Psychologie en Technologie
Ontdek de impact van technologie op mensen, vanuit een psychologisch perspectief!
Wil jij begrijpen hoe ons zelfbeeld, onze communicatie en onze maatschappij beïnvloed worden door technologie? Dan is de minor "Psychologie en Technologie" bij Fontys écht iets voor jou!
(Digitale) technologie is niet louter een verzameling van apparaten en software; het is een niet meer weg te denken, integraal onderdeel van ons leven. Deze minor biedt je de kans om te begrijpen hoe technologie onze identiteit vormt, onze interacties met anderen beïnvloedt en onze maatschappij verandert. Dit is relevanter en essentiëler dan ooit, want in een tijdperk waarin technologie steeds sneller evolueert is het cruciaal om te begrijpen hoe dit ons leven beïnvloedt op diepgaande en vaak onzichtbare manieren.
De minor Psychologie en Technologie is heel passend voor nieuwsgierige hbo-studenten die de interactie tussen mens en technologie willen verkennen. Deze minor biedt een uniek perspectief dat verder gaat dan de standaard technische of menswetenschappelijke studies. Je leert over de psychologische impact van technologie op mensen, relaties en maatschappij. Aan het eind van deze minor ben je in staat om geïnformeerde beslissingen te nemen over hoe je technologie kan gebruiken in je toekomstige carrière, en om de bredere sociale en ethische vragen die hiermee samenhangen te begrijpen.
Leerdoelen
Als student in deze minor krijg je de kans om je eigen unieke visie op technologie te ontwikkelen, op de drie hierboven genoemde thema’s. Vragen waar je je bijvoorbeeld mee bezig gaat houden, zijn:
- Hoe beïnvloeden technologische ontwikkelingen onze zelfperceptie, identiteit en plaats in de wereld?
- Hoe transformeert technologie de interactie tussen mensen, in een tijdperk van sociale media en digitale communicatie?
- Hoe gaan we om met technologie die “terugpraat” en op ons reageert? En hoe bouwen we mogelijk zelfs relaties met deze technologie op?
- Hoe verkennen en doorgronden we de impact van technologie op politieke, culturele en maatschappelijke ontwikkelingen?
- Hoe schetsen we toekomstscenario’s op basis van huidige inzichten in de technologische invloed op menselijk gedrag en beleving?
Dat doe je niet alleen: tijdens de minor werk je samen met studenten uit verschillende disciplines. Dit bevordert niet alleen je samenwerkingsvaardigheden, maar leert je ook hoe je effectief kunt communiceren met (toekomstige) professionals uit verschillende vakgebieden.
Dit alles leidt tot jouw ontwikkeling op de volgende vier leeruitkomsten, die je in een portfolio gaat aantonen:
- Impact op individu
De student kan analyseren hoe technologie het denken, voelen en handelen van mensen beïnvloedt.
- Impact op relaties
De student kan analyseren hoe technologie de communicatie en interactie tussen mensen beïnvloedt
- Impact op maatschappij
De student kan analyseren hoe technologische ontwikkelingen de samenleving beïnvloeden, met aandacht voor sociaal-culturele en ethische aspecten.
- Multidisciplinair perspectief op eigen vakgebied.
De student kan de impact van technologie op het eigen (toekomstig) vakgebied analyseren en kan daarbij in samenwerking met andere disciplines relevante inzichten betrekken en onderbouwde keuzes maken over de toepassing van technologie.
Ingangseisen
Deze minor is geschikt voor studenten van uiteenlopende disciplines – van gezondheidswetenschappen tot engineering, en van ICT tot pedagogiek – die hun kennis willen verdiepen en hun horizon willen verbreden. Ongeacht je studierichting verrijkt de minor Psychologie en Technologie (PET) je opleiding door een multidisciplinaire benadering. Je leert samenwerken met studenten uit verschillende vakgebieden, waardoor je wordt voorbereid op een arbeidsmarkt waar interdisciplinaire samenwerking steeds belangrijker wordt.
De minor PET helpt studenten met een technische achtergrond, zoals ICT of een engineering-opleiding, om de impact van technologie op de gebruiker te begrijpen. Deze kennis stelt je in staat om technologische oplossingen te ontwerpen die niet alleen functioneel zijn, maar ook rekening houden met menselijke behoeften en gedragingen.
Voor studenten die een mensgerichte opleiding volgen, zoals Toegepaste Psychologie of Sociale Studies, biedt deze minor je inzichten in de manier waarop technologie menselijk gedrag en sociale interacties vormgeeft. Het helpt je om effectievere strategieën en oplossingen te ontwikkelen in een wereld waarin technologie een steeds grotere rol speelt.
Wat je achtergrond ook is, als jij interesse (en bij voorkeur enige voorkennis) hebt in dit vakgebied, ben je van harte welkom.
Literatuur
Tijdens de minor hebben we het over verschillende onderwerpen, onder andere vanuit het vakgebied Cyberpsychology. Wil je daar meer over weten? Dan kun je alvast een kijkje nemen bij de volgende bronnen. Het gaat hier niet om verplichte literatuur.
Attrill, A. (ed.). (2015). Cyberpsychology. Oxford Univeristy Press: UK.
Attrill-Smith, A., Fullwood, C., Keep, M., & Kuss, D. J. (Eds.). (2019). The Oxford handbook of cyberpsychology. Oxford University Press.
Dooley, J. J., Pyżalski, J., & Cross, D. (2009). Cyberbullying versus face-to-face bullying: A theoretical and conceptual review. Zeitschrift für Psychologie/Journal of Psychology, 217(4), 182-188.
Higgins, E. T. (1987). Self-discrepancy: a theory relating self and affect. Psychological review, 94(3), 319.
Sasson, H., & Mesch, G. (2014). Parental mediation, peer norms and risky online behavior among adolescents. Computers in Human Behavior, 33, 32-38.
Smahel, D., Brown, B. B., & Blinka, L. (2012). Associations between online friendship and Internet addiction among adolescents and emerging adults. Developmental psychology, 48(2), 381.
Sparrow, B., Liu, J., & Wegner, D. M. (2011). Google effects on memory: Cognitive consequences of having information at our fingertips. science, 333(6043), 776-778.
Stanaland, A. J., Lwin, M. O., Yeang-Cherng, P., & Chong, C. (2015). Protecting preteens on Facebook: An exploratory examination of parental mediation strategies for children’s Facebook use in Singapore. Studies in Media and Communication, 3(1), 56-61.
Subrahmanyam, K., & Lin, G. (2007). Adolescents on the Net: Internet use and well-being. adolescence, 42(168).
Suler, J. (2004). The online disinhibition effect. Cyberpsychology & behavior, 7(3), 321-326.
Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2007). Online communication and adolescent well-being: Testing the stimulation versus the displacement hypothesis. Journal of Computer-Mediated Communication, 12(4), 1169-1182.
Walther, J. B. (2007). Selective self-presentation in computer-mediated communication: Hyperpersonal dimensions of technology, language, and cognition. Computers in Human Behavior, 23(5), 2538-2557.
Walther, J. B. (2011). Theories of computer-mediated communication and interpersonal relations. The handbook of interpersonal communication, 4, 443-479.
Walther, J. B., & Bazarova, N. N. (2008). Validation and application of electronic propinquity theory to computer-mediated communication in groups. Communication Research, 35(5), 622-645.
Weatherbee, T. G. (2010). Counterproductive use of technology at work: Information & communications technologies and cyberdeviancy. Human Resource Management Review, 20(1), 35-44.
Rooster
De minor start in september en in februari en duurt 20 weken. We trappen af met een introductieweek en rond week 17 lever je je portfolio ter beoordeling in. We sluiten de minor af met een feestelijke bijeenkomst in week 20.
Het programma bestaat uit verschillende contactmomenten (reken op zo’n 11 à 12u per week). Deze vinden meestal plaats op Fontys-locaties in Eindhoven en incidenteel op externe locaties. De overige tijd spendeer je aan zelfstudie (met name werken aan opdrachten).
Het programma biedt een mix van werkvormen, zoals discussies, gastcolleges, workshops, films kijken, bezoek aan een museum, begeleiding bij opdrachten, et cetera.
Toetsing
Minorregeling
Je kunt hier de minorregeling downloaden. Het doel van de minorregeling is om je te informeren over wat je als student gaat leren in de minor, hoe de toetsing eruit ziet en wanneer je de minor hebt afgerond. Aan de minorregeling kunnen studenten rechten ontlenen.
Aanvullende informatie
Als je geïnteresseerd bent in het verkennen van de complexe relatie tussen technologie en psychologie, en als je deel wilt uitmaken van een minor die zowel verrijkend als inzicht gevend is, dan nodigen we je graag uit om je aan te melden voor "Psychologie & Technologie" bij Fontys.
Tijdens een intakegesprek maken we kennis en bespreken we wederzijdse verwachtingen over jouw deelname aan de minor. Als onze verwachtingen met elkaar matchen, start jouw avontuur om een dieper begrip te ontwikkelen van een van de meest relevante onderwerpen in onze hedendaagse samenleving!
Ben jij klaar om de uitdaging aan te gaan? Meld je nu aan voor de minor "Psychologie & Technologie" bij Fontys en maak deel uit van de technologische toekomst!