Kies op maat

Inloggen Menu

Expeditie Eerlijk Merk

Wij geloven dat communicatieprofessionals merken kunnen helpen om bij te dragen aan een betere wereld. Jij ook? 

In deze minor ga jij ontdekken hoe jij als communicatieprofessional jouw bijdrage kan leveren door verder te kijken dan alleen het mooie verhaal van merken. Dit doe je door aan de slag te gaan voor bekende merken die impact willen maken op de wereld om hen heen. Terwijl de druk op merken toeneemt om bij te dragen aan een betere en duurzame wereld, wordt de uitdaging voor de communicatieprofessional steeds groter. Want merkbeloftes werken alleen als ze eerlijk zijn.  

Hoe zorg je dat je opdrachtgever zich niet schuldig maakt aan greenwashing, of purpose washing? 

Hoe houd je het merk geloofwaardig? 

Hoe ga je om met tegenstrijdige belangen van je stakeholders?

Zomaar een paar vragen waar jij mee aan de slag kunt gaan. De onderwerpen waarmee je aan de slag gaat, zijn:

  • Purpose: wat moeten merken eigenlijk allemaal doen om bij te dragen aan een betere wereld en van wie moeten ze dat? Wat gebeurt er als ze het niet doen? Hoe neem je deze inzichten mee om van strategische meerwaarde te zijn voor jouw opdrachtgever?
  • Branding: Hoe blijven merken trouw aan hun merkmissie en -visie in een veranderende wereld? Hoe dragen ze dit overtuigend uit? Welke creativiteit wordt daarbij van jou verwacht als communicatieprofessional?
  • Gedragspsychologie: je leert gedrag te verklaren en gaat je verdiepen in wat de doelgroep drijft. Waarom voelen ze zich juist wel of juist niet geroepen om zich te verbinden aan een merk? En is een positieve houding genoeg om gedrag te veranderen, of komt daar meer bij kijken? Wat moet je als aankomend communicatieprofessional weten over gedragsbeïnvloeding om effectief te zijn in je werk?

Voor wie?

Deze minor is bedoeld voor studenten die al enige kennis hebben opgedaan op het gebied van communicatie, marketing en/of branding. We helpen je natuurlijk coachend op weg, maar verwachten dat je ook zelfstandig werkt. Daarbij ben je nieuwsgierig naar welke meerwaarde je te bieden hebt als communicatieprofessional, zodat je jezelf goed kan onderscheiden in het werkveld van de toekomst.

Wat lever je uiteindelijk op? 

  • Een onderzoek naar de interne en externe omgeving van een jouw opdrachtgever vanuit het perspectief van purpose. We noemen dit de purpose scan. 
  • Een strategisch advies voor jouw opdrachtgever om de purpose geloofwaardig, relevant en onderscheidend te communiceren naar stakeholders. Welke richting je inslaat is aan jou. Ga je bijvoorbeeld een activatiecampagne opzetten voor de consument, een PR-campagne opstarten om de reputatie van het merk te verbeteren of moet je intern aan de slag om de medewerkers mee te krijgen in het nieuwe verhaal?  Misschien wel een pakket van alle drie of nog iets heel anders. Jij bent de adviseur!
  • Creatieve concepten als vertaling van jouw strategische communicatie-advies.
  • Een personal brand waarin je jouw waarden als professional  presenteert. Hoe ga jij jezelf in de markt zetten? Wat vind je zelf belangrijk en wie ben jij als mens achter de professional?


video

Leerdoelen

  • Je krijgt goed begrip van purpose gedreven organisaties en hun context.
  • Je bent in staat om op basis van onderzoek naar stakeholders, merk en maatschappij, een strategisch advies te ontwerpen en deze te vertalen naar een creatief concept en middelen.
  • Je weet hoe je green washing en purpose washing moet beoordelen en voorkomen.
  • Je leert creatief en kritisch denken om vanuit verschillende perspectieven tot oplossingen te komen.
  • Je krijgt inzicht in wie jij bent als professional en kunt deze inzichten vertalen naar een personal brand

Ingangseisen

Toelatingseisen conform OER van jouw eigen opleiding.

Literatuur

Je moet twee boeken aanschaffen:

1. 'De winst van purpose', H.W. Volberda e.a. (2022).

2. ‘Sociale Psychologie’, 10e editie. Uitgeverij Pearson. Auteurs: Elliot Aronson, Timothy D. Wilson en Samuel R. Sommers. Nederlandse vertaling: Niels Jacobs, Janneke Jolij, Daphne van Loon, Lotte Pierik en Willem Vos (tip: kijk eventueel of je het boek tweedehands kunt kopen; 8e of 9e editie zijn ook toegestaan). 

Aanbevolen: 

Enige kennis over onderzoek, marketing en communicatie is een pré. Voor degenen die zich minder vertrouwd voelen met deze onderwerpen, raden we ten zeerste aan om het boek ‘Essentie van communicatie’ van W. Michels te lezen (4e druk 2021). Je kunt het boek via de HvA bibliotheek lenen, of online het E-boek inzien (hva.nl/bibliotheek).  

Artikelen:

We werken verder met verschillende artikelen; deze vind je in de map van het betreffende college.  

Rooster

Wordt tzt bekend gemaakt.

Contacttijd:
Wekelijks 4 x 3 uur met een vast team van 3 docenten. Daarnaast gemiddeld 20 uur per week voor zelfstudie en het uitwerken van de opdrachten (groep en individueel).

Toetsing

Expeditie Eerlijk Merk omvat 30 ECTS. 

De toetsvorm is een individueel portfolio dat bestaat uit beroepsproducten (een strategisch advies voor jouw opdrachtgever dat onderbouwd is door je onderzoek, creatieve concept en middelen en je personal brand als professional), een verantwoording van je producten en een reflectie. 

Wij werken in deze minor met geïntegreerd onderwijs. Dat betekent dat we geen losse modules, vakken en tentamens aanbieden. In de minor staat één beroepsvraagstuk centraal. Door te werken naar de oplossing van dat vraagstuk verwerf je kennis over de werking van media en communicatie. Daarbij werk je met echte opdrachtgevers.

Gedurende het blok ontvang en geef je voortdurend feedback op tussenproducten op weg naar de oplossing van het beroepsvraagstuk. Als oplossing van dat vraagstuk lever je aan het eind van het blok je beroepsproducten, een verantwoording en een reflectie in. 

Aanvullende informatie

Heb je vragen over de inhoud van de minor? Dan kun je terecht bij de coördinator Grace Gubbels Paap, g.c.gubbels-paap@hva.nl. Als je vragen hebt over de kies-op-maat procedure,  stuur dan een mail naar: Karin van de Haterd, minoren-co-cb@hva.nl

Aanmeldingen worden op volgorde binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.