Kies op maat

Inloggen Menu

Ontwikkelingsgericht Coachen

Beste student, we heten je van harte welkom bij de minor Ontwikkelingsgericht Coachen!

Deze minor is specifiek bedoeld voor studenten en cursisten die hun professionele rol graag willen verrijken door het toepassen van coachen en coachende vaardigheden. In deze minor ontwikkel je jezelf tot een (beginnend) coach die zich richt op de professionele- en persoonlijke ontwikkeling van mensen binnen de context van   werk. Je balanceert daarbij tussen de behoeften en belangen van de coachee (= persoon die je coacht) en de belangen en mogelijkheden van een organisatie.


Je ontwikkelt je tot beginnend coach, omdat je vooral verkent en veel oefent, met elkaar en door middel van een coachtraject van vier sessies met een ‘proef coachee. Het verder ontwikkelen van coachvaardigheden vraagt praktijkuren en doorgronding van methoden en technieken, naast diepgaande reflectie op jezelf als coach. Dus hoe ‘beginnend’ je aan het einde van de minor bent, hangt af van je eigen inzet en ontwikkelingsgericht handelen (zelfbewustzijn en zelfmanagement). Hoe je je als professional verder ontwikkelt hangt af van jouw praktijk na de minor.


Basis van deze minor is de methode van ‘Oplossingsgericht coachen’. In deze op kracht- en talent gerichte methode staat het ‘bouwen aan oplossingen’ (building solutions) in tegenstelling tot het ‘oplossen van problemen’ (solving problems) centraal. ‘Oplossingsgericht coachen’ is een zeer positieve en effectieve benadering bij individuele en teamgerichte coaching en begeleiding. Je maakt kennis met deze vorm van krachtgericht werken, waarmee je de ander beter kunt helpen eigen oplossingen te vinden. Je ondersteunt de ander bij het actief op zoek gaan naar wat wel werkt, wat wel mogelijk is, welke opties de ander wel ziet, hoe en wanneer iets wel lukt. En dat betekent dat je vragen stelt, veel vragen stelt en nog meer vragen durft te stellen. Dit vraagt moed, de moed door te vragen net zolang tot je de ANDER begrijpt. Een probleem begrijpen is vaak makkelijk, de ANDER begrijpen vraagt echt wat anders van ons.


Gelukkig begin je niet blanco aan dit blok. Tijdens de minor versterk en verdiep je de vaardigheden die je al eerder in de opleiding hebt opgedaan. Ook onderzoek je jezelf en je eigen opvattingen, bijvoorbeeld doordat je de instrumenten en theorieën op jezelf toepast. Hiermee leer je ze doorgronden. Dat maakt dat je verantwoorde keuzes kunt maken voor de inzet van deze instrumenten bij anderen (= transfer).

Naast aandacht voor theorie geven de docenten in deze minor vooral veel gelegenheid om te oefenen, om ‘good practice’ uit te wisselen en om samen concrete praktijksituaties te onderzoeken. Niettemin ben jij de enige die bepaalt of jouw ontwikkeling tot coach landt, beklijft en effect heeft op jouw professioneel handelen.


De minor Ontwikkelingsgericht Coachen beslaat 9 lesweken. De inhoud van alle bijeenkomsten wordt mede bepaald door de leeruitkomsten zoals verderop beschreven, en de hieraan verbonden leerbehoeften van de studenten. In die zin wordt aan het leerproces sturing en inhoud gegeven door zowel docenten als studenten. Daarbij vragen we je, je vragen, inzichten en feedback in de lessen met ons te delen en daarmee een actieve bijdrage aan de lessen te leveren waardoor we in dit blok ook daadwerkelijk van en met elkaar leren.

Tijdens de minor bespreek je je coachervaringen in de klas en oefen je veel met praktijksituaties, waarbij je de mogelijkheid hebt om elkaar advies te vragen en geven. Dit betekent dat je zelf geregeld gecoacht wordt en werkt aan eigen vraagstukken in je studie, werk of privé. Dit zijn geen toneelstukjes en/of rollenspelen, maar het is echt, het gaat om jullie echte vraagstukken. Daarom vinden wij het heel belangrijk dat we in de lessen een afspraak maken over vertrouwelijkheid, zodat een ieder zich veilig voelt, wellicht kwetsbaarheden gedeeld kunnen worden en fouten gemaakt mogen worden, we zijn immers van en met elkaar aan het leren!!. Wat gedeeld wordt in het klaslokaal, blijft in het klaslokaal.

Deze minor is praktijkgericht. Dit betekent niet dat theorie niet belangrijk is. In tegendeel. Tijdens de lessen gaat het steeds over het in praktijk brengen van de uitgangspunten van de theorie, dan wel methode, dan wel van een techniek/ instrument/ interventie. Het idee is hierbij dat je pas intuïtief kunt handelen wanneer je de methode beheerst. We gaan er vanuit dat je dit in de klas leert vanuit oefenen. Dit betekent dat jij iedere les voorbereidt door thuis de theorie door te lezen tot je deze begrijpt en denkt toe te kunnen passen. We beginnen iedere les dan ook met tijd voor vragen over de essentie of karakteristieken van de theorie/methode.

Na de tweede lesweek start je met de coaching van een echte coachee. Deze coachee vind jij zelf. Het is iemand die jij niet of nauwelijks kent en met wie jij geen hiërarchische of afhankelijke relatie hebt. Onderschat niet hoeveel mensen blij zijn met de mogelijkheid om gratis gecoacht te worden. Ook door iemand die zichzelf ziet als een beginnen.

Hartelijke groet, Daphne Rouwenhorst

Leerdoelen

Ontwikkelingsgericht Coachen   gaat over: ‘het initiëren en realiseren van de gewenste ontwikkeling bij individuele medewerkers op actuele en toekomstige behoeftes en veranderingen’ binnen de context van een organisatie.

Hiervoor werk je o.a. aan de volgende leeruitkomsten:

Begeleiden van het leerproces van de coachee in relatie tot diens werkcontext. Je kunt een situatie neerzetten (bijvoorbeeld een gesprek en het vervolg daarvan) waarin een coachee kan leren, daarbij kun je omgaan met de verschillende achtergronden van een coachee en verschillen in leerprocessen. Je toont daarbij:

  • Doel- en resultaatgerichtheid, je kunt op een doel- en resultaatgerichte manier aansluiten bij de vraagstelling van de coachee. Je werkt naar een doel/resultaat, terwijl je de verantwoordelijkheid voor het behalen van dit resultaat bij de ander laat.
  • Gerichtheid op zelfsturing in werken en leren. Je bent je bewust van de positie van coach en de autonomie van de coachee. Daarbij heb je oog voor overdracht en tegenoverdracht, de dramadriehoek en het actief niet overnemen van problemen.  
  • Interactie als begeleider vormgeven. Coaching is een intensieve persoonlijke interactie. Je geeft deze bewust vorm en inhoud ter ondersteuning van het bereiken van de coachdoelen van de coachee. Je weet dat de relatie tussen jou en je coachee de basis is van een werkend of niet werkend coachtraject.
  • Professioneel werken. Je kunt methodisch werken en bent transparant met betrekking tot eigen overwegingen en handelen. Je weet waar je staat en kunt zelfstandig de eigen professionele ontwikkeling als coach vorm geven.

Om je beroepsbekwaamheid verder te ontwikkelen is het in onze ogen essentieel dat je zowel kennis op doet als dat je professionele vaardigheden ontwikkelt als dat je je een professionele houding (attitude) eigen maakt. Beroepsbekwaamheid (competent beroepsmatig handelen) komt tot uiting in zichtbaar gedrag binnen professionele competentie-gedragsdomeinen.

Binnen deze minor werken we vooral met de volgende betekenisvolle professionele competentie-gedragsdomeinen: 

  • Communiceren
  • Etisch vermogen
  • Ondernemend vermogen
  • Onderzoekend vermogen
  • Ontwikkelingsgericht handelen (zelfbewust en zelfmanagement)
  • Organiserend vermogen

De competentie-gedragsdomeinen krijgen kleur en betekenis bij beroepsmatig handelen binnen de context van Coaching op Ontwikkeling. En gelukkig hebben we allemaal een eigen aard en nuance, een eigen manier van zijn en doen. Dus naast de kleur die het beroep aan competent handelen geeft, geeft ieder individu door de eigen persoonlijk én professionele identiteit op unieke wijze kleur aan het eigen handelen binnen de competentie-gedragsdomeinen. Door reflectie op je eigen handelen binnen de competentie domeinen kun je je talenten en (zijns)kwaliteiten verder in kaart brengen, beter zicht krijgen op hoe je je wilt profileren en hoe je je verdere ontwikkeling bewust ter hand kunt nemen.

Ingangseisen

De minor Coaching op Ontwikkeling is ontworpen voor studenten (deeltijd én voltijd) en voor externe cursisten. Studenten die meer over het vak coachen willen leren, en dat kunnen verbinden aan hun eigen waarden en impact als professional, èn aan de uitdagingen van een individu binnen een organisatie.

Literatuur

Kim Berg, I. en Szabo, P. (2016) Oplossingsgericht Coachen. Zaltbommel: Uitgeverij Thema.

Rooster

    • Per september 2024 wordt de minor op zaterdag (10.00 - 17.00 uur) aangeboden in blok 1.
    • Per februari 2025 wordt de minor aangeboden op dinsdag- en donderdagavond (18.40 - 22.00 uur) in blok 3.

Contacttijd:
De contacttijd bestaat uit hoor- en werkcolleges, assessment en het zelfstandig uitvoeren van een coachtraject met een relatief onbekende.

Kies bij het downloaden van de leerovereenkomst voor de juiste onderwijsperiode én onderwijs momenten. Dus voor onderwijs op dinsdag- en donderdagavond of onderwijs op zaterdag overdag.

Toetsing

Toetsvorm                                                                     

Beroepsproduct              Instrumentenmarkt         3 EC

Beroepsproduct              Eindwerkstuk                  6 EC

Gedragsassessment        Coachgesprek                 6 EC

Herkansingsmogelijkheden: 2

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Aanvullende informatie

Onze minor wordt beoordeeld met een: 8 en daar zijn wij super blij mee.

Enkele inzichten en citaten :

Jeroen

 "Een minor waarbij je niet alleen iets over coaching leert, maar ook over jezelf''

 ''Tijdens deze minor geen boekenwijsheid, maar kennis die je direct kan toepassen in het dagelijks leven''

Chloe

 De minor heeft mij vooral kennis laten maken met het inzetten van coaching maar vooral dat je dit op allerlei manier kan belichten. Je hoeft coaching niet alleen maar in te zetten als je officieel een coach bent maar dit kan je overal gebruiken, zelfs voor je richting je partner 😉.

 Wat ik ontzettend leuk vond aan de minor waren de verschillende docenten die een manier van coachen belichten zodat je zelf na kon gaan welke bij jou past. Het gaat er dan ook omdat je de ander vragen stelt om erachter te komen in plaats van zelf daar invulling aan te geven. Door de combinatie van theorie en interactie heb ik zeker de technieken in mij op kunnen nemen en pas ik ze dagelijks toe in mijn werk 🙂

Marije

Voor mij heeft de minor inzicht gegeven in mijzelf, en heel erg geleerd te reageren op een ander. Zeker in deze tijd is er vaak slecht nieuws met betrekking tot banen maar ook gezondheid. Ik heb geleerd niet altijd te zeggen aah wat erg maar... maar ook gewoon eens een keer te zeggen dat het inderdaad vreselijk is en het daarbij laten. Je krijg hele andere emoties en andere gesprekken wanneer je dat doet. Erg interessant en leerzaam. Ook heb ik meer over mijzelf geleerd. Ik heb geleerd wat voor soort persoon ik ben en wat ik wel en niet interessant vind. Welke aanpak voor mij fijn is en wat ik zelf nodig heb aan begeleiding of andere zaken zowel op school, als werk of privé.

 

Vragen over de minor?
Contact Daphne Rouwenhorst, d.e.rouwenhorst@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact onderwijsbureau.fbe@hva.nl

LET OP: Bij het downloaden van je leerovereenkomst kun je kiezen tussen onderwijs op dinsdag- en donderdagavond of op zaterdag. Selecteer bij je keuze de juiste onderwijsperiode gekenmerkt met DI-DO of ZA.

 Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.