Kies op maat

Inloggen Menu

Strategie (15 EC)

In de module Strategie staat de realisatie van de strategie in de praktijk centraal. 

In jouw opleiding heb je mogelijk al met het thema strategie te maken gehad. Bij dit vak strategie staat het realiseren van de strategische intenties van de organisatie centraal. Dus niet zo zeer het formuleren van de strategie, maar de uitvoering staat centraal. Immers, een goede strategie levert voordelen op voor de organisatie, maar alleen als die ook succesvol ten uitvoer wordt gebracht.  

We gaan je vragen na te denken over wat jij vindt van de strategische intenties van jouw organisatie en hier een eigen visie op te formuleren. Daarnaast vragen we je te gaan kijken naar de mate waarin jouw organisatie in staat is om de voor de organisatie geformuleerde strategische intenties te realiseren. 

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Wat is eigenlijk strategie?
  • Welke manieren van kijken naar strategie zijn er?
  • Hoe kom je tot een eigen visie over de strategische intenties van de organisatie?
  • Het diagnosticeren van de mate waarin er sprake is van realisatie van de strategische intenties. 

Je werkt zelfstandig en met je medestudenten aan bovenstaande thema’s. De docent zal je hierbij begeleiden en de opgedane kennis aanvullen met theorie en ervaringen uit de praktijk. Je werkt aan individuele leeruitkomsten en in de lessen werken we in groepjes. Zo werk je gedurende dit blok aan het versterken van zowel jouw kennis over strategie, aan het ontwikkelen van jouw strategisch sensitieve houding en de vaardigheden, die hierbij horen.  

 

 

Leerdoelen

    1. Je bent in staat om een standpunt in te nemen over de door jou waargenomen strategische dilemma’s in de organisatie en betrekt hierin jouw visie op toekomstbestendig organiseren.  
    2. Je kunt analyseren in hoeverre de organisatie in staat is om de door haarzelf geformuleerde strategische intenties te realiseren en je doet voorstellen om dit te versterken. 

    Door het uitvoeren van deze beroepstaken vergroot je je kennis over strategie realisatie en ontwikkel je jouw eigen strategisch denken. De beroepstaken zijn geformuleerd in twee leeruitkomsten met daarbij behorende beroepshandelingen, die centraal staan: 

    Leeruitkomst 1

    Je betoogt, op basis van jouw visie op toekomstbestendig organiseren, welke strategische dilemma's jij in jouw organisatie ziet en wat je daarvan vindt.   

    Beroepshandelingen 

    1. Het formuleren van een persoonlijke visie op toekomstbestendig organiseren en de bijdrage van het eigen vakgebied hieraan. 
    2. Het formuleren van een onderbouwde persoonlijke mening over de huidige strategische intenties van een organisatie, rekening houdend met relevante ontwikkelingen in en rondom de organisatie.  
    3. Het beargumenteren op basis van een eigen visie op toekomstbestendig organiseren, de eigen mening op de huidige strategische intenties van de organisatie en de waargenomen dilemma’s hierin wat volgens jou de strategische keuzes van de organisatie zouden moeten zijn. 

    Leeruitkomst 2

    Je analyseert in hoeverre de organisatie in staat is om de strategische intenties te realiseren.  

    Beroepshandelingen 

    1. Het op onderbouwde wijze bepalen van de mate waarin elementen van de organisatie in staat zijn een bijdrage te leveren aan de strategische intenties van de organisatie.   
    2. Het op onderbouwde wijze verklaren waarom een specifiek element van de organisatie geen optimale bijdrage levert aan de realisatie van de strategische intentie. 
    3. Beargumenteerde voorstellen geven om het specifieke element te verbeteren, vanuit de eigen visie op toekomstbestendig organiseren.

Ingangseisen

De propedeuse moet zijn afgerond. Deze minor-module is opgezet voor deeltijdstudenten, die werk en studie combineren. Het hebben van een passende werkomgeving is noodzakelijk om opdrachten te kunnen uitvoeren. Voltijdstudenten kunnen alleen worden toegelaten indien zij over een passende werkomgeving beschikken. Dit kan afgestemd worden met de coördinator van de minor.

Literatuur

  van Eck, M. en van Zanten, E. (2022) Business plan op 1 A4,  Business Contact

•    Thuis, P. en Stuive, R. (2020) Bedrijfskunde Integraal, Noordhoff

•    Greveling, N., Bushoff, R. (2019). Strategisch management in turbulente tijden. Deventer:  Vakmedianet/Management Impact.

•    Leen, J., m.m.v. Mertens, J. (2021) Praktijkgericht onderzoek in bedrijf. Coutinho.

Rooster

De contacttijd is 6 uur per week: dinsdag en donderdag van 18:40 tot 21:40 

of zaterdag van 10:00 tot 17:00

10 weken waarvan de eerste 7 weken college. Dat zijn 6 contacturen per collegeweek plus ongeveer 4 uur voorbereiding.

Vanuit de visie van deeltijdonderwijs is het een vereiste dat je over een werkomgeving beschikt waar je de opdrachten kunt door-ontwikkelen en uitvoeren.


Kies bij het downloaden van de leerovereenkomst voor de juiste onderwijsperiode én onderwijs momenten. Dus voor onderwijs op dinsdag- en donderdagavond of onderwijs op zaterdag overdag.

Toetsing

15 EC bestaande uit twee producten (elk 5 EC) en Reflective Notes (5EC)

Om de leeruitkomsten te realiseren zijn beroepstaken met bijbehorende beroepshandelingen geformuleerd.  Er zijn drie toetsonderdelen:

  • 5 EC Strategisch dilemma 
  • 5 EC Strategische diagnose 
  • 5 EC Reflective notes  

Herkansingsmogelijkeden: In afstemming met de docent.

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Aanvullende informatie

Dit is een minormodule van 15 EC, dus geen volledige minor

Vragen over de minor?
Contact Peter Buis, p.j.buis@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact: onderwijsbureau.fbe@hva.nl

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.