Specialist Speciaal Bewegen
Het huidige onderwijs vraagt om professionals die, naast grondige kennis van een vak, vooral ook flexibel, creatief en innovatief zijn. En dat geldt zeker als je werkt in het speciaal onderwijs. Vind jij het interessant om buiten de kaders van ‘het normale’ te zoeken naar oplossingen voor deelnemers met speciale beweegwensen? Dan is deze minor iets voor jou. Deze minor biedt de kans om je handelingsbekwaamheid te vergroten om een passend antwoord te vinden op bijzondere beweegbehoeften van deelnemers in het speciaal onderwijs. Naast het verzorgen van (delen van) lessen bewegingsonderwijs op de school kijk je ook verder dan de gymzaal. In gesprek met collega’s, leerlingen, beweegaanbieders en andere specialisten rondom de stageschool leer je de leefwereld van een kind breed in kaart te brengen om van daaruit maatwerk te kunnen bieden op het gebied van bewegen. Als Specialist speciaal bewegingsonderwijs ben je optimaal toegerust om een goede start te maken in het speciaal onderwijs.
Leerdoelen
De student heeft verdiepende kennis over veelvoorkomende stoornissen en aandoeningen in het speciaal onderwijs. De student kan de kennis toepassen in het begeleiden van leerlingen in de eigen stagecontext.
De student heeft kennis van de theorieën behorend bij pedagogisch tactvol handelen (SDT, Pedagogical Understanding en Theory U) en kan deze gericht toepassen in de stagecontext.
De student kan het netwerk van beweegaanbieders in en rondom de stageschool in kaart brengen en kan een analyse maken en aanbevelingen doen van welke beweegaanbieder(s) passend zijn bij een specifieke leerling binnen de stagecontext.
De student voert een leefwereldonderzoek uit, waarbij bovenstaande kennis en vaardigheden worden ingezet om de deelname aan een beweegcontext van de specifieke leerling op een positieve wijze te beïnvloeden.
De student kan passende en gedifferentieerde onderwijsleersituaties ontwerpen voor leerlingen in het speciaal onderwijs, gebaseerd op sociaal-emotionele doelen en/of beweegdoelen, waardoor leerlingen beter kunnen deelnemen aan de lessen bewegingsonderwijs.
De student ontwerpt daarnaast een innovatieve beweegactiviteit voor leerlingen in het speciaal onderwijs en voert deze uit op de stageschool. De student evalueert zijn ontwerp en stelt het ontwerp bij. De innovatieve activiteit moet passend zijn bij en aansluiten op de mogelijkheden en interesses van de leerlingen.
De student bereidt lessen bewegingsonderwijs in het speciaal onderwijs voor, gebaseerd op de leerlijnen uit het Basisdocument of de activiteitsgebieden en betekenisgebieden. De student houdt hierbij rekening met de specifieke kenmerken van de doelgroep. De student voert deze lessen uit op de stageschool waarbij zo nodig de vakleerkracht en onderwijsassistent(en) ter ondersteuning ingezet worden. De student evalueert de lessen zelfstandig om passende vervolgen te kiezen.
De student ontwikkelt gespreksvaardigheden volgens verschillende methoden LSD (Luisteren- Samenvatten – Doorvragen) en OGG (Oplossings Gerichte Gesprekstechnieken) en kan deze toepassen in gesprekken met leerlingen en collega’s in het speciaal onderwijs.
De student reflecteert op zijn eigen handelen en neemt regie over zijn persoonlijke ontwikkeling tot specialist bewegen in het speciaal onderwijs. De student heeft inzicht in de persoonlijke kwaliteiten en valkuilen met betrekking tot het functioneren als specialist bewegen in het speciaal onderwijs.
Vakken
De beweegspecialist als pedagoog en verbinder in de school (10 EC)
Ontwerpen en differentiëren (5 EC)
Persoonlijke ontwikkeling van de speciaal bewegingsonderwijzer (15 EC)
Opbouw
Het onderwijs wordt verzorgd door opleidingsdocenten i.s.m. gastdocenten uit de praktijk van het speciaal onderwijs en (aangepaste) sport.
Een deel van de lessen wordt gegeven in sportruimtes, waarbij je dus moet zorgen voor sportkleding en sportschoenen.
Tijdens deze minor loop je 2 dagen stage in het speciaal onderwijs (SO & VSO). Naast de cluster scholen mag je kiezen voor SBO, Praktijkonderwijs, ISK of een justitiële inrichting.
De 3 modulen waar deze minor uit bestaan hebben elk een eigen afrondingsvorm. Hierbij is gekozen voor een grote diversiteit in toetsvormen: zie kolom hiernaast. Wat alle toetsen gemeenschappelijk hebben, is dat de opdrachten gekoppeld zijn aan de stagecontext.
Ingangseisen
Er zijn geen specifieke eisen, maar deze minor vraagt affiniteit met en passie voor de doelgroep (speciaal onderwijs) en bewegen. Dus uitermate geschikt voor ALO studenten, maar ook PMT / OT of PABO / Pedagogiek studenten zijn van harte welkom.
Literatuur
Theorieën behorend bij pedagogisch tactvol handelen (SDT, Pedagogical Understanding en Theory U)
Rooster
Lessen op maandag en dinsdag
(verplichte contacturen: 9 uur les plus 10 uur stage per week)
Toetsing
Leefwereldonderzoek, opdracht stoornissen, lessenreeks in het speciaal bewegingsonderwijs ontwerpen innovatieve activiteit, portfolio en assessment
Aanvullende informatie
De stage wordt verplicht gelopen in het speciaal (bewegings-)onderwijs
De minor gaat van start bij voldoende inschrijvingen. Toelating geschiedt op volgorde van inschrijving. Houd er rekening mee dat een minor vol kan zijn of dat een minor niet door kan gaan vanwege te weinig aanmeldingen.
Je meldt je aan door middel van het opsturen van de ondertekende leerovereenkomst. Zorg er daarom voor dat je leerovereenkomst voor het einde van de inschrijfperiode ondertekend is en per mail bij ons binnen is: minorsbe@windesheim.nl
Je bent aangemeld wanneer wij je leerovereenkomst per mail ontvangen hebben. Eerder ben je bij ons niet in beeld.
Ben je student van Windesheim? Schrijf je dan in via de intekenapplicatie van Windesheim. (Let op: andere inschrijfdeadlines!) Kijk voor meer informatie op de site 'Aanbod Vrije Ruimte'.
Let op; deeltijdstudenten betalen vaak een lager bedrag aan collegegeld dan het collegegeld dat voor de deeltijd of voltijdopleiding staat waar zij de minor willen volgen. Houd er rekening mee dat je in dat geval het verschil zelf dient te betalen.