Projectmanagement: van starten tot opleveren
Ben jij geïnteresseerd in het praktisch vormgeven van projectmanagement? Wil jij handvatten om een goede projectleider te zijn? Dan is deze minor voor jou! In deze minor staan de volgende vragen centraal: Hoe start je een project? Hoe verhoud je je tot jouw opdrachtgever en andere stakeholders? Hoe creëer je draagvlak? Hoe zorg jij ervoor dat er een goed projectteam komt? Wat staat er in een projectplan? En dan vervolgens: hoe leid je je project in goede banen? Waar moet je allemaal aan denken bij de oplevering en borging van jouw project? In deze minor pas je direct jouw nieuwe kennis toe in jouw praktijk. Door het volgen van deze minor lever je meerwaarde aan je werkgever of vereniging.
Leerdoelen
Je leert een project in te richten, uit te voeren en af te ronden op basis van een gestructureerde projectmanagementmethode. Naast kennis over projectmanagement op basis van een methodiek, wordt stilgestaan bij de vaardigheden die jij nodig hebt om succesvol te zijn als projectleider.
Ingangseisen
Deze minor is voor studenten van alle bachelor leerjaren (jaar 2 t/m 4), zowel voltijd als deeltijd. De student brengt naar de minor een project mee vanuit werk of vereniging om het geleerde in de praktijk te brengen. Dit project mag al korte tijd begonnen zijn, of iets langer doorlopen dan de minor duurt. Er is binnen het project sprake van een projectteam van minimaal 4 teamleden. Voorafgaand aan deze minor vindt een gesprek plaats met de coördinator om te bespreken of de werkplek/vereniging passend is om deel te nemen.
Rooster
De minor bestaat uit 3 onderdelen: 1) Inrichten van een project, 2) Uitvoeren van een project, 3) Projectleiderschap. Bij de eerste stap leert de student de zakelijke basis van een project te leggen, de projectgroep samen te stellen en een projectplan op te stellen. De volgende twee onderdelen verlopen parallel: de student werkt in de uitvoering van het project en leert over leiderschap die in de projectcontext wordt ingezet. Voorafgaand aan de lesdagen bereid de student zich voor met opdrachten en praktisch toepasbare literatuur. Op de lesdag zelf wordt theorie besproken, vaardigheden worden geoefend en in studiegroepen worden leerervaringen gedeeld. Gedurende deze verschillende lessen wordt voortdurend de praktijkervaring van studenten en docenten meegenomen bij het leren.
Toetsing
Tweemaal een portfolio: 1 over het inrichten van het project en 1 over het uitvoeren van een project. Afsluiting met een presentatie over het handelen als projectleider.