Divers gedrag in leersituaties - dagonderwijs
In leersituaties (binnen en buiten de klas) krijg je te maken met allerlei gedrag en uiteenlopende behoeftes. Hoe kun je bijvoorbeeld een leerling met ASS begeleiden, wat doe je als een kind/jongere zich agressief gedraagt, hoe ga je om met leerlingen met PTSS of met pestgedrag op school? Wanneer schakel je welke hulp in? Hoe zorgen we samen met bijv. jeugdzorg voor welzijn en een prettig preventief leerklimaat? Welke kaders geeft de wet en welke richtlijnen bieden (inter)nationaal beleid ons ten aanzien van diversiteit? Hoe denken we zelf eigenlijk over verschillen in gedrag, leren en leerbehoeften?
Wil jij een leraar zijn die het verschil maakt voor alle leerlingen in je klas en een collega zijn die verschillen kan gebruiken als grondstof voor leren? Een leraar/collega die verder kijkt dan labels als ADHD, ODD, ASS, dyslexie, dyscalculie etc.? Kies dan voor de minor Divers gedrag in leersituaties bij Windesheim die je volgens Voltijd of Afstandsleren kunt volgen!
Welk gedrag zie je bij leerlingen, wat zit daarachter en hoe kan je je eigen professionele handelen verbeteren zodat de klas, de leerling en jijzelf hier beter mee om kunnen gaan.
Leerdoelen
De minor...
- waarin je handelingsverlegenheid leert omzetten in handelingsbekwaamheid;
- die tegemoetkomt aan jouw gedrags- en ontwikkelingsvraagstukken in de klas, in samenwerking met collega’s of op het schoolplein;
- waarin je leert over het omgaan met divers gedrag in relatie tot leren;
- waarin je leert over achtergronden van gedrag en oefent met je eigen gedrag in relatie tot de ander;
Wil je eens buiten de context van je eigen opleiding kijken?
- dan kun je in deze minor samenwerken met studenten die studeren in lerarenopleidingen voor primair onderwijs (po), voortgezet onderwijs (vo), middelbaar beroepsonderwijs (mbo), of andere opleidingen zoals pedagogiek, pedagogisch management van verschillende hogescholen.
Wil je je specialiseren in ASS, meidenvenijn, agressief gedrag, of een ander gedrag gerelateerd onderwerp dan biedt deze minor je een kans.
En zoek je extra uitdaging?
- Deze minor kan ook een opstap zijn voor bijvoorbeeld de Master Educational Needs van Hogeschool Windesheim die je Voltijd of deeltijd kunt volgen, of bijvoorbeeld een post-HBO opleiding ASS.
Tijdens de minor gaan kennisontwikkeling en ervaring opdoen hand in hand. Je werkt in je stage, tijdens colleges en daarbuiten steeds aan 3 beroepsproducten. Hierbinnen is ruimte om je te verdiepen in onderwerpen waarin jij je verder wilt verdiepen. Je werkt twee dagen per week in je stagepraktijk. Je zoekt een stage waarbij je veel te maken krijgt met uitdagend gedrag, zoals speciaal onderwijs (SO, VSO, SBO), praktijkonderwijs, entree-onderwijs (MBO), VMBO leerwegondersteuning. Mocht dat niet lukken dan kies je een stage in overleg met de docenten. Studenten van andere opleidingen kiezen ook een stage in een onderwijscontext in overleg met docenten.
Bekijk het informatieve filmpje:
Ingangseisen
Ingangseisen
Je zorgt zelf voor een relevante stageplaats (zie hierboven).
Literatuur
Voor deze minor geldt dat er twee boeken aangeschaft dienen te worden.
Horeweg, A. (2021). Handboek Gedrag op school deel 1. Huizen: Uitgeverij Pica.
Bannink, F. & Kuiper, E. (2021). Optimaal onderwijs. Amsterdam: Boom Uitgevers.
Daarnaast is er aanbevolen literatuur. Deze worden o.a. via de online omgeving beschikbaar gesteld aan de studenten.
Rooster
Als je de minor in Voltijd (dagonderwijs) volgt, moet je erop rekenen dat je twee dagdelen per week college hebt. Daarnaast werk je nog twee dagen in werkgroepen voor je specialisatie, intervisiegroepen en zelfstudie. Je kunt de minor ook via e-learning volgen. In dat geval ontmoet je docenten en mede-studenten alleen in de elektronische leeromgeving. Uiteraard voer je wel een stage uit. Als je de minor via Afstandsleren volgt zijn er 2 – 3 contactdagen per peiode, dus totaal ongeveer 6, waar je docenten en medestudenten ontmoet. Met elkaar gebruik je een elektronische leeromgeving voor uitwisseling en kennisdeling. Je werkt twee dagen in de stagepraktijk.
Toetsing
Tijdens de minor ontwikkel je je op verschillende manieren. Je doet gerichte ervaring tijdens stage en je denken wordt geprikkeld via diverse opdrachten, colleges en gastcolleges. Een deel van de opdrachten voer je uit op je stage. Je ontwikkeling leg je vast in een portfolio. Halverwege de minor krijg je feedback, -up en -forward, met deze input ga je in de tweede periode verder leren. Aan het eind van de minor wordt jouw portfolio beoordeeld aan de hand van een vooraf gedeeld beoordelingskader.
Houd er rekening mee dat wanneer je in het tweede semester een minor volgt en een eventuele herkansing vindt in het volgende studiejaar plaats, je dan opnieuw dient in te schrijven via studielink.
Aanvullende informatie
De minor gaat van start bij voldoende inschrijvingen. Toelating geschiedt op volgorde van inschrijving. Houd er rekening mee dat een minor vol kan zijn of dat een minor niet door kan gaan vanwege te weinig aanmeldingen.
Je meldt je aan door middel van het opsturen van de ondertekende leerovereenkomst. Zorg er daarom voor dat je leerovereenkomst voor het einde van de inschrijfperiode ondertekend is en per mail bij ons binnen is: minorsbe@windesheim.nl
Je bent aangemeld wanneer wij je leerovereenkomst per mail ontvangen hebben. Eerder ben je bij ons niet in beeld.
Ben je student van Windesheim? Schrijf je dan in via de intekenapplicatie van Windesheim. (Let op: andere inschrijfdeadlines!) Kijk voor meer informatie op de site 'Aanbod Vrije Ruimte'.
Let op; deeltijdstudenten betalen vaak een lager bedrag aan collegegeld dan het collegegeld dat voor de deeltijd of voltijdopleiding staat waar zij de minor willen volgen. Houd er rekening mee dat je in dat geval het verschil zelf dient te betalen.
We hopen je in onze minor 'Divers gedrag in leersituaties' op Windesheim te ontmoeten!
Voor vragen kun je terecht bij:
- Yvette Rijnders, minorcoördinator. ycm.rijnders@windesheim.nl