Kies op maat

Inloggen Menu

Jeugdzorg en Inclusief Onderwijs

De minor Jeugdzorg en Inclusief Onderwijs richt zich specifiek op de zorg en begeleiding van kinderen en jongeren vanuit de schoolcontext. 

Wil je vaardiger worden in het signaleren van sociaal-emotionele problemen van kinderen en jongeren? Wil je handelingsgericht werken met kinderen en jongeren met specifieke (gedrags-)problemen? Wil je een bijdrage leveren aan de veiligheid en het emotionele welzijn van leerlingen in de klas? Wil je kennismaken met de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg en leren samenwerken met andere disciplines? Wil je vastgelopen discussies in je team weer op gang kunnen helpen? Dan is deze minor voor jou bedoeld!

Deze minor is voor jou als docent wanneer je meer betrokken wilt zijn bij de leerlingenzorg en ondersteuning. Voor de pedagoog als je begeleiding wilt geven en ondersteuning aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Maar je kunt deze minor ook volgen als je in een andere omgeving of organisatie met kinderen en/of adolescenten wilt werken en meer wilt weten over de samenwerking met scholen als het gaat om de begeleiding van kinderen en jongeren. 

Er zijn lessen en trainingen, gericht op kennis en vaardigheden die betrekking hebben op psychische en sociaal-emotionele problemen van jongeren (in de klas) en het methodisch handelen binnen de leerlingzorg. De minor kent een integrale opzet. Verschillende onderwerpen en problematieken worden per lesweek aangeboden waarbij het methodisch en pedagogisch handelen een rode draad vormt. De verschillende lessen kun je gebruiken bij het schrijven van een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) van een specifieke jongere met een zorgvraag en voor het uitwerken van een casus rondom kindermishandeling en onveiligheid. 

Vanuit deze minor is er samenwerking met verschillende scholen binnen het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en tussenvoorzieningen in de regio, waar je met je leerteam beroepsopdrachten zal gaan uitvoeren. In samenwerking met de school ga je observeren in een klas en doe je onderzoek naar een specifieke zorgvraag van de school.

Voor dit laatste onderdeel kun je kiezen uit onderwerpen waar een school mee te maken kan krijgen, zoals pesten, kindermishandeling, seksuele diversiteit of schooluitval. In overleg met de school zijn ook andere onderwerpen mogelijk en kom je samen tot een definitief onderzoeksthema.

Leerdoelen

In deze minor werk je op het niveau van de hbo-bachelorstandaard aan je capaciteit om reflectief, procesmatig, ontwikkelingsgericht, systemisch, interdisciplinair en volgens beroeps ethische normen te werken vanuit de context van de zorgstructuur binnen het onderwijs. 

  • Je hebt kennis van het methodisch handelen binnen de zorgstructuur van de school: Werken met de regulatieve cyclus; Handelingsgericht werken; Multi-disciplinair overleggen.
  • Je kan op een school een onderzoek uitvoeren, een product ontwerpen en daarbij invoegen en afstemmen op de behoefte van de school. 
  • Je kan relevante theoretische concepten van psychische problematiek analyseren en toepassen in je methodisch handelen bij een specifieke casus.   
  • Je kan door middel van een observatie kenmerken van een veilig pedagogisch klimaat in kaart brengen en deze bespreken met de leerkracht.  
  • Je kent de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld en kan deze toepassen op casuïstiek. 
  • Je toont een onderzoekende en betrokken grondhouding.

Ingangseisen

Deze minor is toegankelijk voor studenten van binnen en buiten de HvA.

Het is behulpzaam als je (stage)ervaring hebt in het onderwijs, de kinderopvang of de jeugdzorg.

Literatuur

- Pameijer, N. e.a. (2012). Handelsgericht werken in het voortgezet onderwijs. Uitgeverij Acco.

- Douma, L. en Hoes, M. (2024). Vierde druk. Handelen bij kindermishandeling en huiselijk geweld. Van signalering tot besluit. Boom uitgevers.

- Lieshout, T. van en Deth, R. van (2018).Derde druk. Pedagogisch adviezen voor speciale kinderen. Een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten. Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum.

Aanbevolen literatuur:
- Rigter, J. e.a. (2021). Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen. Uitgeverij Coutinho.

NB: Overige literatuur wordt op Brightspace bekend gemaakt

Rooster

De lessen worden overdag op de donderdag gegeven. De lessen starten om 11.10 puur en eindigen om 17.00 uur.

Daarnaast dien je rekening te houden met het bezoeken van een school ten behoeve van je beroepsopdrachten. Ook zal er wekelijks een coach-uur voor jullie leerteam zijn. De planning van de coaching van het onderzoek doe je in onderling overleg met je medestudenten en je coach. 

Voor de uitvoering van het onderzoek, de observatieopdracht en voorbereidende opdrachten voor de lessen dien je naast de lesdag op donderdag minimaal nog 2 dagen per week beschikbaar te zijn.

Dit rooster is onder voorbehoud, je kunt er geen rechten aan ontlenen.

Contacttijd:
252 uur, inclusief contacten met de school in het kader van de beroepsopdracht en coaching bij het onderzoek

Verplichte contacturen per week: 12

Toetsing

Studiedelen - Aantal EC - Toetsvormen

Methodisch handelen  - 7 - paper
 
Aanpak kindermishandeling - 7 - paper

Casustoets kindermishandeling

Beroepsopdracht onderzoek op school - 10 -
(groeps-) product

Beroepsopdracht Observatieopdracht - 6 - paper

De herkansingen vinden binnen het semester plaats.

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?
Contact Nienke Politiek, (n.politiek@hva.nl)

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact Lia Stip, minoren-foo@hva.nl

Kosten:

De verplichte literatuur kost ongeveer 130,00 euro.
Variabele kosten: reiskosten en eventueel aan te schaffen aanbevolen/extra literatuur

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.