Kies op maat

Inloggen Menu

City Branding

Waarom worden mensen verliefd op sommige steden en zijn andere steden veel minder populair? Hoe kan het dat Rotterdam de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een van meest hippe citytrips van Europa? Wat is de reden dat veel mensen zeker weten hun eigen thuisstad nóóit te willen verlaten? Oftewel: wat maakt steden populair en aantrekkelijk en hoe kan je dat beïnvloeden? Dat is citybranding. Tijdens deze minor verdiep je je in steden, hoe ze zich ontwikkelen, wat de onderscheidende identiteit is of kan zijn en hoe je de juiste mensen verleidt om voor jouw stad te kiezen; om te wonen, geld uit te geven, te studeren of om als toerist te bezoeken. Een stad als Den Haag zet zichzelf neer als Internationale stad van Vrede en Recht, en trekt daar jaarlijks miljoenen euro's voor uit. Rotterdam won zelfs een internationale marketingprijs voor de merkstrategie Make it Happen. En hierin zijn Den Haag en Rotterdam niet uniek; iedere stad moet zich durven te positioneren. En dus moet een stad zichzelf onderscheiden als een uniek product. Wat maakt een stad bijzonder en authentiek? Hoe laat je mensen verliefd op je worden? Dat is citybranding!

In de minor Citybranding benaderen we de stad vooral vanuit toeristisch en leisure perspectief: Wat maakt steden als Barcelona en Amsterdam sterke toeristische merken? Wat verklaart de sterke stijging van het aantal toeristen naar Rotterdam? En hoe maak je een binnenstad zo aantrekkelijk mogelijk voor de inwoners van die stad? Deze minor is relevant omdat de ruime meerderheid van de wereldbevolking tegenwoordig in steden woont, omdat jaarlijks meer dan een miljard mensen internationaal reizen – waarvan een steeds groter deel naar steden – en omdat de concurrentiestrijd tussen die steden steeds heftiger en belangrijker wordt. In steden draait het tegenwoordig niet meer puur om werken en wonen maar zijn elementen als consumeren, beleven en ontmoeten centraal komen te staan. Overigens gaat het in deze minor niet alleen om de vraag hoe steden méér mensen kunnen trekken; een toenemend aantal steden kampt met te veel bezoekers en moet juist oplossingen vinden om minder of andere mensen aan te trekken. In de minor richten we ons op steden als geheel maar daarnaast focussen we ook op specifieke gebieden in een stad (bijv. binnensteden of te ontwikkelen gebieden) en soms zoomen we zelfs in op straatniveau. Anderzijds kijken we ook naar hoe complete regio's of landen zich branden. Inhoudelijk onderscheidt deze minor zich door het aan elkaar verbinden van verschillende vakgebieden en werkterreinen: marketing/branding, stedelijke ontwikkeling, communicatie, gastvrijheid en consumentenpsychologie komen samen. In deze minor gaat het niet alleen om het opdoen en toepassen van kennis maar werk je vooral ook aan je kritische visie, relevante beroepsvaardigheden en een professionele werkhouding. Alles in deze minor is erop gericht om je zo goed mogelijk klaar te stomen voor het werkveld. Dit betekent bijvoorbeeld dat we regelmatig steden gaan bezoeken en dat we mensen uit het werkveld in het klaslokaal halen. Het betekent ook dat we hoge verwachtingen hebben van je motivatie en betrokkenheid bij het minorprogramma. Daarnaast vragen we een behoorlijke mate van eigen verantwoordelijkheid en initiatief van je. In ruil daarvoor krijg je een hoogwaardig, gevarieerd en relevant onderwijsprogramma, een mooie ervaring en een leuke tijd. De minor werd afgelopen jaar gevolgd door studenten vanuit 14 verschillende opleidingen en werd door die studenten gewaardeerd met een 7,9.

Leerdoelen

Na afronding van de minor Citybranding ben je in staat om een gebied (op wijk-, stads-, regionaal en/of landelijk niveau) strategisch te ontwikkelen, positioneren en branden tot een aantrekkelijke plek voor bezoekers en/of bewoners.

Gedurende de minor werk je aan de volgende competenties:

- Stedelijke belevenisomgevingen produceren waarbij leisure als doel of middel wordt ingezet;
- Een onafhankelijke visie creëren op stedelijke aantrekkelijkheid en branding;
- Relaties, netwerken en waardeketens op het gebied van citybranding ontwikkelen en regisseren;
- Innovatief stedelijk leisure beleid ontwikkelen en uitvoeren in zowel de publieke als private sector;
- Doelgericht samenwerken en communiceren in een internationale, stedelijke context;
- Werken vanuit een ambitieuze, nieuwsgierige, ondernemende en reflectieve houding

Ingangseisen

Deze minor is toegankelijk voor studenten van de opleidingen Leisure & Events Management, Commerciële Economie (Marketing/Branding), Communicatie, Small Business & Retail Management, Ruimtelijke Ontwikkeling, Vastgoedkunde, Management van de Leefomgeving, Environment & Landscape Management en Toerisme. Studenten vanuit soortgelijke opleidingen van buiten Hogeschool Rotterdam zijn ook van harte welkom. Studenten van andere opleidingen dan de hiervoor genoemde dienen eerst contact op te nemen met de coördinator van de minor (zie onderaan de contactgegevens). In ieder geval is basiskennis van marketing en projectmatig werken noodzakelijk. Buiten je opleiding is vooral je persoonlijke motivatie van belang. In deze minor zoeken wij studenten die zich herkennen in de kernwoorden ambitieus, proactief, zelfstandig en nieuwsgierig. Studenten die geïnteresseerd zijn in stedelijke ontwikkeling, zelf graag stedentrips maken en die zichzelf willen ontwikkelen tot een kritische expert met een eigen visie op het terrein van gebiedsontwikkeling en gebiedsmarketing. Binnen deze minor verwelkomen we al jaren studenten van anders hogescholen via Kies op Maat en deze studenten waarderen ons programma in hoge mate.

Een citybrander is een kritische strateeg die in staat is alle belangen en partijen in een stad samen te brengen. Iemand die vakkennis koppelt aan uitstekende communicatievaardigheden en in staat is creatieve campagnes en concepten te ontwikkelen voor straat, wijk, stad of regio. Om daar te komen bieden we je een gevarieerd onderwijsprogramma. We behandelen theorieën op het gebied van stedelijke aantrekkelijkheid, placemaking en stadsmarketing, passen dit toe in realistische opdrachten en koppelen deze theorie aan een grote hoeveelheid voorbeelden; er zijn wekelijks gastsprekers uit het werkveld of excursies naar interessante steden en gebieden. We hebben een internationale focus in de vorm van een (korte) studiereis en je werkt projectmatig aan actuele en relevante vragen uit het werkveld. Hierbij werken we met echte casussen, geen fictieve opdrachten. Ook werk je in verschillende vormen aan je beroepsvaardigheden. Gedurende de minor kruip je onder andere in de huid van een concept- en projectontwikkelaar, marketeer, adviseur, onderzoeker, campagne- en beleidsmaker. Ervaring met design thinking is een pre maar niet noodzakelijk. Buiten dit alles hechten we aan een goede, positieve werksfeer en open communicatie tussen studenten en docenten.

Toetsing

De studielast voor deze minor is opgedeeld in verschillende modulen, die op verschillende manieren getoetst worden: product- en conceptpresentaties, een schriftelijk tentamen, verslagen en artikelen, mondelinge presentaties en een individueel eindgesprek. Een groot deel van de beoordelingen is individueel. Je wordt ook specifiek beoordeeld op je beroepshouding en professionele vaardigheden.

Aanvullende informatie

Punten van aandacht:

Maximaal 50 studenten. Toelating op basis van vooropleiding, motivatiebrief en moment van aanmelden.
In verband met wekelijkse excursies is een week-OV gewenst.
Houd rekening met kosten voor een studiereis (max. €350,- voor reis en verblijf).

Contactpersoon:

Martijn Mulder (coördinator): mulde@hr.nl