Kies op maat

Inloggen Menu

Rethink the System: Werken in een Veranderende Wereld

Ben jij een kritisch denkende student die graag positieve veranderingen in de wereld realiseert? Sta je klaar om je blik te verbreden en bij te dragen aan een toekomst die recht doet aan mens en aarde? Dan is de minor 'Rethink the System: Werken in een veranderende Wereld' iets voor jou. 

Tijdens deze minor dagen we je uit tot kritisch denken en innovatief handelen. Om verder te kijken dan traditionele bedrijfsmodellen en economische modellen en je te verdiepen in nieuwe economische modellen die zich richten op een evenwichtige relatie tussen economie, maatschappij en de natuur. 

Je ontwikkelt vaardigheden om kritisch en constructief na te denken over economische en maatschappelijke uitdagingen. Je gaat aan de slag met echte vraagstukken van organisaties gericht op werken in een veranderende wereld. De lesstof waar we mee aan de slag gaan is uiteraard gericht op de veranderende wereld en de rol die werk hierin speelt. Maar deze minor is meer dan leren uit boeken; het is actief deelnemen, discussiëren, je eigen ideeën aanscherpen en omzetten in innovatieve plannen. Je sluit de minor af door het organiseren van de conferentie ‘Rethink the system’ om jullie mooiste ideeën te delen met de buitenwereld.  

Deze minor staat open voor alle studenten, ongeacht je studierichting. Of je nu HRM, Bedrijfskunde, F&C, Bestuurskunde of een compleet ander vakgebied studeert, jouw perspectief is van grote waarde voor werken in een veranderende wereld. Ben je klaar om je eigen gedachten kritisch onder de loep te nemen en een actieve rol te spelen in de systeemverandering die onze samenleving nodig heeft? Sluit je aan bij 'Rethink the System' en word een voorvechter van positieve verandering! 

Leerdoelen

  • De student heeft kennis van de belangrijke theorieën voor een eerlijke en rechtvaardige economie in relatie tot werk.   

  • De student kan het belang van een economische transitie uitleggen.  

  • De student kan uitdagingen in een veranderende wereld met betrekking tot werk en arbeid identificeren en analyseren.  

  • De student is in staat zijn om een perspectief op de veranderende wereld met betrekking tot werk toe te passen op een concreet probleem of vraagstuk  

  • De student is staat kritisch te kijken naar het eigen handelen (agency) in het perspectief van de veranderende wereld.  

  • De student kan overtuigend een inhoudelijk onderbouwd voorstel met betrekking werken aan een veranderende wereld presenteren.  

Ingangseisen

De minor is toegankelijk voor alle studenten die aan de toelatingseis van propedeuse plus 40 EC voldoen.

Literatuur

Studenten dienen Kate Raworths' boek Donuteconomie: In zeven stappen naar een economie voor de 21e eeuw aan te schaffen of op andere wijze tot hun beschikking te hebben. De rest van het studiemateriaal is online te vinden of wordt op Brightspace geplaatst.

Rooster

Rooster wordt nader bekend gemaakt.

Er wordt een inzet van 32 uur per week gevraagd. In de eerste weken wordt een inhoudelijk programma aangeboden waarbij de contacttijd circa 16 uur per week is (fysieke aanwezigheid op de lokatie). Verderop in het programma wordt gewerkt in projectgroepen en coaching. Afspraken zijn dan in overleg en ook in deze weken is de contacttijd circa 16 uur per week.

Toetsing

Beoordeelde werkvormen

Product fase 1

10 ECTS

Product fase 2

15 ECTS

Inspiratiesessie

5 ECTS

Individueel eindgesprek

AVV (aan voorwaarden voldaan)

Totaal

30 EC

De minor bestaat uit verschillende onderdelen waarin je bouwt aan een stevige inhoudelijke basis op het gebied van werk en de veranderende wereld en waarin je aan het werk gaat met zelfgekozen vraagstukken.

Theorie 

  • Probleemschets: wat is er mis met ons huidige economisch systeem? 

  • Probleemanalyse: waarom is verandering zo moeilijk? Wie heeft verantwoordelijkheid, de overheid, het bedrijfsleven en de burgers zelf? 

  • Oplossingsrichtingen: wat kan de overheid doen om basiszekerheid en waardevol werk voor iedereen te realiseren? En welke rol heeft het bedrijfsleven om meerwaarde te creeren voor de samenleving? Wat kan jij zelf doen?  

  • Oplossingsrichtingen: nieuwe economische modellen en perspectieven 

  • Praktijkvraagstukken en -toepassingen: publiek-private samenwerking, circulaire economie en sociale ondernemingen 

Product fase 1 

Toepassen van onderwijsinhoud op eigen praktijksituatie. Na de inhoudelijke weken werk je gedurende twee weken intensief aan je groepsproduct waarin je de onderwijsinhoud toepast op eigen praktijksituatie.  

Naar keuze: paper, essay, podcast, video, instrument, etc.  

Maximaal 3000 woorden 

 

Inspiratiesessie:  

Alle studenten verzorgen, in tweetallen, een les voor de rest van de groep. Deze lessen heten ‘inspiratiesessies’ omdat het de bedoeling is dat ze gaan over iets op het gebied van werken aan een veranderende wereld waar je zelf enthousiast over bent. Dit kan een nieuw businessmodel zijn, innovatieve hr-praktijken, praktijkvoorbeeld, beleidsvoorstel of iets anders zijn. Je zou bijvoorbeeld een uitleg en analyse kunnen geven van wat een bepaalde sociale onderneming doet op het gebied van systeemverandering.  

  

Product fase 2 

Zelfontwikkelde praktijkoplossing voor bestaand probleem in de veranderende wereld. Het doel van dit product is het ontwikkelen van een oplossingsrichting voor een bestaand uitdaging op het gebied van werk. De vorm van dit werkstuk staat vrij: het mag een geschreven tekst zijn, maar bijvoorbeeld ook een filmpje of podcast. Dit product is de inhoudelijke onderbouwing van de workshop op de Conferentie Rethink the System'.   

  

Conferentie ‘Rethink the System' 

De minor sluiten we af met de conferentie ‘Rethink the system' die jullie zelf organiseren en waar juist mensen van buiten de minor (opdrachtgevers, studiegenoten, docenten, andere geïnteresseerden) van harte welkom zijn. Alle studenten verzorgen, samen met hun projectgroep, een workshop. De workshop wordt niet los becijferd, maar beoordeeld met een voldoende of een onvoldoende. Voor een voldoende resultaat is het belangrijk dat de studenten een overtuigende, inspirerende en/of prikkelende praktijkoplossing presenteren.  

  

Eindgesprek 

Het eindgesprek gaat over de vraag: wat heb je geleerd en hoe kun je dat gebruiken voor je toekomstige werk? Dit gesprek wordt niet becijferd, maar beoordeeld met een voldoende of een onvoldoende. Voor een voldoende resultaat is het belangrijk dat de student kan reflecteren op de relevantie van werken aan een veranderende wereld en op de dilemma’s die een veranderende wereld met betrekking tot werk met zich mee kan brengen. 

 






De producten in beide fases kunnen 1x herkanst worden. De einddatum van de herkansing is in overleg met de student maar uiterlijk 1 maand na afronding van de minor, zomervakantie niet meegerekend.

Aanvullende informatie

Vragen over de minor? Contact Floor Timmerman f.timmerman@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat procedure?
Contact onderwijsbureau.fbe@hva.nl

Aanmeldingen worden op volgorde binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.