Minor Oncologie
Uit onderzoek blijkt dat het aantal mensen met een oncologische aandoening toeneemt. Deze mensen ondergaan veelal een intensieve behandeling. Als hulpverlener krijg je hier ongetwijfeld mee te maken.
Deze ontwikkeling brengt een toenemende vraag naar hulpverleners met kennis en vaardigheden op het gebied van de oncologie met zich mee. Daarvoor bestaat voor studenten aan gezondheidszorgopleidingen de mogelijkheid om in de afstudeerfase van de opleiding (vanaf het derde jaar) de minor Oncologie te volgen.
Binnen de minor Oncologie ontwikkel jij je tot een generieke hulpverlener met verdiepende (theoretische) kennis van de oncologie.
Deze minor is gebaseerd op de zes entrustable professional activity’s (EPA’s) van de vervolgopleiding Oncologieverpleegkundige. Samen beschrijven deze EPA’s de fasen die een oncologische zorgvrager (mogelijk) doorloopt én welke kennis en welk gedrag hierbij wordt verwacht van de hulpverlener. Het aanbod van een brede theoretische basis (kennis) én het werken aan communicatieve vaardigheden (kennis & gedrag) geven je een uitgebreide oriëntatie op de oncologische zorg in de hele keten en alle zorgfasen: de diagnostische fase, de behandelfase, palliatieve fase, stervensfase, en de nazorg/revalidatiefase. Daarnaast is er (beperkt) aandacht voor de Haemato-oncologische zorgvrager.
Leerdoelen
Leeruitkomst Oncologische zorg
De student verantwoordt de stappen van het klinisch redeneren in de oncologie, waarin rekening wordt gehouden met de fase waarin de oncologische zorgvrager zich bevindt aan de hand van protocollen en inhoudelijke richtlijnen van het beroep om te komen tot een onderbouwd zorgplan, waarbij aandacht is voor zelfmanagement, gedeelde besluitvorming en familiezorg.
De student verantwoordt zijn handelen met betrekking tot de zorg voor oncologische zorgvragers waarbij de eigen beroepscode (rechtsregels en morele beginselen) en inhoudelijke richtlijnen van zijn professie worden gebruikt om te komen tot een rechtvaardiging aan de hand van een argumentatieschema waarin een morele / professionele norm een rechtvaardiging geeft voor het evidence based handelen.
Leeruitkomst Communicatieve vaardigheden in de oncologische zorg
De student geeft onderbouwde input om aan de oncologische zorgvrager trefzekere begeleiding te bieden, waarbij passende communicatieve vaardigheden worden ingezet in alle fasen van het ziek zijn om te komen tot een goede afstemming tussen het multidisciplinaire team, de zorgvrager en zijn naasten tijdens het uitvoeren van een begeleidingsgesprek.
Leeruitkomst Oncologische behandeling
De student beschikt over kennis en inzichten van de meest voorkomende oncologische aandoeningen met de daarbij horende diagnostiek, behandelingen in alle fasen van het ziek zijn, waarbij de student alle parameters leert te ordenen en te interpreteren volgens een vaste systematiek wat leidt tot een onderbouwing van het klinisch redeneren.
Ingangseisen
Oncologische zorg vraagt om een multidisciplinaire aanpak, deze minor is daarom toegankelijk voor studenten met een gezondheidsachtergrond.
Literatuur
Toetsing
Medische kennis: (Digitale)theorietoets 10 EC
Verpleegkunde: Professionele producten 10EC
Communicatie: Professioneel handelen (gesprek met simulant) 10 EC