Kies op maat

Inloggen Menu

Coachen en Begeleiden in het Pedagogisch Werkveld

Wil je middels coaching in het pedagogisch werkveld dat anderen het beste uit zichzelf halen? Dat ze met succes leren en zich ontwikkelen? Dan is deze minor iets voor jou. Je gaat aan de slag met praktische theorie waar je ook echt iets aan hebt. Dus geen theorie om de theorie, maar kennis die je direct kunt toepassen in de praktijk. Door het inzetten van de Transactionele Analyse (TA), Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) en Mindfulness leer je op welke wijze je als coach het zelfsturend vermogen van de ander vergroot. Daarnaast leer je op welke wijze je de verschillende coachingstechnieken en – methodieken kan inzetten om de ander te inspireren, te motiveren en tot actie te komen. Door het trainingsachtige en sterk op reflectie gerichte karakter van de minor krijg je inzicht in zowel je kwaliteiten als valkuilen om je zo te ontwikkelen tot een coach. Centraal staat dat je leert anderen te begeleiden bij hun ontwikkeling waarin de ander leert zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen.Tevens wordt de competentieontwikkeling gestimuleerd door een praktijk-leertraject in het werkveld. Het is de bedoeling dat je zelf een stage/ werkplek zoekt waar je kunt coachen en deze ter goedkeuring voordraagt aan de coördinator van deze minor.

Leerdoelen

De minor richt zich op eerstelijns begeleidingstaken in het pedagogisch werkveld (ontwikkelingsstimulering, opvoedingsondersteuning en onderwijs). De student gaat aan de slag in het pedagogisch werkveld als coach en begeleider. Dit wordt vanuit de opleiding ondersteund door training, theoretische vorming en coaching (intervisie) over de coaching- en begeleidingspraktijk.
Het zelfstandig uitvoeren van coachtrajecten is tevens uitgangspunt voor onderzoek naar effectieve coaching- en begeleidingsmethoden. De student onderzoekt het verband tussen de theorie en het werk als coach.

Doel is competentieontwikkeling waarbij de student:
• zelfstandig 4 coachees (cliënten) coacht en begeleidt in een pedagogische omgeving,
• op een methodisch verantwoorde manier vormgeeft aan de begeleiding van coachees,
• werkt vanuit een helder coachings- en begeleidingsconcept,
• een C&B methodiek op effectiviteit kan onderzoeken.

Als maatstaf voor het niveau wordt de hbo-standaard gebruikt. Voor deze minor staat het professioneel handelen en de daarbij behorende verantwoording, beroepsidentiteit en visie van de reflectieve en innovatieve professional centraal.

Ingangseisen

De student heeft  kennis van onderwijs, zorg, hulpverlening en/of opvoeding.

De student kan zelfstandig functioneren in een organisatie.

De student is vaardig in gespreksvoering 

De minor is geschikt voor voltijd- en deeltijdstudenten, mits zij beschikbaar zijn tijdens de contacturen en de mogelijkheid hebben tot een stage/werkplek van ongeveer twee dagen waarin zij 4 cliënten/leerlingen kunnen coachen.

Het is de bedoeling dat de studenten zelf een stage/werkplek zoeken en deze ter goedkeuring voordragen aan de coördinator van deze minor.

Literatuur

  • Verplichte literatuur:
    1. Pol, van der, I. G. M. (2020). Coachen als professie; fundament voor begeleiding naar heelheid. Boom Lemma.
    2. Stewart, I. & Vann J. (2010). Transactionele Analyse; Het Handboek voor persoonlijk en professioneel gebruik. SWP.
    3. Kabat-Zinn, J. (2021). Mindfulness voor beginners; het hier en nu en je leven herwinnen. Uitgeverij Nieuwezijds B.V.
    4. Kelderman, R. (2020). NLP voor coaches en trainers. Boom.
  • Extra artikelen (eventueel Engelstalig) worden op Brightspace geplaatst.:

  • De kosten van het studiemateriaal bedragen om en nabij € 130,--

Rooster

Woensdag van 9.00-17.00 uur en ongeveer twee dagen stage/ werkplek per week.
Dit rooster is onder voorbehoud, je kunt er geen rechten aan ontlenen.

CONTACTTIJD

Opleiding:

14 trainingsdagen (75 uur)

11 intervisiebijeenkomsten (22 uur)

Eindassessment (4 uur)

Stage / coach-werkplek: 

12 weken ongeveer 2 dagen per week (195 uur)

Verplichte contacturen per week: 20.

Toetsing

De minor bestaat uit vier onderdelen die afzonderlijk worden beoordeeld en uitgedrukt in hele getallen. Alle onderdelen moeten beoordeeld worden met minimaal een zes om de vereiste punten te halen per onderdeel. Op alle onderdelen wordt mondelinge en/of schriftelijke feedback gegeven.
Per onderdeel worden de volgende punten gegeven (weging):

Module - Werkvorm - Ects - Toetsvorm - Toetsmoment (Herkansingtoets in onderwijsperiode)


1. Begeleidingskunde - werkcollege/training - 5 EC - schriftelijke toets - blok 1 - blok 1

2. Competentieontwikkeling 1 - werkcollege - 5 EC- werkstuk - blok 1 - blok 1

3. Beroepsopdracht - participerend veldonderzoek - 10 EC - product - blok 2 - blok 2

4. Competentie Ontwikkeling 2 - training/intervisie- 10 EC - filmopname, verslag, assessment - blok 2 - blok 2

Herkansingsmogelijkheden in het lopende semester.

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin de student het onderwijs van de minor heeft gevolgd, dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.  

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien? Dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.  

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?
Contact Anita Philips, a.h.philips@hva.nl

Vragen over over de KiesopMaat-procedure?
Contact Lia Stip, minoren-foo@hva.nl

Let op: De inschrijfperiode voor HvA-studenten is eerder dan de inschrijfperiode voor niet-HvA-studenten. Dit kan tot gevolg hebben dat de minor al vol is voor de inschrijfperiode via Kies op Maat start. De minor komt in dat geval te vervallen.

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen