Kies op maat

Inloggen Menu

Groepsdynamisch werken in de klas

In de minor groepsdynamisch werken in de klas gaan we aan de slag met het observeren en analyseren van de groepsdynamiek in de klas. Je gaat in 1 semester duiken in de theorie over groepsdynamisch werken en leert dit toepassen op jouw klas op stage. Je leert hoe je de dynamiek kan observeren, leert kijken naar de invloedsverdeling tussen de leerlingen in de klas om tot een analyse van de groepsdynamiek te komen. Je leert kijken naar jouw eigen handelen als docent om te kunnen analyseren welke invloed jij als docent op de groep hebt.

Leerdoelen

De student kan de klas in kaart brengen op de volgende groepsdynamische thema's; invloed verdeling tussen leerlingen, de gedragspatronen en normen binnen de klas. De student past hiervoor verschillende onderzoeksmethodes toe om vanuit een veelzijdig perspectief een kaart op te stellen die overeenkomt met de stagepraktijk. De student verbindt deze kennis aan de theorie om tot passende interventies te komen bij de groep van deze student.  


De student kan een leeractiviteit op maat kiezen, zelfstandig te introduceren, op gang te houden, begeleiden en af te ronden voor de groep. Afhankelijk van het leerjaar van de student lukt dit zelfstandig en klassikaal of begeleid op kleinere schaal. De student kan de groepsdynamische kennis toepassen in de praktijk.    


De student herkent de invloed van groepsdynamische principes op het eigen gedrag en leerkracht handelen en kan de aanleiding en gevolgen hiervan uitleggen en ontleden. De student kan ook naar aanleiding van deze kennis experimenteren met leerkracht handelen en blijft monitoren welk effect dit meebrengt in de groep en bij de student zelf om hier vervolgens weer kritisch op te kunnen reflecteren. 

Ingangseisen

Vanaf leerjaar 3 lerarenopleiding.

Rooster

Lesdag(en): maandag, dinsdag of donderdag

(minor start periode 2 van semester 1)

Toetsing

Verslag, portfolio, stagekaart