Kies op maat

Inloggen Menu

Exploring Future Cities

De minor ‘Exploring future cities’ richt zich op het verkennen van de stad van de toekomst. Steden staan wereldwijd voor grote uitdagingen om ook in de toekomst veilig, aantrekkelijk en leefbaar te zijn. Hoe kan de stad zich aanpassen aan klimaatverandering? Hoe zijn de stad en het landelijk gebied in de toekomst met elkaar verbonden? Hoe kan de stad ruimte bieden aan een steeds diversere bevolking? Hoe kan de stad van een ‘carbon source’ een ‘carbon sink’ worden?

De grote opgaven op het gebied van klimaat, biodiversiteit, water- en voedselvoorziening, mobiliteit, energie, veiligheid, etc., vragen om een heroverweging van het gebruik en de inrichting van de stedelijke ruimte en om en het verkennen van nieuwe mogelijkheden. De minor Exploring future cities biedt studenten de mogelijkheid om verschillende aspecten van de stad van de toekomst te verkennen, door te zoeken naar integrale en ruimtelijke oplossingen en het ontwerpen van nieuwe systemen en bouwstenen voor de stad. Hierbij worden studenten uitgedaagd om vragen te stellen over de opzet en principes van bestaande steden, om buiten gebaande paden te denken en op zoek te gaan naar innovatieve en wellicht onorthodoxe oplossingen.

Hiertoe worden tijdens de minor verschillende 3D-softwarepakketten toegepast en wordt gebruik gemaakt van diverse andere digitale technieken.

Toepassing van Digitale technieken
Bij het verkennen van de stad van de toekomst is het driedimensionaal zoeken en verbeelden essentieel, evenals het denken in veranderingsprocessen en de factor tijd. Hiertoe worden tijdens de minor verschillende 3D-softwarepakketten toegepast en kan gebruik worden gemaakt digitale technieken zoals VR, eyetracking, 3D printen en kunnen met behulp van de lasersnijder mock-ups of maquettes worden gemaakt. Ook Ai-software kan bij de zoektocht naar de stad van de toekomst worden ingezet. Tijdens de minor is er voldoende tijd om je in verschillende softwarepakketten te verdiepen en deze toe te passen

Meerwaarde:
Tijdens de minor wordt je je (nog meer) bewust van de grote veranderingen die zich momenteel in steden voltrekken en de opgaven waarvoor de stad zich gesteld ziet. Vanuit dit bewustzijn wordt verkend welke bijdrage je vanuit jouw vakdiscipline zou kunnen leveren aan het oplossen van tal van vraagstukken rondom de vormgeving en inrichting van steden.

De minor biedt hiernaast de mogelijkheid om je te verdiepen in het gebruik van grafische software en andere digitale technieken gericht op 3D-analyse, -ontwerp, -visualisatie en -communicatie en hierbij je kennis en vaardigheden m.b.t. de toepassing van 3D-software te vergroten. Het onderzoekmatige en laboratoriumkarakter van de minor, biedt hierbij ruimte voor experiment en het verkennen van nieuwe wegen.

Leerdoelen

De student:

  • kent de grote uitdagingen en maatschappelijke opgaven waarmee steden te maken hebben en ontwikkelt een zelfbewuste en kritische grondhouding t.a.v. deze opgaven;
  • leert om de opbouw en werking van steden te ‘lezen’, deze doelgericht te analyseren en begrijpen;

  • leert methoden voor ruimtelijke analyse, ontwerp en visualisatie, met name vanuit een 3-dimensionale benadering van de ruimte;

  • verbreedt zijn/haar blik buiten het eigen vakgebied en leert te denken buiten de gebaande paden.

  • verkent de mogelijkheden van bestaande en nieuwe software (en hardware) voor analyse, ontwerp en (re-) presentatie (Lumion, Blender, Rhino, SketchUp, GIS, etc.) en leert deze toepassen;

  • leert hoe ontwerp kan worden toegepast van vorm van onderzoek.

  • leert rapporteren (van de doorlopen ontwerpende zoektocht) in de vorm van een website.

Ingangseisen

Propedeuse, tweede jaar en de eerste helft van het derde jaar gehaald.

Basisvaardigheid met één of meerdere computerprogramma's gericht op visualisatie en analyse (zoals GIS, Adobe Illustrator, Photoshop, 3D SketchUp, etc.) is wenselijk. T&L-studenten zijn altijd toelaatbaar mist wordt voldaan aan  de ingangseisen hierboven.

Bij deelname vindt altijd eerst een toelatingsgesprek plaats. Als het aanvangsniveau wordt beoordeeld als onvoldoende of als hierover twijfel bestaat, kan worden besloten tot weigering van deelname.

Documenten aanleveren voor ingangseis:
voorafgaand aan het gesprek moet er een een portfolio en een overzicht van afgeronde modules en behaalde cijfers zijn aangeleverd. 

Literatuur

Grit, R., Julsing, M. (2017). Zo doe je een onderzoek (3e druk). Noordhoff Uitgevers Groningen/Houten. ISBN: 9789001878139.

Aanbevolen literatuur:

Simons, W., & Dorp, D. van (eds.) (2014). Praktijkgericht onderzoek in de ruimtelijke planvorming - methoden voor analyse en visievorming (Herziene druk, 2017). Wageningen: uitgeverij Landwerk. ISBN: 978 90 77824 00 9.

Rooster

De minor heeft een 'hands-on' en experimenteel onderzoekkarakter. In kleine groepen wordt gewerkt aan een zelf geformuleerde opgave of één van de aangereikte opdrachten. Uitgangspunt voor de minor is dat je hier echt 40 uur per week aan besteed en van maandag tot en met vrijdag van 09.00-17.00 uur beschikbaar bent voor onderwijsactiviteiten. In principe wordt iedere dag op school gewerkt (m.u.v. excursies en veldinventarisatiedagen). Er is wekelijks inhoudelijke begeleiding door de vaste docenten.

De minor is geen ‘knoppencursus’. Van studenten wordt verwacht dat zij zelfstandig en samen de beschikbare software gaan verkennen en toepassen. De begeleiding is gericht op het ondersteunen bij deze zoektocht.

Activiteiten en werkvormen zijn: literatuurstudie, werkateliers / expertmeetings, excursies veldanalyse, interviews, hoorcolleges/lezingen (donderdagavonden) en computerwerk.

Toetsing

De beoordeling bestaat uit de volgende onderdelen die in samenhang worden beoordeeld in één integrale eindbeoordeling:

  • onderzoeksopzet en -uitvoering;
  • persoonlijke leerervaring en functioneren in de groep;
  • onderzoeksresultaat;
  • visuele rapportage resultaten
  • eindpresentatie (per projectgroep).

Visueel rapporteren van het proces en van de onderzoeksresultaten vormt een belangrijk deel van de werkzaamheden. Rapportage van het proces gebeurt in de vorm van een website.

In een individueel mondeling assessment wordt de opgedane kennis en de eigen rol en bijdrage aan het groepsproduct getoetst. Peer-assessments dienen als hulpmiddel bij de beoordeling van het groepsproces en van de individuele rol en bijdrage van de student.

Aanvullende informatie

Taal onderwijsuitvoering: Nederlands/Engels (afhankelijk van deelname buitenlandse studenten)

Verplichte contacturen: gemiddeld 8 uur/week per groep

Capaciteit/ wachtlijst: De minor gaat door als minimaal 8 studenten zich hebben ingeschreven. Het maximum aantal deelnemers is 16 studenten (toelating op volgorde van inschrijven).