Kies op maat

Inloggen Menu

Circulair Productontwerp - fabriceren en testen

Circulariteit speelt in onze samenleving een steeds belangrijkere rol. Deze minor adresseert dan ook het belang van circulariteit hier in de regio Zuid Limburg. Samen met het werkveld wordt in deze minor in projectvorm aandacht geschonken aan het begrip circulariteit en de (milieu)impact van producten op de leefomgeving. Het realiseren en beheren van producten, machines en/of delen van systemen staat daarbij centraal.

De projecten worden in kleine groepjes van 2-4 studenten aan het begin van het blok verdeeld onder de studenten op basis van voorkeur. De inhoud van de project wisselt jaarlijks en wordt bepaald door actuele vraagstukken uit het omringende werkveld.

De student kiest na de projectkeuze en toewijzing (op basis van een vooropgestelde lijst) aan het begin van het blok zijn eigen leerdoelen, gekoppeld aan een van de twee competenties: realiseren en beheren. De student verzameld door aan de projectopdracht te werken, beroepsproducten waarmee het geselcteerde leerdoel kan worden aangetoond in een assessment op het einde van het blok.

De benodigde kennis om de beroepsproducten te realiseren wordt deels aangeleverd, maar zal voor een groot deel door de studenten zelf moeten worden gezocht, onderzocht en geanalyseerd. Diverse bedrijfsbezoeken en de begeleiding door het docententeam maken het mogelijk om gedurende het blok de kennis en/of het beroepsproduct te laten toetsen in de praktijk.

Zelfstandigheid tonen, initiatief nemen en verantwoordelijkheid dragen zijn gedragskenmerken die je helpen om deze minor te volbrengen. Je krijgt gedurende de minor dan ook wekelijks feedback over de voortgang van het project en je eigen rol daarin.

Leerdoelen

De doelstellingen van deze minor zijn als volgt:

  • De minor levert een bijdrage aan de invulling van het begrip circulariteit zowel bij de studenten - in de vorm van kennis - als ook in het werkveld en de omliggende maatschappij, in de vorm van de uitvoering van praktische werkveldprojecten
  • De minor heeft tot doel om de kennis vanuit het lectoraat ‘Circular Product Engineering’ over te dragen om zoveel mogelijk studenten vertrouwd te maken met de toepassing van circulariteit in de werkomgeving
  • De minor biedt reële vraagstukken uit de regionale beroepspraktijk in projectvorm aan. Hiermee is de afstand tot de beroepspraktijk geminimaliseerd
  • De minor levert een bijdrage aan de ontwikkeling van onze professionals door een grote mate van zelfstandigheid bij de uitvoering van het project en toetsing afgestemd op de studiefase.
  • De minor heeft tot doel om studenten zoveel mogelijk inter- en multidisciplinair in projecten te laten samenwerken

Ingangseisen

Doelgroep: domein Techniek en ICT

Literatuur

Wordt overhandigd

Rooster

Contacttijden: Er worden twee dagdelen ingeroosterd. Dit zijn twee dagdelen van 9.00-12.30 of van 13.00-16.30 uur gedurende acht weken. Op deze dagdelen wordt er en/of:

  • De voortgang van het project gepresenteerd door de studenten én onderling besproken
  • Door de docentbegeleider feedback gegeven aan de individuele groepsleden over het individuele functioneren en de voortgang van het project
  • Een weekplanning gemaakt ten aanzien van de projectvoortgang
  • Een samenwerkend bedrijf bezocht en vindt er kennisoverdracht plaats vanuit de praktijk
  • Kennisoverdacht door de docent ten aanzien van de onderwerpen in de minor

In blokweek 10 vindt het portfolio assessment plaats én de posterpresentatie van het project. Dit is een dagdeel van 4 uur.

De hoofdwerkvorm is een project uit het lectoraat Circular Product Engineering of van een van de meewerkende bedrijven uit de regio, waarbij het (fysiek) realiseren en testen van een product, proces of systeem centraal staat.

Overige werkvormen:

  • Presenteren
  • Feedback krijgen en geven
  • Kennisclips bestuderen
  • Bedrijven bezoeken
  • Werkcolleges op basis van de kennisclips

Toetsing

De minor Circulair Productontwerp, fabriceren en testen wordt middels één toets afgerond waarin de student op de volgende drie criteria beoordeeld wordt:

- Functioneren, feedback en assessment, 3 EC, weging 20 %, minimumcijfer 5: Bij het functioneren wordt de professionele werkhouding van de student beoordeeld, naar aanleiding van de bevindingen van de begeleidende docent én opdrachtgever op basis van de criteria die vermeld zijn op het beoordelingsformulier (checklist 1).

- Presentatie van informatie, posterpresentatie, 3 EC, weging 20 %, minimumcijfer 5: De posterpresentatie is de vorm die in deze minor gekozen is om het verloop en de resultaten van het project te communiceren naar de opdrachtgever en de beoordelaar van het project. De beoordeling vindt plaats op basis van het beoordelingsformulier (checklist 2).

- Portfolio-assessment, assessment op basis van het individuele portfolio, 9 EC, weging 50 %, minimumcijfer 5: In de eerste blokweek selecteert de student zijn persoonlijke leerdoelen op basis van een door de opleiding aangeboden set leerdoelen. Gedurende het blok verzamelt de student per leerdoel één of meer,  zelf gemaakte producten waarmee zijn competentieniveau ten aanzien van ieder gekozen leerdoel kan worden aangetoond. Deze producten worden verzameld in een portfolio en op het einde van het blok ingeleverd. Het portfolio assessment zal bestaan uit het (vooraf) beoordelen van de producten op basis van de inhoud én het bevragen van de student in het assessment over de producten die daartoe aanleiding tot geven.

Aanvullende informatie

Locatie(s) waar de minor gegeven wordt: Zuyd, BSSC, Chill, meewerkende bedrijven

Meewerkende opleidingen of instanties: Bedrijven in de regio