Kies op maat

Inloggen Menu

Meer dan een Club

Voor veel mensen is sport en bewegen vooral gewoon leuk. Het geeft plezier en ontspanning en dat is te zien als een individueel goed dat voorziet in de fundamentele welzijnsbehoefte. Sport is ook te omschrijven als een maatschappelijk goed. Zo draagt sport en bewegen bijvoorbeeld bij aan onze fysieke en mentale gezondheid. Ook stimuleert het de deelname aan de samenleving en creëert het de onderlinge verbondenheid (sociale cohesie) in buurten en wijken. De Gemeente Rotterdam wil graag bijdragen aan het welzijn en het geluk van haar inwoners. Het grote doel is om elke Rotterdammer een prettig leven te geven en dat kan mede door middel van sport. Dat doet de gemeente niet alleen maar in samenwerking met partijen als scholen, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, sportverenigingen en de betaald voetbalorganisaties.

 

Betaald-voetbalorganisaties hebben naast een sportief en economisch belang ook een sociaal belang, zeker in hun eigen regio. Sterker nog dan in andere sporten of thema's raakt voetbal alle sociale lagen en structuren van de samenleving en heeft daardoor een belangrijke sociale functie

Zo bereiken de achttien Eredivisieclubs in Nederland met maatschappelijke projecten jaarlijks ruim een half miljoen mensen. Het gaat in totaal om ruim 150 sociaal-maatschappelijke projecten op gebied van onder meer leefstijl, gezondheid, verbinding en integratie, waarbij geregeld ook voetballers een rol speelden. De clubs geven er jaarlijks ruim 4,5 miljoen euro aan uit. Maar voor wie doen de clubs dat en met welk doel? Wie hebben daar nog meer belang bij?  Wat levert het die clubs zelf eigenlijk op? En hoe meet je de maatschappelijke en financiële impact van deze projecten?

In deze minor leer je over wat sport en bewegen kan betekenen voor het individu en voor de maatschappij. We nemen de maatschappelijke waarde van sport op zes vlakken onder de loep:

  • Fysieke waarde
  • Emotionele waarde
  • Sociaal kapitaal
  • Persoonlijke waarde
  • Intellectuele waarde
  • Financiële waarde

De maatschappelijke waarde van sport wordt ook bekrachtigd in het huidige sportbeleid: het nationaal sportakkoord ‘Sport verenigt Nederland’. De drie strategische partners van het sportakkoord – het ministerie van VWS, de vereniging Sport en Gemeenten en het NOC NSF – onderschrijven dat sport en bewegen op deze zes vlakken van waarde zijn.

Maar naast deze maatschappelijke waarde van sport, kent sport ook een schaduwkant. Tijdens de bijenkomsten kijken we kritisch naar thema’s als wangedrag op en rondom de velden, grensoverschrijdend gedrag, ongelijkheid en sociale uitsluiting binnen sport en de groeiende kloof tussen hoger- en lager opgeleiden in sport- en beweegdeelname. Ook nemen we nieuwe businessmodellen in de sport onder de loep waarbij het maken van maatschappelijke impact voorop staat, maar er wel geld verdient kan worden.

 

Bij al deze thema’s kijken we naar de rol van de gemeente, doelen en inzet van maatschappelijke stichtingen, sportverenigingen, bonden en topsportorganisaties, maar ook de ‘taak’ die scholen en het bedrijfsleven hebben om sporten en bewegen te stimuleren.

In deze minor leer je hoe een (sport)organisatie haar maatschappelijke rol kan innemen door middel van sport en daarmee belangen van haar stakeholders, maar ook haar eigen belang kan behartigen.

 

Wanneer is deze minor iets voor jou?

Je wordt door zowel de docentbegeleiders als externe partners opgeleid tot adviseur/ beleidsmaker op het gebied van sport. Daarmee kun je terecht bij de overheid, het bedrijfsleven, het maatschappelijk domein of in een (top)sportorganisatie.

Naast dat je helemaal gek bent van sport, lijkt het je vooral interessant om maatschappelijke impact te maken door sport. Thema’s als fysieke & mentale gezondheid, duurzaamheid en sociale verbinding vind je dan ook belangrijk en ben je nieuwsgierig naar. 

 

Leerdoelen

De minor is gekoppeld aan de landelijke leeropbrengsten (LLO): Koers bepalen, Waardecreatie, Business development en Realiseren. Meer specifieke leerdoelen in de minor zijn:

  1. De student is in staat partners rondom een organisatie of project samen te brengen voor het samenstellen en uitvoeren van programma’s. Denk daarbij aan de gemeente, de sponsors van de club en (semi-) maatschappelijke instellingen als het onderwijs en sportverenigingen;
  2. De student kan marketingcommunicatie ontwikkelen om de MVO-activiteiten bij potentiële deelnemers en andere belanghebbenden onder de aandacht te brengen.
  3. Student is in staat om een paper als volgt te schrijven: Gestructureerd, analytisch, overtuigend en professioneel.
  4. Student is in staat op basis van eigen onderzoek concepten te formuleren die het maatschappelijk probleem aanpakken of kans benutten
  5. Student is in staat om met relevante stakeholders een dialoog te voeren over een maatschappelijk thema binnen de sport of waar sport aan kan bijdragen
  6. Student voert eigen plan uit op basis van onderzoek om een duurzame impact te realiseren.
  7. Student kan overtuigend zijn proces, bevindingen en maatschappelijke doelen presenteren.

Ingangseisen

Toelatingseisen

Om toegelaten te worden tot deze minor dien je semester 5 van je studie succesvol afgerond te hebben. Vaak is dit een stage. De minor is toegankelijk voor studenten van alle opleidingen. In het bijzonder zijn we op zoek naar studenten van:

  • Commerciële Economie
  • Social Work
  • Human Resource Management
  • Leisure & Events Management
  • Finance & control
  • Communicatie
  • Bedrijfskunde

Toetsing

De toetsing zal plaatsvinden via een portfolio waarin jij laat zien welke kennis en vaardigheden je op welke manier hebt ontwikkeld. In dat portfolio staat bijvoorbeeld jouw paper, een analyse en reflectie van het door jou gevoerde dialoog met mensen uit het werkveld, maar ook de opgeleverde producten van je team en de beoordeling van je opdrachtgever. Tussentijds voeren we voortgangsgesprekken en beoordelen we je houding, inzet en werk tot dan toe.  

De opdracht in het veld kenmerkt zich door het uitvoeren van een consultancyopdracht waarbij je in teamverband op interdisciplinaire wijze in de praktijk aan de slag gaan. Deze praktijkopdracht komt bij (top)sportclubs, de gemeente of een non-profit organisatie of stichting uit Rotterdam vandaan.  
 
Alle opdrachten hebben betrekking op het adviseren en ondersteunen van de club/organisatie in hun maatschappelijke rol en/of ambitie, de manier waarop zij duurzaam ondernemen en de wijze waarop de club/organisatie dit kan vercommercialiseren.  

Elke opdracht bestaat uit (intern en extern) onderzoek, strategie- en planontwikkeling, uitvoer, evaluatie, bijsturing en verbetering. De nadruk ligt op jouw ondernemende en professionele houding en de uitvoer in de praktijk. In welke mate ben je in staat om een maatschappelijke uitdaging op het gebied van sport aan te pakken en op te lossen zodat je jouw opdrachtgever verrast?  Tijdens de uitvoering van de consultancyopdracht heb je met veel stakeholders te maken. Denk aan opdrachtgever, partners van de opdrachtgever, sporters, doelgroep, Gemeente Rotterdam etc. Deze stakeholders dien je het gehele proces te betrekken bij jouw werkzaamheden. Natuurlijk bij het onderzoek maar ook het bedenken van creatieve oplossingen en deze uitwerken doe je in cocreatie. Vanuit de Hogeschool krijg je vaardigheden en technieken geleerd hoe je in cocreatie te werk gaat.  

Aanvullende informatie