Kies op maat

Inloggen Menu

Neuromarketing en consumentengedrag

Tijdens de minor neuromarketing en consumentengedrag ga je aan de slag met eye-tracking. Het project richt zich op een virtueel element (iets dat met eye-tracking te onderzoeken is) zoals een website, een advertorial of verpakking van en organisatie of een merk. Je doet onderzoek en geeft advies. Op basis van het ‘Basisboek Neuromarketing’ van Dr. Eveline van Zeeland, aanvullende materialen en videoclips, maak jij je de kennis en de theorie van neuromarketing en consumentengedrag eigen. Bij het zogenaamde ‘problem based learning’ staat een casus centraal. Als student zoek je zelf naar verdieping door het bestuderen van leerzame artikelen en papers en het schrijven van blogs. Het leerdoel is verbreding en verdieping van een aan neuromarketing en consumentgedrag gerelateerd onderwerp en als groep zoek je naar verdieping op een onderwerp naar keuze. Studenten kiezen een aantal (wetenschappelijke) papers die zij het meest interessant vinden en schrijven daarover wekelijks blogs.

Leerdoelen

De student kan een huidige en gewenste situatie in kaart brengen om zo een gap op het gebied van neuromarketing vast te stellen voor een zelf te kiezen bedrijf.

De student kan de theoretische oplossing  van het onderzoek (waaronder eye-tracking) interpreteren en omzetten naar bruikbare conclusies en verbetersuggesties.

De student is bekend met de meest voorkomende theorieën op het gebied van neuromarketing.

De student kan de basistheorie uit de les aanvullen met eigen gevonden materiaal.

De student vindt verbreding van en/of verdieping in een zelf te kiezen onderwerp.

De student maakt een product (vlog, blog, podcast, rapport) waarin de verdieping van de kennis duidelijk wordt uitgelegd.

Ingangseisen

Doelgroep: alle opleidingen

Literatuur

Basisboek neuromarketing, Eveline van Zeeland, 9789046905180 ISBN

Software (eyetracking o.a.) wordt door de school aangeboden in de vorm van een testlab opstelling.

Rooster

Totaal aantal contacturen: 120

Werkvormen: werkcolleges en instructiecolleges, praktijkopdracht en projectbijeenkomsten, vaardigheidstraining, gastcolleges, project bij de opdrachtgever.

Onderwijscontacttijden: gemiddelde contacttijd is 3 dagen per week, ca. 4 uur per dag, combinatie van online en offline onderwijs.

Toetsing

Praktijk: opdracht neuromarketing, adviesrapport voor opdrachtgever, 6 EC, weging 1, minimumcijfer 5,5: Het leerdoel is geven van een schriftelijk advies over een virtueel element (zoals website, advertorial, verpakking) van een organisatie en dit element te testen in een klein lab, door middel van eye-tracking software. Het testen is een onderdeel van de praktijkopdracht. Daarbij hoort ook analyse van het consumentengedrag.

Kennistoets: neuromarketing, mondeling CGI, 4 EC, weging 1, minimumcijfer 5,5: Het leerdoel is opdoen van kennis. In een mondeling assessment wordt een criterium gericht interview gehouden om vast te stellen of je voldaan hebt aan de leeruitkomsten. Tijdens de kennislessen wordt er middels een casus problem-based learning toegepast. De theoretische onderbouwing van je adviesrapport is ook een onderdeel van de opgedane kennis. Je wordt op individueel niveau beoordeeld.

Vaardigheden: portfolio research, portfolio (blog, vlog, podcast), 5 EC, weging 1, minimumcijfer 5,5: Het leerdoel is verbreding en verdieping van een aan neuromarketing en consumentgedrag gerelateerd onderwerp en als groep zoek je naar verdieping op een onderwerp naar keuze. Studenten kiezen een aantal (wetenschappelijke) papers die zij het meest interessant vinden en schrijven daarover wekelijks blogs.

Aanvullende informatie

Meewerkende opleidingen of instanties: Lectoraat Innovatief Ondernemen, experts uit de neuromarketing