Inclusief pedagogisch kompas: innovatief samenwerken in de klas
Onderwijs is complex, onvoorspelbaar en voortdurend in ontwikkeling. Inzicht in wat voor jou echt belangrijk is om zo goed mogelijk tot je recht te komen in je werk heb je nodig om grip te krijgen op je eigen functioneren. In deze minor bestuderen we hoe je als startende professional kunt floreren in sociaal-pedagogische situaties waarin geen pasklare antwoorden zijn. We maken gebruik van inzichten van ervaren en gespecialiseerde leraren en werken vanuit een change-lab methodologie. Dit betekent dat we anuit een gemeenschappelijke, prakijkgerichte aanpak vwerken aan mentale veerkracht,flexibiliteit en het vergroten van je pedagogische handelingsrepertoire.
We verkennen het sociaal-pedagogische ecosysteem rondom leerlingen, waarin onderwijsprofessionals samenwerken met disciplines als jeugdzorg, welzijn, zorg en begeleiding. De centrale vraag is: hoe dragen we gezamenlijk bij aan het welbevinden van kinderen, jongeren én de professionals die met hen werken?
Je bestudeert inclusie bevorderende benaderingen en leert hoe cruciaal samenwerking binnen dit ecosysteem is. In verschillende workshops, lessen en werksessies leer je over het ondersteunen van leerlingen in relatie tot jouw professionele zelfvertrouwen.
De minor ken geen specifieke vakken maar werkt vanuit ontwerpprincipes die de rode draad vormen:
- Leren als mens-zijn in verbinding
Persoonlijke identiteit, herkomst en fysieke ervaring vormen de basis van leren en lesgeven. - Samen leren, bouwen, falen en herstellen
De leeromgeving is een gedeelde bouwplaats waar ruimte is voor mislukking, groei en eigenaarschap. - Reflectie, vertraging en veiligheid
Stilstand en rust zijn voorwaarden voor dieper leren; de omgeving biedt hiervoor ruimte en ritme. - Ervaringsgericht en praktijknabij
Leren gebeurt in de praktijk en via simulaties, co-teaching, en observatie. - Grensvervaging: binnen en buiten
Leren vindt plaats in scholen, buurten, wijken en netwerken: de klas is verbonden met de wereld. - Systeemverandering en structuurinnovatie
Het met minorbegeleiders samen leren in de minor draagt bij aan vernieuwing van leraren opleiden en professionaliseren. - De leeromgeving als leefomgeving
Holistisch, inclusief, co-creatief, veilig en praktijkgericht leren met hoofd, hart, handen en voeten.
Leerdoelen
In deze minor ontwikkel je jouw professionele zelfvertrouwen in een innovatieve leeromgeving waarin samenwerken, experimenteren en persoonlijk leiderschap centraal staan. Via de change-lab methodologie werk je aan je ontwikkeling tot een veerkrachtige professional, die sociaal-pedagogische uitdagingen in en om de klas in samenwerking aangaat.
De nadruk ligt op professioneel blijven floreren in lastige situaties. Centraal daarbij staat het ontwikkelen van een inclusief pedagogisch kompas. We werken aan 3 leerdoelen, gevoed door theorie uit diverse disciplines.
- Jij als Instrument
je leert jezelf nog beter kennen en inzetten als pedagogisch instrument. Jouw (zelf)kennis, welbevinden, opvattingen en lichaamstaal worden verbonden aan je professionele mogelijkheden met als doel: doen wat werkt. - Leerlingen Zien
Je leert voorbij gedrag te kijken naar de verhalen en context van leerlingen. Je ontwikkelt vaardigheden om gedrag te duiden en leert samen met collega's en leerlingen onderwijs vorm te geven dat bijdraagt aan een inclusieve en sociaal veilige leeromgeving. -
Samenwerken en Onderzoeken
Je leert functioneren als medeontwerper van een innovatieve leeromgeving, samen met medestudenten, begeleiders en professionals uit het werkveld. Met een onderzoekende houding ga je via speelse kort cyclische onderzoekjes na wat werkt.
Ingangseisen
De minor is gericht op studenten van de alle lerarenopleidingen PO, VO en MBO maar ook studenten social work, pedagogiek, toegepaste psychologie, logopedie en bijvoorbeeld psychomotorische therapie zijn van harte welkom. Uitgangspunt is dat deze minor relevant is voor alle betrokkenen uit het sociale ecosysteem rond leerlingen.
Na aanmelding maken we een afspraak voor een online intake. Zo schatten we in of de minor een goede keus voor je is. Als de uitkomst positief is ben je toegelaten.
Om deel te kunnen nemen aan de minor dienen studenten:
- Toegelaten te zijn tot het derde jaar en in het bezit te zijn van hun propedeuse
- Voor studenten van de Lerarenopleiding geldt dat ze de tweedejaars stage afgerond hebben. In geval dat deze stage niet met goed gevolg werd afgesloten, is het mogelijk om, in overleg, de minor in te zetten als extra ondersteuning van toekomstig werkplekleren.
Minor met extra eis: Let op: voor deze minor geldt een positief intakegesprek als een extra toelatingseis.
Er is plek voor 25 studenten. De aanmeldingen worden in volgorde van binnenkomst behandeld.
Literatuur
Literatuur wordt digitaal verstrekt bij de start.
Rooster
Lesdagen variërend over di t/m donderdag
Toetsing
Elevator talk en Kompasdossier
Aanvullende informatie
evt. reiskosten i.v.m. vervoer naar scholen.