Word meesterlijk met mensen
Leerlingen worden op school op allerlei manieren sociaal, moreel en persoonlijk gevormd. Als leraar speel jij een cruciale rol in het begeleiden van deze persoonsvorming. In eerdere onderwijseenheden heb je al geleerd zulke vormingsmomenten te herkennen en hier doelgericht op in te spelen. Je hebt kennis opgedaan over thema’s als burgerschapsvorming en sociaal-emotionele vorming. In dit keuzeonderwijs til je jouw kennis en vaardigheden naar een hoger niveau: je ontwikkelt je tot expert op het gebied van persoonsvorming.
Je wordt hierbij begeleid vanuit lectoraat De Pedagogische Opdracht, dat onderzoek doet naar deze onderwerpen. De keuzeonderwijseenheid bestaat uit vijf inspirerende thema’s, met veel ruimte voor jouw eigen vragen, keuzes en praktijkervaringen
Thema 1: Verdieping persoonsvorming
We starten met een brede verkenning van de literatuur over persoonsvorming. Je duikt in de grote vragen: Wat is persoonsvorming eigenlijk? Waarom is het belangrijk? Vanuit dit fundament formuleer je leervragen die richting geven aan de rest van de keuzeonderwijseenheid.
Thema 2: Planmatige persoonsvorming
Hoe ga je met persoonsvorming om in je klas? Hoe volg je de persoonsvorming van jouw leerlingen op een systematische manier? En kan dat eigenlijk wel? In dit thema onderzoek je hoe je planmatig werkt aan dit proces in de klas. Je leert hoe filosofie, debat- en gespreksvoering kunnen helpen om lastige onderwerpen bespreekbaar te maken.
Thema 3: Maatschappij en burgerschap
Welke rol speelt de school in de samenleving? Welke maatschappelijke vraagstukken verdienen structureel aandacht in het onderwijs? En wie bepaalt dat eigenlijk? In dit thema onderzoek je hoe je als school kunt verantwoorden wat je doet op het gebied van burgerschap. Wat vraagt dit van jou als leraar?
Thema 4: Schoolcultuur en visie
Persoonsvorming stopt niet bij de klasdeur. In dit thema kijk je naar de rol van het hele team. Hoe ga je binnen een school om met verschillen in levensbeschouwing, waarden en stijl tussen collega’s? Hoe formuleer je samen een gedragen visie op persoonsvorming, geworteld in de dagelijkse onderwijspraktijk?
Thema 5: Contextbewustzijn
Leerlingen worden gevormd in een brede context. Hoe verhouden de opvoedende taak van ouders en de vormende taak van leraren zich tot elkaar? Hoe ga je in gesprek met ouders over deze onderwerpen? In dit thema staat de bewustwording van de specifieke context waarin iedere leerling zich vormt en het afstemmen van je handelen daarop centraal.
Door deze thema’s met medestudenten te doorlopen, ze te onderzoeken in de praktijk en met elkaar uit te diepen in de lessen, ontwikkel je je tot expert op het gebied van persoonsvorming. Je ontwikkelt je op persoonlijk en professioneel gebied , vooral in de manier waarop jij, met jouw stijl en waarden, met collega’s en ouders communiceert. Uiteindelijk leer je hoe je een belangrijke school-brede rol kunt vervullen als expert, aanspreekpunt en initiatiefnemer op het gebied van persoonsvorming.
Leerdoelen
Bijdragen aan persoonsvorming van iedere leerling
Je draagt bij aan de persoons- en burgerschapsvorming van leerlingen door beargumenteerde keuzes te maken in je pedagogische aanpak op grond van gedeelde visie/waarden en ethische doelen van de school, waarmee je de sociaal-emotionele, morele en sociaal-maatschappelijke ontwikkeling van leerlingen tot een verantwoordelijk, zelfstandig, wendbaar, weerbaar persoon begeleidt en tot verantwoordelijk, betrokken burger stimuleert.
Ontwikkelen van educatief partnerschap
Je participeert in educatief partnerschap met collega’s, ouders en professionals buiten de basisschool, waarbij je samenwerking vorm geeft binnen verschillende vormen van overleg, rekening houdend met de specifieke schoolcontext en diversiteit.
Samenwerken aan onderwijskwaliteit
Je werkt samen aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit in de groep en in de school, vanuit een onderzoekende en ontwikkelingsgerichte houding, waarbij je kritisch reflecteert op je eigen professionele handelen en sturing geeft aan je professionalisering en profilering, in interactie met de omgeving.
Ingangseisen
Je loopt stage op een basisschool om de beroepshandelingen uit te kunnen voeren.
Literatuur
Nog niet bekend.
Rooster
De lessen worden op woensdagen gegeven.
Naast de lessen besteed je ook wekelijks tijd in de online omgeving om je voor te bereiden op de lessen en de stage.
Toetsing
Aan de hand van een digitaal portfolio waarin je beroepshandelingen met feedback verzamelt, toon je aan de leeruitkomsten te beheersen. Twee onafhankelijke examinatoren nemen een beslissing over je portfolio.
Aanvullende informatie
Je hebt een stageplek op een basisschool nodig om je beroepshandelingen uit te voeren.