Kies op maat

Inloggen Menu

Bedrijfskundig Informatiemanagement

In de onderwijsmodule Bedrijfskundig Management wordt de cruciale rol van informatievoorziening belicht, een aspect dat tijdens de langdurige pandemieperiode voor iedereen op dezelfde manier duidelijk naar voren kwam. Gedurende deze tijd werden onze acties en besluiten sterk beïnvloed door de beslissingen van de regering, gebaseerd op bevindingen van het Operationeel Management Team (OMT). Deze bevindingen waren volledig afhankelijk van het verzamelen, verwerken en analyseren van diverse gegevens, met name gerelateerd aan zorg en economie. Hetzelfde geldt voor het beleidsvormende proces in reactie op de huidige stikstofcrisis.

Bedrijven ervaren eveneens een groeiende afhankelijkheid van nauwkeurige en tijdige informatievoorziening om hun beoogde doelen te bereiken, niet alleen tijdens crisissituaties. Informatie vormt de essentie van het functioneren van alle organisaties, zij het in verschillende mate, waardoor het noodzakelijk is om een geschikte informatievoorziening in het bedrijf te waarborgen.

De module behandelt informatiemanagement als een verzameling activiteiten die worden uitgevoerd om de kwaliteit van de informatievoorziening binnen de organisatie te waarborgen. Het werpt tevens de vragen op wie verantwoordelijk is voor deze informatie, waar deze vandaan komt, en welke informatie daadwerkelijk nodig is om de gestelde doelen te bereiken. Dit inzicht is van essentieel belang voor toekomstige bedrijfskundigen, aangezien het hen in staat stelt effectief bij te dragen aan het waarborgen van een betrouwbare informatievoorziening binnen bedrijven.

Leerdoelen

Onder een leeruitkomst verstaan we datgene wat je moet weten, begrijpen of kunnen toepassen nadat je deze module hebt afgerond. In deze module staan de onderstaande leeruitkomsten centraal. Deze leeruitkomsten zijn uitgesplitst naar een aantal concrete beroepshandelingen, die je in deze module ontwikkelt. We hanteren de volgende leeruitkomsten voor de 3 producten in de portfolio. 

Leeruitkomst 1: 

Je bent in staat om op zoek te gaan naar de belangrijkste gegevens (in de vorm van een dataset) van een proces, deze gegevens te analyseren en uitspraken te doen over de wijze waarop het proces bestuurd wordt of kan worden en/of uitspraken te doen over de risico’s of kansen die je ziet o.b.v. deze analyse. Tevens leer je te beoordelen wat de kwaliteit is van de informatie en de informatiesystemen. 

Leeruitkomst 2: 

Je bent in staat om de informatievoorziening van je eigen organisatie te beschrijven aan de hand van de componenten van de informatievoorziening (het 9-vlaksmodel van Maes) en de componenten van de informatiesystemen die hier een onderdeel van zijn.  

Leeruitkomst 3: 

Je leert een beoordeling te maken van de informatievoorziening van een organisatie. Je beoordeelt het beleid van de organisatie en het bijbehorende IT-beleid, de kwaliteit van de informatiesystemen en ook de kwaliteit van de informatie. Je leert verder om de kwaliteitscriteria toe te passen, knelpunten vast te stellen en om te bepalen en te beargumenteren hoe volwassen de IT-organisatie nu feitelijk is. 

Ingangseisen

Basis bedrijfskundige kennis en werkzaam in een bedrijf van enige omvang. Om deze reden is deze minor niet geschikt voor voltijdstudenten.

Literatuur

Bruins, R. (2020); Informatiemanagement 4e editie. Amsterdam Pearson Uitgeverij. ISBN: 97-89-043-038-20-1

Rooster

In blok 1 (september 2024) wordt de minor op dinsdag- en donderdagavond aangeboden van 18.40 - 22.00 uur. In  blok 3 (februari 2026) wordt de minor op dinsdag- en donderdagavond aangeboden van 18.40 - 22.00 uur én op zaterdag van 10.00 - 17.00 uur.

De contacttijd bestaat uit hoor- en werkcolleges en is zes uur per week. Daarnaast zijn er individuele gesprekken met de docent en is de zelfstudietijd ongeveer 15 uur per week.

Kies bij het downloaden van de leerovereenkomst voor de juiste onderwijsperiode én onderwijs momenten. Dus voor onderwijs op dinsdag- en donderdagavond of onderwijs op zaterdag overdag.

Toetsing

  • Een portfolio waarin een videopresentatie zit van de informatievoorziening in de eigen organisatie, een analyse van een dataset van de organisatie en een analyse van de informatievoorziening aan de hand van de kwaliteitscriteria. Deze producten worden in drie sprints opgeleverd (10 EC).
  • Een reflecitve notes over het afgelopen de ontwikkeling van je persoonlijke identiteit gedurende deze module (5 EC).

Het portfolio wordt opgebouwd in drie 'sprints'. Iedere sprint kent een herkansingsmogelijkheid.

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin de student het onderwijs van de minor heeft gevolgd, dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.  

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien? Dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.  

Aanvullende informatie

Kosten:
Er zijn geen kosten verbonden aan deze minor.

Bonus: werken met Scrum. 

Je leert hoe veranderingen in de onderdelen van de informatievoorziening op een agile manier van werken gerealiseerd kunnen worden. Je leert hoe scrum in elkaar steekt en welke rollen een rol spelen in dit proces en waar zij verantwoordelijk voor zijn. We gebruiken dus scrum om de 3 producten van de portfolio in deze module te produceren.  

Je krijgt hiervoor geen cijfer maar met de kennis die je opdoet kan je uiteindelijk een PSM-1 (Professional Scrum Master) certificaat halen. 



Vragen over de minor?
Contact Evelijn van Leeuwen e.van.leeuwen@hva.nl 
of Willem-Jan Zwart w.j.zwart@hva.nl

Vragen over de Kies op maat-procedure?
Contact Chiara Tdlohreg, onderwijsbureau.fbe@hva.nl

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.