Kies op maat

Inloggen Menu

Specialist bewegingsonderwijs

Geef beweging een boost en word specialist bewegingsonderwijs! 

Wil jij dat leerlingen plezier  beleven aan bewegen én hun motorische vaardigheden ontwikkelen? Kies dan voor deze keuzeonderwijseenheid en behaal  de bevoegdheid om bewegingsonderwijs te geven aan leerlingen van groep 3 t/m 8.  

Je leert hoe je dynamische en inspirerende lessen ontwerpt waarin leerlingen:

beter leren bewegen;

samen plezier maken;

hun grenzen verkennen;

en zelfstandig keuzes leren maken.

Je helpt hen zelfvertrouwen op te bouwen, uitdagingen aan te gaan en het  verschil te begrijpen tussen aanvaardbare  en onaanvaardbare risico’s. 

Daarnaast ontdek je hoe een goed ingericht schoolplein bijdraagt aan een actieve en dynamische schooldag. Zo geef jij beweging een centrale plek binnen het onderwijs!   

Wil jij je je klassenmanagement naar een hoger niveau tillen zowel in de gymzaal als daarbuiten? Wil je werken aan een veilig pedagogisch klimaat en daarmee  impact maken op het leerplezier van leerlingen? Schrijf je nu in. Samen maken we  bewegingsonderwijs effectiever én leuker dan ooit. 

Leerdoelen

Creëren van een veilig pedagogisch klimaat

Je hanteert een professionele, ontwikkelingsgerichte werkwijze en creëert in samenwerking met betrokkenen in de onderwijsuitvoering een veilig, inclusief en ondersteunend pedagogisch klimaat voor leerlingen, op niveau van de groep en van individuele leerlingen, rekening houdend met diversiteit. Je bevordert het gevoel van (zelf)vertrouwen, betrokkenheid en verantwoordelijkheid gericht op kritisch denken, zelfregie en eigenaarschap van leerlingen. Je signaleert hierbij opvoedings-, ontwikkelingsproblemen en -stoornissen en zoekt met hulp van collega’s verantwoorde oplossingen of je verwijst door.

Organiseren van een stimulerende leeromgeving

Je organiseert in samenwerking met betrokkenen in de onderwijsuitvoering een stimulerende leeromgeving met behulp van passend gestructureerd klassenmanagement, waarin leerlingen uitgedaagd worden tot leren, op niveau van individuele leerlingen, waarmee je recht doet aan de verschillende behoeften aan instructie en begeleiding en waarbij je direct betrokkenen in het onderwijs stuurt en begeleidt.

Bijdragen aan persoonsvorming van iedere leerling

Je draagt bij aan de persoons- en burgerschapsvorming van leerlingen door beargumenteerde keuzes te maken in je pedagogische aanpak op grond van gedeelde visie/waarden en ethische doelen van de school, waarmee je de sociaal-emotionele, morele en sociaal-maatschappelijke ontwikkeling van leerlingen tot een verantwoordelijk, zelfstandig, wendbaar, weerbaar persoon begeleidt en tot verantwoordelijk, betrokken burger stimuleert.

Ontwerpen van leertrajecten

Je ontwerpt leertrajecten vanuit principes van activerende didactiek, vanuit eigen visie op onderwijs rekening houdend met het onderwijskundige beleid van de school en in afstemming met collega’s, waarin je de leerinhouden en de inzet van de verschillende vakken, methodieken en middelen relateert aan de leerdoelen, het niveau, de onderwijsbehoeften en de belevingswereld van de leerlingen.

Uitvoeren van leeractiviteiten

Je voert planmatig, doelgericht en zelfstandig leeractiviteiten uit, waarbij je inspeelt op specifieke talenten en onderwijsbehoeften op niveau van de groep en van individuele leerlingen. Daarbij handel je met persoonlijke aandacht voor de leerlingen volgens beroepsethische normen.

Evalueren van leeropbrengsten

Je evalueert leeropbrengsten door de ontwikkeling op het niveau van individuele leerlingen te volgen, zowel tijdens de uitvoering als na afloop van je onderwijs door bruikbare en betrouwbare voortgangsinformatie te verzamelen en te analyseren en op grond daarvan je onderwijs bij te stellen. Je signaleert leerproblemen en -stoornissen en zoekt met hulp van collega’s verantwoorde oplossingen of je verwijst door.

Ontwikkelen van educatief partnerschap

Je participeert in educatief partnerschap met collega’s, ouders en professionals buiten de basisschool, waarbij je samenwerking vorm geeft binnen verschillende vormen van overleg, rekening houdend met de specifieke schoolcontext en diversiteit.

Samenwerken aan onderwijskwaliteit

Je werkt samen aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit in de groep en in de school, vanuit een onderzoekende en ontwikkelingsgerichte houding, waarbij je kritisch reflecteert op je eigen professionele handelen en sturing geeft aan je professionalisering en profilering, in interactie met de omgeving.

 

Ingangseisen

Je loopt twee dagen per week stage op een basisschool in groep 3 t/m 8 om de beroepshandelingen uit te kunnen voeren bij lessen bewegingsonderwijs in de gymzaal. 

Bij voorkeur onder begeleiding van een vakspecialist bewegingsonderwijs. 

Literatuur

Nog niet bekend.

Rooster

De lessen worden wekelijks op dinsdagen gegeven. 

Naast de lessen besteed je ook wekelijks tijd in de online omgeving om je voor te bereiden op de lessen en de stage. 

Toetsing

Aan de hand van een digitaal portfolio waarin je beroepshandelingen met feedback verzamelt, toon je aan de leeruitkomsten te beheersen. Twee onafhankelijke examinatoren nemen een beslissing over je portfolio. 

Aanvullende informatie

Je hebt een stageplek op een basisschool nodig om je beroepshandelingen uit te voeren. 

Aanwezigheid bij de lessen is verplicht. 

Bij succesvolle afronding ontvang je een aantekening op je diploma waardoor je samen met je pabo diploma bevoegd bent om lessen bewegingsonderwijs te geven aan groep 3 tot en met 8.