Kies op maat

Inloggen Menu

Van Campagne tot Media: Verhalen die ertoe doen

Wil je leren hoe je een sterk journalistiek verhaal kunt maken? Wil jij als verhalenverteller maatschappelijke verandering teweeg brengen?

In deze minor maak je verhalen voor journalistieke media en campagnes en ga je vanuit nieuwsgierigheid en met een kritische blik aan de slag met de grote, urgente thema's van deze tijd. Deze minor past bij je als je nieuwsgierig bent en oog hebt voor wat er om je heen gebeurt. Je moet het lef hebben (of dat willen ontwikkelen) om zaken uit te diepen, mensen op te bellen, op ze af te stappen, ze het hemd van het lijf te vragen – je wil dus alles doen wat nodig is om informatie boven tafel te krijgen die nodig is om in een paar weken een interessant maar betrouwbaar verhaal te maken.

De minor wordt beide semesters aangeboden. Volg je de minor in het eerste semester, dan maak je vooral verhalen in tekst. Volg je de minor in het tweede semester, dan richt je je vooral op audioverhalen. 

De minor bestaat uit twee modules. Je richt je als verhalenverteller het eerste blok op het journalistieke verhaal en concentreert je het tweede blok op een creatieve communicatiestrategie en verhalen om verandering teweeg te brengen voor een niet-commerciele opdrachtgever zoals bijvoorbeeld Amnesty International. 

 

Wat ga je maken?

In het eerste blok krijg je de kans (want de tijd) om een urgente kwestie waar onze maatschappij mee worstelt echt uit te diepen. Het geschreven achtergrondverhaal (semester 1) of de verhalende podcast (semester 2) moet interessant zijn voor een journalistiek mediamerk (denk aan Parool of AT5). Om aandacht voor de kwestie en je verhaal te krijgen, produceer je daarnaast een programma (semester 1) of radio-uitzending (semester 2) waarin het maatschappelijk debat centraal staat.
Het maken van een achtergrondverhaal start vanuit overzicht: Wat speelt er precies, welke feiten zijn er, wie zijn erbij betrokken, wat vinden deze mensen, welke emoties spelen er? Vervolgens moet je deze kennis kunnen vertalen naar iets dat beklijft. Je leert je verhaal tot leven te brengen vanuit een menselijke invalshoek. Daarbij ben je je steeds bewust van je verantwoordelijkheid als maker: Je houdt rekening met alle belangen, frames en gevoeligheden binnen het verhaal dat je wil vertellen. Je leert ook welke mogelijke vertelstructuren jouw verhaal sterk maken en welke creatieve technieken je in kunt zetten die passen bij het medium van je keuze (beeldend schrijven, scènes monteren, etc.). Je maakt in een periode van ongeveer 5 weken een eigen achtergrondverhaal. Aan het einde moet je in staat zijn om alle keuzes voor je verhaal te verantwoorden in een mondeling eindgesprek op basis van de lesstof en literatuur. Samen met een redactie produceer je het (radio-)programma waarmee je het eerste blok van de minor afsluit.

In het tweede deel van de minor maak je twee activerende verhalen in verschillende media die samen teruggaan op een door jou bedachte communicatiestrategie; een tweeluik dus. Bijvoorbeeld: een podcast, ondersteund door een geschreven interview of een korte video –allemaal met het thema dat door de opdrachtgever wordt aangedrage. Daarbij houd je rekening met de identiteit van de opdrachtgever én de belevingswereld van de doelgroep. En natuurlijk zorg je voor inhoudelijk sterke verhalen die teruggaan op zorgvuldig onderzoek van je onderwerp. Alles wat je bij Verhalen voor Verandering maakt, is onderdeel van een creatieve communicatiestrategie die je opdrachtgever helpt om haar boodschap bij de doelgroep over te brengen. Dus je levert niet alleen verhalen op, maar ook een campagneplan dat vertrekt vanuit een sterk concept.

In deze minor dagen we je uit om creatief én kritisch te zijn, om strategisch én ethisch te werk te gaan. Je leert hoe je verhalen maakt over urgente maatschappelijke vraagstukken, die inhoudelijk sterk zijn én aanspreken. Je leert conceptueel denken zodat je een krachtige overkoepelende communicatiestrategie kunt opstellen, waarmee je richting geeft aan je content. We gaan ervan uit dat je de basis op het gebied van onderzoek, tekst, audio en video beheerst en dagen je uit om je makerschap te verdiepen. We vragen om nieuwsgierigheid, toewijding en een open blik. En –natuurlijk– de wens om de wereld een beetje beter te maken.

Leerdoelen

  1. Maatschappelijke issues analyseren - Signaleren en analyseren van maatschappelijke kwesties in de maatschappij, nationaal en internationaal.
  2. Het maken van een boeiend achtergrondverhaal als creatieve maker
  3. Het doen van gedegen, journalistieke research als geïnformeerde maker
  4. Kritisch media maken: het wegen van belangen en perspectieven 
  5. Ethische afwegingen maken en benoemen. Positie durven kiezen. Reflectie en kritische blik op de professionele rol en eigen werk. 
  6. Het produceren van een (radio-)programma

Ingangseisen

We gaan er in deze minor vanuit dat je redactionele en journalistieke basisvaardigheden onder de knie hebt. Ervaring met het maken van verhalen en kennis van het medium is zeer gewenst. Als je voor audio kiest (semester 2) dan vind je het leuk om te werken met Adobe Audition. Als je het programma niet kent, ben je bereid je hierin te verdiepen. Verder ben je nieuwsgierig, heb je een kritische houding en ben je maatschappelijke geïnteresseerd. 

NB voor CO+CB studenten: Deze minor bestaat uit de Stones Sterke Verhalen en Verhalen voor Verandering. Heb je (een van) deze Stones al gevolgd? Dan kun je deze minor niet volgen.

De toelatingseisen zijn conform de OER van je eigen opleiding.

Literatuur

Reader, Adobe Audition en kennisclips, voorbeelden en literatuur op (de digitale leeromgeving) Brightspace

Rooster

Je hebt per week 4 lesblokken van 3 uur. Ga uit van een volledige studieweek, waarbij je veel tijd besteedt aan zelfstandige research, (pre-)productie en montage.

Toetsing

Toetsvorm is een porfolio met research en een reflectie, met daarnaast beroepsproducten zoals een achtergrondverhaal, communicatie-strategie, podcast, radio-uitzending (wisselt per semester).     Aan het eind van elk blok 15 ECTS, 30 ECTS totaal.

Herkansing is eenmaal in de periode volgend op de periode waarin je de module gevolgd hebt

Aanvullende informatie

In deze minor staan twee beroepsvraagstukken centraal. Je krijgt 15 ECTS in één keer voor een blok.  Door te werken naar de oplossing van dat vraagstuk verwerf je kennis over de werking van media en communicatie. Daarbij werk je met echte opdrachtgevers. 

Gedurende het blok ontvang je en geef je voortdurend feedback op tussenproducten op weg naar de oplossing van het beroepsvraagstuk. Als oplossing van het beroepsvraagstuk lever je aan het eind van het blok een beroepsproduct, een verantwoording en een reflectie in.

Vragen over de minor?
Mariette Heres m.heres@hva.nl
of Ronald Kroon r.kroon@hva.nl

Vragen over de kies op maat procedure?
Karin van de Haterd minoren-co-cb@hva.nl

Er zijn 20 plekken voor Kies op Maat studenten.

Aanmeldingen worden op volgorde binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.