Kies op maat

Inloggen Menu

Van vonk naar vlam: kansengelijkheid door inclusie

Wil jij jouw kennis over Kansengelijkheid, Inclusie en Diversiteit verbreden? En wil je je eigen visie op inclusief onderwijs ontwikkelen en inzetten om het bewustzijn hierover binnen je (praktijk)school te vergroten? Dan is de keuzeonderwijseenheid ‘Van Vonk naar Vuur: Kansengelijkheid door Inclusie’ jouw ‘place to be’.

Je ontwikkelt een sterke eigen visie op inclusief onderwijs én leert hoe je als rolmodel anderen hierin kunt meenemen. Je bedenkt, ontwikkelt en onderneemt een interventie (meerdere mogen ook!) die zorgt voor beweging en verandering. Denk bijvoorbeeld aan een multicultureel schoolfestival waar ook partijen van buiten school (zoals ouders/familie, buurthuizen, bedrijven, sportverenigingen) actief aan meedoen. Of je maakt bijvoorbeeld lesmateriaal inclusiever en herkenbaarder voor jouw leerlingen. 

Door middel van activerende werkvormen en verschillende uit-je-bubbel- ervaringen verrijk je jezelf en ontwikkel je je tot een startend specialist op het gebied van kansengelijkheid, inclusie en diversiteit. 
Wil jij bijdragen aan een school waarin iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt? Kies dan voor deze keuzeonderwijseenheid. Zet je passie in en blaas jouw vonk tot een vuur dat onderwijs in beweging brengt! 

 

Leerdoelen

Creëren van een veilig pedagogisch klimaat

Je hanteert een professionele, ontwikkelingsgerichte werkwijze en creëert in samenwerking met betrokkenen in de onderwijsuitvoering een veilig, inclusief en ondersteunend pedagogisch klimaat voor leerlingen, op niveau van de groep en van individuele leerlingen, rekening houdend met diversiteit. Je bevordert het gevoel van (zelf)vertrouwen, betrokkenheid en verantwoordelijkheid gericht op kritisch denken, zelfregie en eigenaarschap van leerlingen. Je signaleert hierbij opvoedings-, ontwikkelingsproblemen en -stoornissen en zoekt met hulp van collega’s verantwoorde oplossingen of je verwijst door.

Bijdragen aan persoonsvorming van iedere leerling

Je draagt bij aan de persoons- en burgerschapsvorming van leerlingen door beargumenteerde keuzes te maken in je pedagogische aanpak op grond van gedeelde visie/waarden en ethische doelen van de school, waarmee je de sociaal-emotionele, morele en sociaal-maatschappelijke ontwikkeling van leerlingen tot een verantwoordelijk, zelfstandig, wendbaar, weerbaar persoon begeleidt en tot verantwoordelijk, betrokken burger stimuleert.

Ontwikkelen van educatief partnerschap

Je participeert in educatief partnerschap met collega’s, ouders en professionals buiten de basisschool, waarbij je samenwerking vorm geeft binnen verschillende vormen van overleg, rekening houdend met de specifieke schoolcontext en diversiteit.

Samenwerken aan onderwijskwaliteit

Je werkt samen aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit in de groep en in de school, vanuit een onderzoekende en ontwikkelingsgerichte houding, waarbij je kritisch reflecteert op je eigen professionele handelen en sturing geeft aan je professionalisering en profilering, in interactie met de omgeving.

 

Ingangseisen

Je loopt stage op een basisschool om de beroepshandelingen uit te kunnen voeren. 

Literatuur

Nog niet bekend.

Rooster

De lessen worden op dinsdagen gegeven. 

Naast de lessen besteed je ook wekelijks tijd in de online omgeving om je voor te bereiden op de lessen en de stage. 

Toetsing

Aan de hand van een digitaal portfolio waarin je beroepshandelingen met feedback verzamelt, toon je aan de leeruitkomsten te beheersen. Twee onafhankelijke examinatoren nemen een beslissing over je portfolio. 

Aanvullende informatie

Je hebt een stageplek op een basisschool nodig om je beroepshandelingen uit te voeren.