Effectiviteit van veranderen: van meten naar weten
Ben jij nieuwsgierig hoe effectief een doorgevoerde verandering in jouw organisatie is? Veel veranderingen worden doorgevoerd en daar blijft het dan bij. Maar hoef effectief was die verandering daadwerkelijk? Is de verandering succesvol (geweest) en op welke wijze kan er worden bijgestuurd? In deze minor leer je op methodische wijze het effect van een verandering te meten.
Leerdoelen
Je leert de verandervraag en -doelstelling te achterhalen en verricht onderzoek naar meetbare aspecten van de verandering. Je levert als eindproduct een evaluatieadvies op.
Ingangseisen
De minor is voor deeltijdstudenten van alle bachelorleerjaren (jaar 2 t/m 4). Voor deelname aan deze minor is het vereist dat de student een lopende of geimplementeerde verandering meeneemt. Voorafgaand aan de minor vindt een gesprek plaats met de coördinator om te bespreken of de verandering binnen de werkplek/vereniging passend is om deel te nemen.
Rooster
De minor bestaat uit drie onderdelen: 1. Vraagdefinitie: bepaling van de evaluatievraag ende meetcriteria 2. Onderzoeksdesign en dataverzameling 3. Data-analyse en evaluatieadvies. Op de lesdag wordt theorie besproken, vaardigheden worden geoefend en in studiegroepen worden leerervaringen gedeeld. Gedurende deze verschillende lessen wordt voortdurend de praktijkervaring van studenten en docenten meegenomen bij het leren.
Toetsing
Portfolio met CGI