Betekenisvol onderwijs aan het jonge kind (Alkmaar)
Ben jij enthousiast over de ontwikkeling van jonge kinderen? Wil jij onderwijs geven dat écht aansluit bij hun belevingswereld en bijdraagt aan hun totale ontwikkeling? Dan is de keuzeonderwijseenheid 'Betekenisvol Onderwijs aan het Jonge Kind' precies wat je zoekt!
Je leert hoe je onderwijs vormgeeft dat verder gaat dan kennisoverdracht. Je richt je ook op de emotionele, sociale en creatieve ontwikkeling van het jonge kind. Hierbij ontdek je dat thematisch werken de basis is om leerlingen actief te betrekken bij hun leerproces. Daarnaast leer je een veilige, stimulerende leeromgeving te creëren waarin leerlingen zich gezien en gehoord voelen.
In deze keuzeonderwijseenheid leer je om betekenisvol onderwijs te bieden aan jonge kinderen door thematisch werken, waarbij je verschillende vakken integreert rondom een thema dat dicht bij hun belevingswereld ligt. Zo ontwikkel je niet alleen je pedagogische en didactische vaardigheden, maar ook een diep respect en inlevingsvermogen voor de unieke wereld van het jonge kind. Je leert hierbij hoe je kinderen kunt ondersteunen in hun sociale, emotionele en creatieve ontwikkeling, terwijl je hun nieuwsgierigheid en intrinsieke motivatie stimuleert.
Theorie en praktijk gaan in dit keuzeonderdeel hand in hand. Je combineert theorie en praktijk en past wat je leert direct toe in jouw lessen.
Leerdoelen
Creëren van een veilig pedagogisch klimaat
Je hanteert een professionele, ontwikkelingsgerichte werkwijze en creëert in samenwerking met betrokkenen in de onderwijsuitvoering een veilig, inclusief en ondersteunend pedagogisch klimaat voor leerlingen, op niveau van de groep en van individuele leerlingen, rekening houdend met diversiteit. Je bevordert het gevoel van (zelf)vertrouwen, betrokkenheid en verantwoordelijkheid gericht op kritisch denken, zelfregie en eigenaarschap van leerlingen.
Organiseren van een stimulerende leeromgeving
Je organiseert in samenwerking met betrokkenen in de onderwijsuitvoering een stimulerende leeromgeving met behulp van passend gestructureerd klassenmanagement, waarin leerlingen uitgedaagd worden tot leren, op niveau van individuele leerlingen, waarmee je recht doet aan de verschillende behoeften aan instructie en begeleiding en waarbij je direct betrokkenen in het onderwijs stuurt en begeleidt.
Ontwerpen van leertrajecten
Je ontwerpt leertrajecten vanuit principes van activerende didactiek, in afstemming met collega’s, waarin je de leerinhouden en de inzet van de verschillende vakken, methodieken en middelen relateert aan de leerdoelen, het niveau, de onderwijsbehoeften en de belevingswereld van de leerlingen.
Uitvoeren van leeractiviteiten
Je voert planmatig, doelgericht en zelfstandig leeractiviteiten uit, waarbij je inspeelt op specifieke talenten en onderwijsbehoeften op niveau van de groep en van individuele leerlingen.
Evalueren van leeropbrengsten
Je evalueert leeropbrengsten door de ontwikkeling op het niveau van individuele leerlingen te volgen, zowel tijdens de uitvoering als na afloop van je onderwijs door bruikbare en betrouwbare voortgangsinformatie te verzamelen en te analyseren en op grond daarvan je onderwijs bij te stellen.
Ontwikkelen van educatief partnerschap
Je participeert in educatief partnerschap met collega’s, ouders en professionals buiten de basisschool, waarbij je samenwerking vorm geeft binnen verschillende vormen van overleg, rekening houdend met de specifieke schoolcontext en diversiteit.
Samenwerken aan onderwijskwaliteit
Je werkt samen aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit in de groep en in de school, vanuit een onderzoekende en ontwikkelingsgerichte houding, waarbij je kritisch reflecteert op je eigen professionele handelen en sturing geeft aan je professionalisering en profilering, in interactie met de omgeving.
Ingangseisen
Je loopt stage op een basisschool om de beroepshandelingen uit te kunnen voeren.
Literatuur
Nog niet bekend.
Rooster
De lessen worden op donderdag gegeven.
Naast de lessen besteed je ook wekelijks tijd in de online omgeving om je voor te bereiden op de lessen en de stage.
Toetsing
Aan de hand van een digitaal portfolio waarin je beroepshandelingen met feedback verzamelt, toon je aan de leeruitkomsten te beheersen. Twee onafhankelijke examinatoren nemen een beslissing over je portfolio.
Aanvullende informatie
Je hebt een stageplek in groep 1, 2 of 3 waarbij je de ruimte krijgt van je stageschool om thematiserend onderwijs te ontwerpen en uit te voeren. Hierover heb je vooraf zelf afspraken gemaakt met je stageschool.