Kies op maat

Inloggen Menu

Marketing Data Analytics

Ben je geïnteresseerd in data en digitale technologieën, dan ben je bij onze minor aan het juiste adres!

Snelle veranderingen in digitale technologieën en hun toepassing veroorzaken grote veranderingen voor de mens, organisaties en bedrijfstakken. Het internet, kunstmatige intelligentie en de beschikbaarheid van "big data" dagen ons denken uit over hoe we leven, werken, leren, communiceren, concurreren, samenwerken en socialiseren. De overvloed aan marketinggegevens biedt bedrijven een unieke kans om de markt en de klanten beter te begrijpen.In deze minor wordt een aantal onderwerpen uit de online marketing (big data!) en de database marketing gebundeld.

Je maakt kennis met concepten en onderzoeksmethoden op het gebied van marketing en digitale technologieën. Je gaat aan de slag met data analytics en leert over opkomende digitale technologieën. Je ontwikkelt tevens een kritische en analytische houding. Handig! want deze actiegerichte kennis en houding leiden weer tot skills die jou helpen om juiste beslissingen te nemen om business te genereren.

Het programma is multidisciplinair. Het bouwt voort op inzichten uit de vakgebieden data / ICT en marketing / business. Het is nl vaak noodzakelijk om kennis te combineren die afkomstig is uit verschillende vakgebieden. Hierdoor kan een bepaald onderwerp vanuit meerdere invalshoeken worden onderzocht of kunnen bepaalde technologieën ontwikkeld worden. 

Het minorprogramma omvat basis- en inleidende modellen, onderzoeksmethoden, software/tools, literatuur en theorieën die je zullen helpen om een goede basis te ontwikkelen/krijgen van data analytics.  

Master Digital Driven Business; De vakken binnen deze minor zijn zo ontwikkeld om na het afstuderen gemakkelijker door te stromen naar de eenjarige HvA Masteropleiding Digital Driven Business  (mocht je dat willen).

Leerdoelen

De wereld heeft de laatste jaren een enorme ontwikkeling van offline naar online doorgemaakt. Voor het vak marketing is het van steeds groter belang geworden om gebruik te maken van de beschikbare data en informatie. Online- en database marketeers voorzien in deze behoefte.

Het lesprogramma is in het Nederlands. Onze hoofddocent, die de minor mede ontwikkeld heeft is Engelstalig (maar spreekt wel Nederlands), vandaar dat onderstaande in het Engels uitgelegd wordt.

During the Applied Research Project, the student demonstrates that (s)he is consciously competent at all learning outcomes.

1. Develop research question for data analysis and research plan

a. Develop a specific, measurable, attainable, and relevant applied research question

b. Develop and explain a reasonable and actionable research plan that can help organization in generating insights from marketing data.

c. Professionally present issues and potential outcomes from the proposed research.

Minor Marketing Data Analytics 3

 

2. Translate data into valuable insights for companies by using pre-determined tools and research methods.

a. Determine processing steps that emerge in an organization with regard to online data collection methods and data mining needed for generating business insights.

b. Define and implement a strategy to collect/scrape data from a structured website

c. Develop a coherent strategy and road-map for database use in marketing department.

d. Develop databases that can be further used to generate insights for marketing.

e. Develop surveys that can be further used to dive deeper into customer preferences.

 

3. Create (new) business opportunities by making use of insights obtained from data and/or applying emerging digital technologies.

a. Develop and describe a basic program to process and prepare marketing data from a database

b. Describe, summarize, correlate and report characteristics of each variables in the dataset.

c. Develop survey for consumer data analysis

d. Develop, execute and report multivariate regression based on collected and stored database

 

4. Report the insights generated from the analysis of the data as a professionally written research report.

a. Develop appropriate graphs to visualize marketing and sales data using business intelligence tools

b. Professionally report the results of the companies’ data-driven operations such as marketing and sales using relevant metrics, visualizations and storytelling techniques to influence decision making

c. Reflect on the research process and issues associated to the research

Ingangseisen

Ben je een student met een business, ICT of technisch gerelateerde achtergrond? En/of je hebt affiniteit met ICT/data analytics of Business en Management? Dan zit je hier goed! (mocht je een andere achtergrond hebben, kun je altijd contact opnemen). 

Het gaat er om dat je gemotiveerd bent om nieuwe methoden en technieken te ontdekken en je eigen te maken. 

Er zijn geen speciale vaardigheden vereist. Je moet het leuk vinden om je blik te willen verruimen. Een businessstudent moet het leuk vinden om statistiek en data-analyse onder de knie te krijgen, terwijl een ICT-student met hun aanwezige kennis, vaardig kan worden om business te genereren.

Literatuur

Wordt beschikbaar gesteld via Brightspace.

Rooster

Het rooster wordt bekend gemaakt via rooster.hva.nl (meestal een week voor aanvang van het blok). Houd rekening met 3 lesdagen per week en bij uitzondering 4 lesdagen.

De Minor Marketing Data Analytics duurt twee blokken (17 weken). De studiebelasting is opgebouwd uit "contacturen" (lesgeven, coaching), team-based projecten en workshops, en individuele studie- en ontwerpactiviteiten. Je krijgt 3 dagen on campus les op de Fraijlemaborg (online als er restricties zijn) en daarnaast heb je 2 zelfstudiedagen.

Deze minor is een goede basis voor de HvA master Digital Driven Business. Meer info.

De Minor Marketing Data Analytics duurt twee blokken (17 weken). De studiebelasting is opgebouwd uit "contacturen" (lesgeven, coaching), team-based projecten en workshops, en individuele studie- en ontwerpactiviteiten. Je krijgt 3 dagen on campus les in het Corry Tendeloohuis en daarnaast heb je 2 zelfstudiedagen.

Toetsing

Part 1: Foundation/Data

• Introduction to Research, (2 EC, week 1)

• Introduction to Online Data Mining, (3 EC, week 2-3)

• Introduction to Database Management, (5 EC, week 4-6)

Part 2: Analysis

• Introduction to Systematic Thinking (3 EC, week 7-8)

• Introduction to Statistics (3 EC, week 9-10)

• Introduction to Client Data Analysis, (3 EC, week 11-12)

Part 3: Reporting Research

• Introduction to Data Visualization (3 EC, week 13-14)

• Applied Research Project (8 EC, week 1-17)

Iedere module kan herkanst worden.

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Aanvullende informatie

Het betreft hier een Nederlandstalige minor. Deze minor is een goede basis voor de Engelstalige doorstroommaster van 1 jaar: HvA Master opleiding Digital Driven Business    Vragen over de minor? 
Contact Marieke Struijk, m.struijk@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact onderwijsbureau.fbe@hva.nl  

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.