met de rol van salesmanager. Met de colleges Social Media/Online marketingcommunicatie bouw je aan je toekomst als marketeer. Daarnaast werk je op strategisch niveau een Integrale Marketing Business Case uit, en toets je theorie tijdens de vele bedrijfsbezoeken. Dus echt  applied science!

Daarnaast wordt er op NIMA-A niveau colleges aangeboden met een focus op services marketing als onderdeel van deze Minor. Vakinhoudelijk bereik je aan het eind van het semester het bachelor niveau: je moet in staat zijn om in een dynamische en complexe omgeving zowel strategisch, tactisch als operationele marketing keuzes te maken.

Aan de hand van interactieve colleges, waarin je zelf een actieve rol speelt, gastcolleges, workshops, actuele cases, multimediale presentaties en lesondersteuning worden de lessen afwisselend en attractief ingericht. Er wordt tijd ingeruimd voor instructiecolleges, het werken aan je eigen opdracht, discussies met docenten en medestudenten, rollenspellen en het presenteren van je eigen gemaakte plannen. Op deze wijze kun je de leersituaties optimaal gebruiken voor de ontwikkeling van je CE competenties.

Leerdoelen

Na afloop van dit semester kun je de volgende beroepshandelingen uitvoeren:

  1. Een analyse maken van de ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn  op het commerciële proces van een onderneming.
  2. Op basis van deze analyse en afgeleid van de ondernemings- en marketingdoelstellingen, salesdoelstellingen formuleren.
  3. Strategische opties bepalen voor de midden-en lange termijn.
  4. Visie ontwikkelen naar customer experience en customer journey concepten
  5. Op basis van de strategie een business case ontwikkelen met marketing, sales, communicatie activiteiten.
  6. Een financiële onderbouwing geven op basis van doelstellingen (kosten/baten) van het businessplan
  7. Een communicatie analyse maken en vertalen naar een communicatiestrategie met communicatiedragers
  8. Onderzoek uitvoeren (desk, field research) en effectiviteit van communicatie onderzoeken
  9. Heldere commerciële teksten schrijven, ook om de business case goed en overtuigend te presenteren en te verdedigen

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?
Contact Hans Pijbes, h.j.pijbes@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact Ineke Odenhoven, onderwijsbureau.fbe@hva.nl

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.

Ingangseisen

‚ÄčAlle richtingen (HBO) behalve CE

Toetsing

Het programma is zo opgezet dat het model van een ondernemingsproces wordt gevolgd. Dat betekent dan er vanuit een analyse naar doelstellingen en strategie gewerkt wordt. Vervolgens wordt een resultaatgericht actieplan ingericht met bijbehorende financiën en planningen. Dus van analyse naar strategie naar operationeel en tactisch niveau.

In groepen zal er worden gewerkt aan een integrale business case (BC 8EC) waarbij een onderneming wordt gekozen (of een live case – onderneming met een issue). Gedurende het gehele semester zal de groep tijdens de projectlessen aan de case werken en de theorie van alle vakken tijdens deze minor toepassen. De BC is 8EC en de gehele minor 30 EC's.

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Literatuur

Alle literatuur pas aanschaffen na kick-off van de minor

Rooster

Minor wordt standaard gegeven op 2 dagen: dinsdag en donderdag (rooster afhankelijk)

zie www.rooster.hva.nl