Kies op maat

Inloggen Menu

Onbegrepen gedrag bij mensen met NAH en VB

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je écht verschil kunt maken voor mensen met onbegrepen gedrag en hun omgeving? In deze minor stap je midden in de praktijk en werk je aan échte casussen waar standaardoplossingen tekortschieten. Je leert niet alleen kijken naar de cliënt, maar ook naar het grotere geheel: het team, de organisatie en de samenleving. Verwacht een leerervaring waarin je groeit als professional én als persoon.

In deze minor leer je hoe je bijdraagt aan het vinden van duurzame oplossingen bij vastgelopen vraagstukken in de zorg voor mensen met door de omgeving ervaren onbegrepen gedrag. Je verdiept je in het werken met mensen met een verstandelijke beperking of Niet Aangeboren Hersenletsel. Door methodisch de casus te doorlopen volgens de stappen van het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE), werk je in deze minor aan het creëren van positieve verandering voor zowel de cliënt als diens omgeving.

Dit doe je nooit alleen: waar mogelijk met de cliënt en altijd in samenwerking met collega’s, team(s) en de directe omgeving van de cliënt. Je leert hoe je vanuit meervoudige partijdigheid en met oog voor complexe dilemma’s een beeld kunt vormen van de situatie om vervolgens duurzame oplossingen te ontwerpen. Je komt tot een vernieuwend idee dat in de praktijk daadwerkelijk wordt ingezet en borgt dit in de organisatie, hierbij rekening houdend met de factoren van de cliënt (en het cliëntsysteem), het team en de organisatie. Dit krijgt vorm in een bevindingengesprek in de organisatie. De uitkomsten hiervan worden in een verbeterplan uitgewerkt in co-creatie met de betrokkenen. Tot slot deel je de geleerde lessen uit het praktijkvraagstuk met een breder publiek.

Tegelijkertijd versterk je je eigen innerlijke ontwikkeling die essentieel is om als professional in een veranderende samenleving bij te dragen aan inclusie, welzijn en duurzame zorg. We verbinden dit aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) en de Inner Development Goals (IDG’s).

Leerdoelen

Hier volgen de leerdoelen die je in deze minor gaat ontwikkelen:

  • Kennis en diagnostiek: de student/professional kan de diagnostiek en theoretische concepten van een verstandelijke beperking en niet-aangeboren hersenletsel beschrijven en toepassen, en dit verbinden aan passende begeleidings- en ondersteuningsvormen.

  • Analytisch en dialogisch handelen: de student/professional kan op analytische wijze de mogelijkheden en beperkingen van een cliënt in complexe situaties in kaart brengen, in dialoog met de cliënt, diens netwerk en de organisatie.

  • Omgaan met dilemma’s: de student/professional kan vanuit meervoudige partijdigheid en met oog voor morele en ethische afwegingen omgaan met complexe dilemma’s in de zorg- en ondersteuningspraktijk.

  • Interveniëren en adviseren in co-creatie: de student/professional vervult een coachende en adviserende rol binnen multidisciplinaire teams, gericht op duurzame cliëntondersteuning, professionele groei van collega’s en inclusieve samenwerking. Hierbij worden coachings- en beïnvloedingsvaardigheden ingezet om teams in beweging te brengen, adviezen te borgen en bij te dragen aan maatschappelijke doelen (SDG’s) en innerlijke ontwikkelingsdoelen (IDG’s).

  • Evalueren en perspectief nemen: de student/professional kan het proces van consultatie evalueren, lessen expliciteren en bevindingen vertalen naar de bredere doelgroep van mensen met een VB of NAH, waarbij de student laat zien vanuit meerdere perspectieven te kunnen redeneren.

De persoonlijke leeropbrengsten worden expliciet verbonden met de eigen beroepsidentiteit en visie op professionele ondersteuning van cliënten.

Ingangseisen

  • Je hebt je propedeuse behaald binnen een sociale hbo-opleiding.

  • Je hebt een praktijkplek waarin je in contact staat met mensen met een VB en/of NAH. De richtlijn hiervoor is 16 uur per week. Deeltijd studenten mogen hiervoor hun eigen werkplek inzetten. In dat geval moet de werkplek door de minorcoördinator goedgekeurd worden middels een werkplekscan. Dit document ontvang je na aanmelding. Voltijd studenten ontvangen een inspiratielijst met organisaties die zij kunnen benaderen. Deeltijdstudenten mogen ook gebruik maken van deze inspiratielijst. In dat geval is het niet nodig om een werkplekscan in te vullen.

Let op: heb je nog geen ervaring binnen het domein Gezondheid & Welzijn, dan kan het zijn dat je aan het begin van de minor wat extra tijd kwijt bent aan zelfstudie.

Heb je twijfels over de ingangseisen of heb je andere inhoudelijke vragen? Neem dan contact op met minorcoördinator Judith Holland-van Bruggen of Carlijne de Baas-Beltman.

Literatuur

Volgt.

Rooster

De minor bestaat uit twee EVE’s van elk 15 EC en wordt – bij voldoende aanmeldingen – zowel in semester 1 als 2 fysiek in Zwolle aangeboden.

  • Deeltijd en duale studenten: 12 lesdagen op dinsdag verdeeld over 12 lesweken.

  • Voltijd studenten: 24 lesdagen op dinsdag én vrijdag verdeeld over 12 lesweken.

Toetsing

Toetsing vindt plaats op verschillende manieren: presentatie, (reflectie)verslag, kennistoets en assessment.

Houd er rekening mee dat als je deze minor in het tweede semester volgt en een eventuele herkansing pas in het volgende studiejaar plaatsvindt, je je hiervoor opnieuw moet inschrijven via Studielink.        

Aanvullende informatie

Deeltijd en voltijd wordt gemengd aangeboden.

Heb je vragen over (de status van) je inschrijving, het rooster of andere startinformatie? Of wil je de werkplekscan eerder ontvangen? Neem dan contact op met het Bedrijfsbureau Social Work voltijd.