Ruimtelijk en verkeerskundig onderzoek
Ontdek de kracht van onderzoek in de minor Ruimtelijk en Verkeerskundig Onderzoek!
Wil jij leren hoe je échte impact maakt op de leefomgeving? In de minor Ruimtelijk en Verkeerskundig Onderzoek duik je in actuele vraagstukken die spelen in jouw eigen omgeving. Denk aan verkeersveiligheid in jouw wijk, de bereikbaarheid van een dorpskern of de inrichting van openbare ruimte.
Je krijgt een stevige basis in onderzoeksvaardigheden: van het formuleren van een goede onderzoeksvraag tot het kiezen van de juiste methode, het verzamelen van data en het analyseren met statistiek. Maar je leert vooral door te dóen. Je voert zelfstandig een praktijkgericht onderzoek uit naar een ruimtelijk of verkeerskundig probleem bij jou in de buurt.
Onder begeleiding van ervaren docenten werk je stapsgewijs aan je onderzoek. Je levert niet alleen een onderzoeksrapport op, maar ook een concreet advies waar jouw omgeving echt iets aan heeft.
Of je nu interesse hebt in stedenbouw, verkeer, duurzaamheid of mobiliteit – deze minor geeft je de tools om met een onderzoekende blik naar de wereld te kijken én die wereld te verbeteren.
Klaar om je tanden te zetten in een maatschappelijk relevant vraagstuk? Schrijf je dan in voor deze uitdagende en praktijkgerichte minor!
Leerdoelen
Je hebt basiskennis en inzicht op het gebied van de fases van onderzoek, verschillende onderzoeksmethoden en -begrippen en statistiek. Ook heb je basiskennis en inzicht in de context en het begrippenkader van verschillende soorten parkeer- en verkeersonderzoek, sociaal ruimtelijk en belevingsonderzoek (leefbaarheid, sociale veiligheid).
Je zet onder begeleiding een eenvoudig relevant onderzoeksplan op passend bij een geformuleerde onderzoeksvraag. Je maakt bij het bedenken gebruik van kennis over (beleids)doelen, context en uitvoeringsaspecten van verschillende typen onderzoek.
Je stelt een onderzoeksrapport op waarin het onderzoek wordt verantwoord, de data wordt gevisualiseerd en resultaten worden geduid in relatie tot de (beleids)doelen en context van het vraagstuk.
Je beantwoordt onder begeleiding een verkeerskundig of ruimtelijk vraagstuk door middel van het uitvoeren van een onderzoek in de praktijk. Je analyseert met behulp van een spreadsheetprogramma en aan de hand van de juiste statistische analyses de verkregen data en formuleert passende conclusies op basis van deze analyse.
Competenties: Managen, Onderzoeken, Communiceren
Ingangseisen
Om toegang te krijgen tot deze module dien je minimaal 50ec van je propedeuse te hebben behaald. Er is geen inhoudelijke voorkennis nodig. Het maakt niet uit welke studie jij doet.
Literatuur
- Verhoeven, N – Wat is Onderzoek – Uitgeverij Boom – 7e druk
- Verhoeven, N – Statistiek in Stappen – Uitgeverij Boom – 4e druk
- Rapportage Verkeersonderzoek (handout verstrekt door opleiding)
Rooster
Het onderwijs van Ruimtelijk en Verkeerskundig Onderzoek bestaat uit een mix van kenniscolleges, werkcolleges, projectbijeenkomsten en workshops waarin vaardigheden worden aangeboden.
Al het onderwijs vindt klassikaal op locatie plaats. Ook krijg je wekelijks coaching van een docent.
Er zijn gemiddeld 14 contacturen per week, verspreid over verschillende dagen. In de eerste twee weken van het vak moet je veel aanwezig zijn voor het maken van je Plan van Aanpak, daarna krijg je meer ruimte om zelf je planning te maken. Het rooster kan wekelijks verschillen en wordt uiterlijk 2 weken van tevoren bekendgemaakt.
Toetsing
De module wordt afgerond door middel van verschillende type toetsen:
- Individuele kennistoets
- Individuele onderzoeksrapportage
De reguliere eerste kansen van deze toetsen vinden plaats binnen de onderwijsperiode. Eventuele herkansingen kunnen na deze periode plaatsvinden. De exacte data van deze toetsen zijn bekend bij bekendmaking van het rooster.
Aanvullende informatie
Je volgt deze module samen met eerstejaars studenten van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling.
Deze module wordt aangeboden in semester 2 (2 februari - 10 april 2026)
Deze module kan samen gevolgd worden met de module Gedragsbeïnvloeding en Verkeersveiligheid, die direct na deze periode in periode 4 (13 april - 3 juli) plaatsvindt. Samen vormen deze een pakketje van 30ec.