Kies op maat

Inloggen Menu

Business Process Management, verbeteren met design thinking & AI-tools

Organisaties groeien en veranderen in de loop van de tijd en dat zorgt ervoor dat bepaalde processen niet zo optimaal lopen als ze zouden moeten. Men merkt dit in de dagelijkse operatie doordat er (kleine) problemen ontstaan. Denk aan: ontevreden klanten of medewerkers, inefficiëntie, veranderende omstandigheden, interne- of externe miscommunicatie, een gevoel van te weinig grip op het proces, etc.

In de minor werk je aan een praktijkgericht project voor echte opdrachtgevers.  De opdrachtgevers zijn bedrijven of non-profit organisaties.

Tijdens de Minor BPM gaan jullie in kleine groepjes met de ontwerpende onderzoeksmethodiek, Design Thinking aan de slag. Jullie starten door het probleem vanuit meerdere perspectieven te onderzoeken. Vervolgens werken jullie aan de hand van prototyping twee oplossingsscenario’s uit. Uiteindelijk leidt een van de oplossingsscenario’s tot de gekozen oplossing waarna jullie deze verder uitwerken naar een werkend prototype en een verander-, communicatie- en implementatieplan die het gewenste doel van de opdrachtgever helpen bereiken.

Tijdens de minor worden de fasen van Design thinking; Ontdekken, Ontwerpen, Ontwikkelen en Opleveren, doorlopen. Elke fase wordt afgerond met een show & shine presentatie van de ontwikkelde producten voor de opdrachtgever. Tijdens de minor worden door zowel docenten als studenten gewerkt met AI-tools en aandacht besteed hoe dit op een effectieve en verantwoorde manier kan worden gedaan.

 

Programma

Het programma van de minor BPM is opgebouwd uit drie fasen die leiden naar de volgende  producten.

1. Ontdekken:

Je onderzoekt de organisatie en brengt deze in kaart, inclusief de probleemstelling en een plan van aanpak. Het vooronderzoek leidt tot een designscope & frames. Met een kritische blik maak je gebruik van AI-tools om te onderzoeken wat er al beschreven is de literatuur over het gevonden probleem in het vooronderzoek. Er vindt co-creatie plaats samen met de stakeholders.

2. Ontwerpen:

Je kiest voor twee oplossingscenario’s en ontwerpt hiervoor concepten die voldoen aan de gestelde criteria. Samen met de opdrachtgever wordt een keuze gemaakt welke doorontwikkeld gaat worden naar een werkend prototype. Je onderbouwt deze scenario’s en concepten met literatuuronderzoek en maakt deze visueel met AI-tools.

3. Ontwikkelen en Opleveren:

Je levert een getest en werkend prototype op en gebruikt hiervoor bijvoorbeeld VIBE-coding met AI-tools. Daarnaast een je veranderplan op waarin je beschrijft hoe de oplossing eruit moet komen te zien, wat moet gebeuren om daar te komen; de veranderstrategie en een implementatie en communicatieplan.

De student bouwt samen met een groep van twee of drie medestudenten een BPM Dossier op waarin de verwerking van de verschillende onderdelen, literatuur en workshops wordt opgenomen. Toetsing en beoordeling daarvan vindt plaats door een combinatie van onderdelen die worden beoordeeld met een cijfer.

Leerdoelen

Leerdoelen

De leerdoelen zijn gebaseerd op de volgende HBO-i competenties

Analyseren van organisatieprocessen

  1. Analyseren van de consequenties van een (strategische) koerswijziging voor organisatie processen en hun informatievoorziening.
  2. Analyseren (kwantitatief en/of kwalitatief) van de huidige en toekomstige situatie op het gebied van bijvoorbeeld beleid, strategie, alignment en architectuur, met gebruikmaking van gangbare methoden.
  3. Ontwerpen van een veranderkundige aanpak met bijbehorende interventies.

Ontwerpen van organisatieprocessen

  1. Ontwerpen van samenhangende organisatieprocessen: een gegevensstructuur (model), het procesmanagement van organisatieprocessen, de functionele organisatiestructuur en/of de informatievoorziening, rekening houdend met security en privacy wetgeving.
  2. Ontwerpen van een veranderkundige aanpak met bijbehorende interventies.

Adviseren gericht op organisatieprocessen

  1. Adviseren over een veranderkundige aanpak bij de invoering van nieuwe ICT-mogelijkheden

Complexiteit situatiegericht Analyseren

  1. Gestructureerd met onvoorspelbare context, vage problemen, aanpak en oplossingsruimte open.
  2. Combinatie van meerdere basisconcepten en enkele verdiepende concepten die voortbouwen op basisconcepten

Zelfstandigheid

1.       Werkt onafhankelijk om interactieve problemen op te lossen. Heeft een positief effect op de teamprestaties.

Ingangseisen

Studenten van de opleiding Business IT & Management moeten de propedeuse behaald hebben en 45 credits uit jaar 2 gehaald hebben.

Studenten van andere studies moeten aan kunnen tonen dat zij over voldoende basiskennis beschikken.​

Literatuur

Optioneel Procesmanagement in de Praktijk, Hugo Hendriks 2e druk. Daarnaast mogelijk nog extra literatuur, dit is afhankelijk van de opdracht en de technieken die door de studenten gebruikt worden.  

Rooster

In week 1 en 2 zijn er meerdere projectdagen op school en daarnaast een eerste afspraak op de locatie van de opdrachtgever.

Vanaf week 3 is er wekelijks één projectdag op school. In 2026 zal dit op de dinsdag zijn. Op deze dag worden er workshops gegeven gericht op Business Procesmanagement en is er tijd om samen te werken met de projectgroep. Tevens zijn op deze dag de docenten beschikbaar voor consult. Hierbij is de aanwezigheid verplicht.

Daarnaast werken studenten minimaal 1 dag of 2 dagdelen per week op locatie bij de opdrachtgever. Dag en tijdstip in overleg met de opdrachtgever. Hierbij is de aanwezigheid verplicht.

De rest van de week werken studenten zelfstandig met hun groepje aan hun opdracht. Dit wordt gezamenlijk afgestemd zodat werk en andere afspraken daarom heen gepland kunnen worden.

Toetsing

Deze minor heeft drie beroepsproducten die worden afgetoetst:
1) Vooronderzoek
2) Conceptueel ontwerp
3) Veranderplan met een werkend prototype

Deze drie toetsproducten, inclusief bijlagen worden ingeleverd en zijn onderdeel van het BPM dossier. Elk opdracht wordt gepresenteerd aan de begeleidende docenten, de opdrachtgever en medestudenten.

Wanneer alle onderdelen met minimaal een voldoende zijn behaald, worden de 30 studiepunten toegekend.

Aanvullende informatie

Voor vragen over de minor Business Procesmanagement kunt u een mail sturen naar marion.veenstra@inholland.nl

Interne Inholland studenten kunnen zich ook via dit emailadres aanmelden voor deze minor.

Studenten zeggen over deze minor:

“Ik ben beter geworden in processen opzetten en kan terug blikken naar mijn stage en denken 'dat had ik toen anders moeten doen'. Ik vond de minor een relaxte sfeer hebben, ik kon gemakkelijk naar de docenten toelopen, maar ook de studenten waren heel gezellig”. (Koen)

“Wat deze minor bijzonder maakte, was de nadruk op creatief denken en innovatie. De workshops over creatief denken, prototyping, en veranderstrategieën hebben me geholpen om out of the box te denken en creatieve oplossingen te ontwikkelen. Het werken aan show & share sessies en het presenteren van onze prototypes aan opdrachtgevers en docenten hebben mijn resentatievaardigheden verbeterd”. (Anniek)

 “Ik zou deze minor zeker aanraden aan andere studenten. Zeker als je later een eigen bedrijf wil opstarten, omdat de kennis die je opdoet tijdens deze minor zeker goed kan gebruiken als je eenmaal een eigen bedrijf hebt.” (Jesse)

 De minor is inderdaad voorbij gevlogen. Ik was aangenaam verrast door zowel de opdracht als de klas. De minor steekt goed in elkaar met de drie onderdelen die uiteindelijk tot een advies leidden en de workshops waren een hele goede aanvulling hierop. Vooral de omgang van docenten met studenten vond ik erg leuk, omdat die heel persoonlijk is.” (Bart)

“Ik ben dankbaar voor de praktijkervaring die ik heb opgedaan, met name door het werken aan echte cases en het toepassen van lean-methode. De minor heeft me veel vaardigheden bijgebracht en een bredere kijk gegeven op business procesmanagement in een professionele context”. (Anniek)