Kies op maat

Inloggen Menu

Sociaal Professional in Kunst en Cultuur

Ben je geïnteresseerd in kunst en cultuur? 

De minor Sociaal Professional in Kunst en Cultuur richt zich op de inzet en betekenis van kunst en cultuur programma's. Binnen zorg- en welzijns- en cultuurpraktijken zijn professionals zich steeds sterker bewust dat de inzet van kunst en cultuur bijdraagt aan ontplooiing, welzijn en maatschappelijke participatie van mensen. Wanneer je deze minor volgt, kun je je op dit vlak verdiepen.

Wat leer je over kunst en cultuur? 

Als student leer je over de werking en inzet van kunst en cultuur bij deelnemers en publiek, maar ook over het balanceren tussen de verschillende krachten in dit veld: deelnemers, kunstenaars, politiek, publiek, welzijns- en zorginstellingen en culturele partners. Door het volgen van deze minor worden jouw competenties als sociaal professional versterkt en kun je de werking en inzet van kunst en cultuur goed uitleggen aan anderen. Je leert buiten de lijntjes te kleuren, zowel artistiek, sociaal als ondernemend. We focussen bij onze aanpak in Amsterdam zo veel mogelijk op stadsdeelniveau en de thematiek die daar speelt. Onderstaande video geeft een goed beeld van onze werkwijze.  

Ontwerpen staat centraal

Je maakt kennis met organisaties en kunstenaars die kunst en cultuur gebruiken om maatschappelijke doelen te bereiken. Als student houd jij je bezig met ontwerpgericht onderzoek over de werking en inzet van kunst en cultuur in sociale praktijken. Voor een praktijkorganisatie ontwerp je een sociaal-artistieke interventie en voert deze ook uit; dit doe je binnen het programma Interventie Laboratorium. Binnen het programma Context en Theorie doe je kennis op over theorie en methoden die betrekking hebben op de werking van kunst en cultuur. En in het programma Professioneel Profiel werk je aan je eigen verhaal over en een visie op jouw rol als sociaal professional in kunst en cultuur. Daarnaast word je natuurlijk ook ondergedompeld in kunst- en cultuurvoorstellingen.

Video

Sociaal Professional in Kunst en Cultuur

Leerdoelen

  • Je hebt kennisgemaakt met kunstzinnige middelen en kunt die toepassen in een sociale setting
  • Je hebt een repertoire aan artistieke werkvormen opgebouwd en het vertrouwen ontwikkeld om deze artistieke werkvormen in te zetten in de praktijk.
  • Je hebt geleerd hoe kunst in te zetten voor het bespreekbaar maken van maatschappelijke vraagstukken.
  • Je hebt geleerd innoverend en vernieuwend te werken en te ontwerpen.
  • Je kunt een creatief proces doorlopen en een artistieke interventie ontwerpen.
  • Je kunt kunstzinnige interventies toepassen en implementeren op plekken waar dit niet vanzelfsprekend is je kunt daarbij collega's en anderen motiveren en stimuleren.
  • Je hebt kennis over de mogelijkheden en dilemma’s uit de werkpraktijk bij het inzetten van kunst en je zoekt buiten de bestaande naar nieuwe mogelijkheden om mensen, organisaties en gemeenschappen te verbinden via de kunsten.
  • Je hebt kennis over de kracht en werking van artistieke werkvormen, je hebt dit ervaren en kan dit tonen en onder woorden brengen.

Ingangseisen

Iedereen met interesse in kunst en cultuur kan aan deze minor deelnemen.

Literatuur

Deze titels geven een indruk van de reikwijdte van onze Minor:

'Creativiteit als uitdaging in sociaal werk', Paul Beekers, Ruud Kroes en Jan van Rosmalen. Couthino, 2017. 

'Art in social work practice. Theory and Practice: International Perspectives', Huss, E. en Bos, E.. Abingdon: Taylor & Francis Ltd (2018).

'The Creative Community Builder's Handbook:  How to Transform Communities Using Local Assets', T. Borrup. Fieldstone Alliance, 2006.

'Sociaal werk is een meertalig beroep', Vos, N. de, Bos, E., Jansen, E. Sociale Vraagstukken, 111(2), 24-28, 2018.

'Praktijk onderzoek in zorg & welzijn'. Cyrilla van der Donk & Bas van Laanen. Coutinho Bussum, 2015.

'Over narratologie, narrativiteit en narratieve tekens', M. Bal. In Spektator 7, 1978-1979.  

'Op verhaal komen. Over narrativiteit in de mens- en cultuurwetenschappen', F. Ankersmit e.a. (red.), 1990.

'Gevestigden en buitenstaanders', N. Elias. Boom uitgevers, 2005.

'Geleefd burgerschap', Gowrichar, R. Postma, D. W., Trienekens. Uitgeverij SWP, 2012.

'Use or ornament',  F. Matarasso. Uitgeverij Comedia, 1997.

'Wat werkt bij culturele interventies voor ouderen. Hoe kan kunst bijdragen een positieve gezondheid', Ditzhuijzen, van J., Grinsven, van S., Groot, N.de (2018), Movisie

'Lusten en Lasten van het thuisgevoel'. Amsterdam, Heshmat Manesh, S.. Digital tijdschrift Eutopia, 2018.

'Lang leve de kunst! over kunst en ouderen', H. D'Ancona en N. Beyer. Nai010 Uitgevers, 2006.

Rooster

De onderwijsdagen worden verspreid over twee dagen:

Onderwijs: gemiddeld 10 uur per week.

Praktijk: gemiddeld 8 uur per week.

Toetsing

De studiepunten worden verdeeld over Praktijk (8 EC), Theorie (10 EC) en Onderzoek (12 EC).

Er zijn herkansingsmogelijkheden.

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.


Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?
Contact: Ramon Dekkers, r.dekkers@hva.nl
of Niek Putman: n.r.putman@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact: Liesbeth Steenbeek, e.c.e.steenbeek@hva.nl

Kosten:

Boek: Creativiteit als uitdaging in sociaal werk', Paul Beekers, Ruud Kroes en Jan van Rosmalen. Couthino, 2017 

Het bezoeken van voorstelling(en) plus bezoek aan musea behoort tot de kosten.

Interesse? Kijk deze video: https://youtu.be/8QAticOPzXM

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.