Kies op maat

Inloggen Menu

Acting in Case of Emergency

Minor = vol (14-10-2025)

Ben jij als verpleegkundige klaar om het verschil te maken wanneer het er écht toe doet? Acute zorgsituaties vragen om snel, doordacht en professioneel handelen. Door de toenemende complexiteit van de zorg en de afnemende opnamecapaciteit kom je in diverse werkvelden steeds vaker in aanraking met dergelijke situaties. Deze minor bereidt je daar op voor.

Effectief handelen in acute situaties vereist meer dan theoretische kennis: het draait om klinisch redeneren, praktische vaardigheden en een professionele houding. In deze minor ontwikkel je het vertrouwen én de bekwaamheid om bij acute zorgbehoeften effectief te handelen: “Acting in case of Emergency!”

In deel A ligt de nadruk op klinisch redeneren in acute situaties. Je werkt aan een professionele houding en oefent persoonsgerichte communicatie met zowel zorgvragers als collega’s. In deel B ga je een stap verder: je leert daadwerkelijk handelen in acute situaties, ontdekt je eigen kwaliteiten en grenzen en traint effectieve samenwerking met zorgvragers en zorgprofessionals.

Leerdoelen

Tijdens de minor werk je aan de volgende leeruitkomsten.

Deel A: Klinisch redeneren in acute situaties (15 EC): De verpleegkundige doorloopt op passende wijze de verschillende fasen van het verpleegkundig proces. Hierbij brengt de verpleegkundige de totale zorg van de zorgvrager zelfstandig  in kaart door middel van klinisch redeneren in een (gesimuleerde) authentieke omgeving gericht op een acute, instabiele situatie.  Tijdens de fase van gegevensverzameling observeert, monitort en interpreteert de verpleegkundige  de relevante lichamelijke en psychosociale functies en prioriteert daarbij de verpleegkundige interventies. Bij het vaststellen van zorg maakt de verpleegkundige gebruik van passende methodieken, aansluitende relevante verpleegkundige kennis, richtlijnen, protocollen, wet- en regelgeving en onderbouwt daarbij vanuit Evidence-Based Practice. Tijdens het plannen van zorg communiceert de verpleegkundige op een professionele en persoonsgerichte wijze met de zorgvrager en stemt op professionele wijze af met andere professionals.

Deel B: Handelen in acute situaties (15 EC): De verpleegkundige past zelfstandig een methode toe voor klinisch redeneren, gericht op een acute instabiele situatie, in een gesimuleerde authentieke leeromgeving. De verpleegkundige selecteert en prioriteert de juiste verpleegkundige interventies en voert deze uit volgens geldende protocollen en richtlijnen. Bij de uitvoer van zorg gebruikt de verpleegkundige Evidence Based Practice en toont een kritische houding bij het maken van keuzes. De verpleegkundige benadert de zorgvrager op professionele en persoonsgerichte wijze en toont leiderschap in de communicatie en samenwerking met betrokken professionals.  De verpleegkundige evalueert de verleende zorg  en  reflecteert methodisch op de eigen professionele bijdrage aan de verleende zorg en benoemt de eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten.

Let op: deel A kan afzonderlijk voor 15 EC gevolgd worden. Deelname aan deel B is uitsluitend mogelijk na afronding van deel A, tenzij de student beschikt over aantoonbare relevante werkervaring in een acute zorgsetting. De beoordeling hiervan ligt bij de minorcoördinator.

Ingangseisen

  • Alle studenten: je hebt je propedeuse van de bacheloropleiding Verpleegkunde behaald.

  • Voltijdstudenten: je hebt een praktijkleerperiode (> 20 weken) in de zorg afgerond. 

  • Deeltijd en duale studenten: je hebt min. 1 jaar werkervaring in de zorg (± 20 uur per week).

Heb je twijfels over de ingangseisen of heb je andere inhoudelijke vragen? Neem dan contact op met minorcoördinator Reinder Bruins.

Rooster

Deel A en B duren elk 10 weken, inclusief toetsweken. Je hebt in totaal 7 lesweken, telkens op donderdag op Windesheim in Zwolle. Daarnaast worden in lesweek 2, 4 en 6 (op woensdag) workshops aangeboden die gericht zijn op diverse praktijksituaties. Voor studenten die werk en leren combineren (deeltijd en duaal) is het sterk aan te raden deze workshops te volgen, maar deelname is niet verplicht.

Toetsing

  • Deel A: Klinisch redeneren in acute situaties
    Casustoets met Pitch en Criterium Gericht Interview (CGI).
  • Deel B: Handelen in acute situaties
    Simulatietoets met debriefing.

Alle toetsen moeten met minimaal een 5,5 worden afgesloten. Bij een lager cijfer heb je recht op een herkansing.

Houd er rekening mee dat als je deze minor in het tweede semester volgt en een eventuele herkansing pas in het volgende studiejaar plaatsvindt, je je hiervoor opnieuw moet inschrijven via Studielink.                        

Aanvullende informatie

De minor gaat van start bij voldoende inschrijvingen. Toelating geschiedt op volgorde van inschrijving. Houd er rekening mee dat een minor niet door kan gaan vanwege te weinig aanmeldingen of dat een minor vol kan zijn.

Zorg ervoor dat je leerovereenkomst voor het einde van de inschrijfperiode ondertekend is en per mail bij ons binnen is.

Heb je vragen over (de status van) je inschrijving, het rooster of andere startinformatie? Neem dan contact op met het Bedrijfsbureau Verpleegkunde voltijd.