Kies op maat

Inloggen Menu

Stage in het S.(B.)O.

Vind je het spannend om even uit het regulier onderwijs te stappen? Een heel andere onderwijservaring op te doen? Dan is deze keuzeminor misschien wat je zoekt!

Je loopt in deze minor twee dagen per week stage in het speciaal (basis)onderwijs (s.b.o.), waarbij je op zowel de werkplek als de opleiding wordt begeleid. Je kijkt daarbij naar jezelf vanuit een andere rol, die je misschien als stagiair bent gewend. Je doet waardevolle ervaringen op, die een flinke uitdaging kunnen zijn.

We dagen je uit te reflecteren op: jouw eigen leerkrachtgedrag en jouw visie op leren en ontwikkeling. Daarbij maak je een vergelijking van het gehanteerde onderwijsconcept van de s.(b.)o.-school met jouw eerdere onderwijservaringen. Natuurlijk is er óók aandacht voor de kinderen die je ontmoet in jouw s.(b.)o.-stage. Wat hebben zij nodig om tot succeservaringen (in het onderwijs) te komen?

We vragen van jou dat je:

  • Interpersoonlijk, pedagogisch en organisatorisch sterk bent,
  • Durft te kijken naar eigen leerkrachtgedrag,
  • Bereid bent om na te denken over het Nederlands onderwijssysteem en Passend Onderwijs,
  • Bereid bent om zelfsturend te leren in een Professionele Leergemeenschap (PLG).

De docenten in deze minor hebben affiniteit met het speciaal (basis)onderwijs. De volgende vakken zijn betrokken: Pedagogiek, Rekenen & Wiskunde, Nederlands en Drama. Je leert door middel van:

  • De stage op een s.(b.)o. waarbij je een eigen stageplan opstelt,
  • Leren in een PLG: samenwerken en intervisie (begeleid en onbegeleid),
  • Colleges en voortgangsgesprekken met een docent,
  • De vrije ervaringsruimte. Dit is een ruimte (3 EC’s) waarin je jouw eigen ervaringen organiseert buiten de stage en opleiding om, maar die wel ten dienste staan van jouw professionele ontwikkeling.

Leerdoelen

De minor is geschikt voor derde of vierde jaars studenten die een opleiding volgen in de educatie gericht op het basisonderwijs of de pabo en daarvan ten minste 120EC hebben behaald. Gemiddeld moeten zij voldoende staan voor de stage. 

Ingangseisen

De minor is geschikt voor derde of vierde jaars studenten die een opleiding volgen in de educatie gericht op het basisonderwijs of de pabo en daarvan ten minste 120EC hebben behaald. Gemiddeld moeten zij voldoende staan voor de stage. 

Literatuur

Verplichte literatuur:

  • Rigter, J. & Van Hintum, H. (2015). Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen. Bussum: Coutinho.
  • Verstegen, R. & Lodewijks, H.P.B. (2018). De interactiewijzer. Analyse en aanpak van interactieproblemen in professionele opvoedingssituaties. Assen: Van Gorcum.

Aanbevolen literatuur:

  • Simonsen, B. & Myers, D. (2015). PBS in de klas, Verbeter je klassenmanagement met praktische gedragsinterventies. Huizen: Pica.

Vanuit Pedagogiek, Nederlands, Rekenen & Wiskunde en Drama krijg je ook digitaal diverse artikelen aangereikt naar aanleiding van de bijeenkomsten.

De verplichte literatuur is gericht op: (Passend) Onderwijs, leren en ontwikkeling, kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Ook verzamel je relevante literatuur en raadpleeg je andere bronnen om specifieke leervragen te kunnen beantwoorden.

Rooster

Het lesrooster wordt bekend gemaakt in januari 2025.

Houd rekening met 2 dagen college en 2 dagen stage. 

Afhankelijk van het aantal aanmeldingen vinden de colleges afwisselend plaats in Amsterdam en in Alkmaar, of alleen in Amsterdam of Alkmaar.

Toetsing

Er zijn vijf opdrachten:

  • Een essay over passend onderwijs in Nederland en het buitenland
  • Kind- en groepsportretten
  • Portfolio
  • Pecha Kucha over de vrije ervaringsruimte
  • Het stagevoortgangsgesprek

Aanvullende informatie

Onder voorbehoud van wijzigingen.

Voor een beperkt aantal studenten (bij overinschrijving wordt geloot) is er een mogelijkheid om aan de vrije ruimte binnen deze minor invulling te geven in Ouarzazate, Marokko. Hier zijn kosten aan verbonden van ongeveer 400 euro per persoon.

Zo'n 6 studenten zullen de kans krijgen om daar 2 weken te gaan werken/stagelopen in een project van stichting Nour. Dit vindt plaats in samenwerking met de Universiteit van Leiden.