Kies op maat

Inloggen Menu

Storytelling: Merkverhalen met Impact

Storytellers rule the world!

Iedereen heeft wel een verhaal, net als vele merken wereldwijd. Merken blijven langer relevant als ze een sterk verhaal hebben: Apple is bijzonder, Lego is uniek, Patta is rebels, Tony’s Chocolonely is purpose en Nike is Just Nike. Consumenten kiezen een merk door sterke verhalen die impact hebben, verhalen die gevoelens losmaken. Die merkvoorkeur is niet makkelijk te beïnvloeden – maar het kan zeker.

Wat is de kern/identiteit van een merk en hoe breng je die kern door een verhaal over aan je doelgroep met als doel hun merkvoorkeur te beïnvloeden? Dat leer je in deze stone. 

Elk bestaand merk heeft in potentie een eigen, uniek verhaal te vertellen. Je leert dat verhaal te vinden door te kijken naar wat aansluit bij de huidige tijd, de doelgroep en de marktpositie. 

Je gaat op avontuur en doet grondig intern en extern onderzoek, verdiept je in de wereld van positionering, storytelling en video en ontdekt hoe je impactvolle verhalen analyseert, maakt en vertaalt naar een passende merkfilm. Uiteindelijk maak je een impactvolle merkfilm die past bij de gekozen positionering en je presenteert dit met bijbehorende onderbouwing aan betreffende opdrachtgever(s).

Dit alles gedurende 9 weken op zeer creatieve en inspirerende wijze, mede mogelijk gemaakt door diverse experts uit het beroepenveld.

Leerdoelen

Je bent in staat om vanuit de briefing van de opdrachtgever uit te werken tot een verhaal, een merkfilm met impact. Op basis van een verdieping in de interne- en externe context van een merk en diens identiteit kom je tot een merk kompas en bijbehorende positionerings strategie en brengt dit tot leven in een merk manifest/verhaal, en uiteindelijk in een impactvolle merkfilm. Met als doel de gekozen doelgroep te beïnvloeden. Door relevante theorieën, literatuur, expertlessen, excursies, desk- en field onderzoek toe te passen en te integreren, overtuig je enerzijds de opdrachtgever van jouw merkverhaal, anderzijds laat je zien dat je op project niveau hebt samengewerkt, zowel met mede studenten als docenten, experts en andere stakeholders.

Kernactiviteiten/competenties:

-Branding/merkstrategie

-Onderzoek/analyse (interne en externe context, maar ook analyse van voorbeeldverhalen)

-Concept en creatie van verhalen

-Beinvloeden van (consumenten)gedrag

-Ontwikkelen marketingcommunicatie strategie

-Campagnemanagement

Ingangseisen

De toelatingseisen zijn conform de OER van je eigen opleiding.    Dit is een specifieke minor dus een gezonde dosis werklust en interesse in het begrip storytelling (breedste zin van het woord) is een must. Bovengemiddeld interesse in strategisch merkdenken, positioneringsvraagstukken, het vertalen van onderzoek en trends naar bruikbare inzichten en concepten, conceptontwikkeling, de impact van verhalen, verhalen maken, verhalen vertalen naar campagnes en het leren van diverse skills zoals het visueel uitwerken van een verhaal (video) , en eerste aanzet tot content.

Literatuur

Een beroepsvraagstuk (vraag uit de praktijk) staat in elk blok centraal. Hierbij krijg je ondersteunende colleges en expertlessen/workshops, met actieve werkvormen om de theorie direct toe te passen op het vraagstuk. Ook worden wekelijks feedback sessies (Formatief Evalueren) gegeven waarbij je medestudenten feedback geeft en ontvangt en deze feedback wordt actief opgehaald bij de docenten, experts en opdrachtgever. Aanvullende literatuur als:

-Power Brands 2.0’ – Marc Oosterhout

-‘De 12 oerkarakters van storytelling’ - Mieke Bouma

-‘Basisboek Scenarioschrijven’ - Joost Schrickx

Rooster

Rooster wordt bekend in augustus 2024

Contacttijd:

Elke vrijdag van 9h20 tot 17h00, vier lessen van 100 minuten per les, daarnaast minimaal 20 uur zelfstudie en werken aan opdrachten, zowel in groepsverband als individueel.

Toetsing

Wij werken in deze minor met geïntegreerd onderwijs van 15 ECTS totaal. Dat betekent dat we geen losse modules, vakken en tentamens aanbieden. In de minor staat een beroepsvraagstuk centraal. Door te werken naar de oplossing van dat vraagstuk verwerf je kennis over de werking van media en communicatie. Daarbij werk je met echte opdrachtgevers.

Gedurende het blok ontvang je en geef je voortdurend feedback op tussenproducten op weg naar de oplossing van het beroepsvraagstuk. Als oplossing van dat vraagstuk lever je aan het eind van het blok het pitchdeck en het miro bord in (incl reflectie/verantwoording) en presenteer je op professionele wijze bij de opdrachtgever. Bij een voldoende voor deze onderdelen ontvang je 15 ECTS.

Competenties zijn (naast onderstaande):

-Strategisch denken

-Innoveren

-Presenteren

-Vormgeven

-Produceren/maken

-Creatief zijn

elke minor biedt 1 herkansing aan per studiejaar

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?
Contact Fiona Cordes: f.h.cordes@hva.nl

Questions about the Kies op Maat procedure?
Contact Karin van de Haterd, minoren-co-cb@hva.nl

Er zijn 2 plaatsen beschikbaar voor Kies op Maat studenten.

Aanmeldingen zullen worden verwerkt op volgorde van binnenkomende leerovereenkomsten.