Kies op maat

Inloggen Menu

Machines en Constructies

In deze minor word je verder voorbereid op een toekomst als ontwerper/constructeur. Een werktuigbouwkundig constructeur is een professional in de technische sector die zich bezighoudt met het ontwerpen, berekenen en uitwerken van verschillende constructies. Dit kan variëren van kleine machineonderdelen tot grote productielijnen. De rol van een werktuigbouwkundig constructeur is cruciaal voor het waarborgen van de technische en praktische haalbaarheid van projecten.

De kernverantwoordelijkheden van een constructeur omvatten:

  • Het ontwikkelen van ontwerpen die voldoen aan relevante normen.
  • Het toetsen van de uitvoerbaarheid van deze ontwerpen, zowel technisch als economisch.
  • Het waarborgen van duurzaamheid, kosten en gebruiksgemak in het ontwerp.

In deze minor werk je aan het ontwerpen en realiseren van een machine door in teamverband als project een ontwerpproces voor een machine of constructie te doorlopen.

Thema’s die aan bod komen in de ondersteunende workshops:

  • Ontwerpmethodiek
  • Onderbouwde materiaalkeuzes
  • Ontwerp uitgewerkt met gebruik van geavanceerde CAD-functies en FEM-analyses
  • Keuze en analyse productietechnieken
  • Berekeningen aan machineonderdelen, zoals verbindingen, remmen, koppelingen en riemoverbrengingen
  • Sterkteleer

Leerdoelen

In deze minor werk je aan 3 leeruitkomsten, die vanuit verschillende perspectieven de rol van constructeur belichten en allen behaald en aangetoond dienen te worden middels het project. Dit zijn:

1: Voor het vakinhoudelijk deel:

Ontwerper: Je past een methodisch ontwerpproces toe op het ontwerp van een machine of constructie, waarbij je de juiste materialen en onderdelen selecteert op basis van gedegen analyse en berekeningen. Je verkrijgt en selecteert hiervoor informatie uit diverse bronnen. Hierbij maak je zelfstandig gebruik van sterkteberekeningen, constructieve analyses, en de juiste (industriële) normen en ben je in staat eenvoudige modellen op te stellen.

2: Voor het projectmatige deel:

Teamspeler: Als projectlid ben je in staat effectief bij te dragen aan het project, taken te definiëren en toewijzen, en draag je actief bij aan een realistische projectplanning en het behalen van milestones. Tegelijkertijd ben je een effectieve teamspeler die samenwerking stimuleert, waar mogelijk binnen een multiculturele of internationale context.

3: Voor het professionele vaardigheden deel:

Communicator: Je kunt de vraag van de klant vertalen naar concrete ontwerpoplossingen, onderbouwt de keuze voor het eindontwerp en brengt gedegen advies uit aan de opdrachtgever middels presentaties en rapportage volgens de geldende standaarden. Tegelijkertijd bouw je een sterke relatie op met de opdrachtgever door regelmatige communicatie.

Ingangseisen

De propedeuse op een technische opleiding moet zijn afgerond. Affiniteit met /interesse in de rol van constructeur is vereist.

Literatuur

Workshops dienen ter ondersteuning en kunnen naar gelang de opdrachten hun focus verleggen per thema. Gangbare boeken bij Werktuigbouwkunde zoals. Sterkteleer van Hibbeler, Machineonderdelen van Stolk en Productietechniek van Kals worden gebruikt als naslagwerken en voor oefeningen. Wanneer je al boeken met dezelfde strekking hebt kun je die gebruiken ter oefening en ondersteuning.

Rooster

Het streven is 2 workshopdagen in te roosteren zodat je 3 dagen met je team kunt afspreken om aan het project te werken. Het kan voorkomen dat de workshops toch op meerdere dagen plaatsvinden.

Toetsing

Groepsproducten: (prototype) machine, tekeningen, rapportage met verantwoording, presentaties

Individuele producten: Portfoliodossier waarin je bijhoudt en verantwoordt wat jouw bijdrage is aan de producten.

Aanvullende informatie

We werken met bedrijven uit de regio Noord-Holland aan concrete opdrachten. Waarschijnlijk ga je meerdere keren bij het bedrijf op bezoek om onderzoek te doen en informatie te verzamelen. Houd rekening met enige reiskosten als je geen OV kaart hebt.

De contacturen zijn een inschatting van de uren voor workshops. Daarnaast kunnen practica worden ingepland en zijn er consultancymomenten met je groepsbegeleider. Het uitgangspunt is dat je de tijd die niet in workshops zit besteedt aan het project en een actieve deelname is vereist. De opdrachten zijn ook met dat oogpunt opgesteld qua complexiteit en omvang.