Kies op maat

Inloggen Menu

Trend and Future Research

For English see ‘Aanvullende informatie'.

Wil jij bedrijven en organisaties adviseren hoe om te gaan met verandering? Bij deze minor leer je trends te identificeren en toekomsten te verbeelden, en dit door te vertalen in een strategisch advies.

We hebben het misschien niet in de gaten, maar we zijn iedere dag bezig met onze toekomst. Alles wat we doen, iedere beslissing of keuze heeft invloed op de toekomst. Meestal gaan we daarbij uit van het bekende, en de nabije toekomst. Dat geldt voor mensen, maar ook voor bedrijven en organisaties. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we verder kijken dan morgen? En dat we daarbij rekening houden met het grotere plaatje? Dat is waar het om draait bij de minor Trend and Future Research. 

Tijdens deze minor leer je trends te identificeren en mogelijke toekomsten te verbeelden. Je leert vanuit een ander perspectief naar verschillende disciplines zoals kunst, mode, wetenschap en het nieuws te kijken, om de huidige tijdsgeest te kunnen duiden. Op basis van trend-en toekomstmethodieken leer je waardenverschuivingen in context te plaatsen. Je gaat hiermee op strategisch niveau bedrijven en organisaties inspireren en laten zien waar kansen liggen. Je kan dan ook onderbouwen of een strategie op tijd, zijn tijd ver vooruit of misschien te laat is. Daarnaast is er ruimte om te verkennen hoe jij je wil profileren in het vakgebied van de trend-en toekomstonderzoeker en gebruik je de voorkennis van je major, en nieuwe inzichten, om actieve bijdrage aan discussies in te brengen.  

Belangrijker dan je voorkennis, vinden we vaardigheden zoals multidisciplinair denken, een brede interesse, nieuwsgierigheid naar andere perspectieven en denkbeelden, bereidheid buiten je bubbel te stappen, en openheid om te verkennen. Om je hierbij te helpen gaan we op fieldtrips om te zien wat grensverleggende innovators doen, we bieden je gastcollege’s aan van vakexperts, en werken voor relevante opdrachtgevers. Ondersteundend hieraan krijg je theoretische kennis van verschillende trend-en toekomstmethodieken zoals Intuitive Forecasting, Cross Cultural Analysis, en scenarioplanning; methodieken die je helpen je toekomstvisie te verbeelden. Je bent vrij om je scenario’s te laten zien in een creatieve vorm die bij jou past; van een podcast tot een documentaire of een 3D speculatief ontwerp. 

Ingangseisen

Alle bachelors zijn welkom.
We doen een intake met je om te kijken of er een wederzijdse match is. Dit bestaat uit een kleine opdracht met een meeting.

Literatuur

Verplichte literatuur:

Dragt.E. (2023). How to Research Trends. BIS Publishers.

Geadviseerde literatuur

Dumitrescu (D.) (2012) Roadtrip to innovation. Trendone (e-book).

Raymond (M.) (2019) Trendforecaster’s Handbook. Laurence King Publishing.

We werken ook met een reader.

Rooster

De minor bestaat uit twee delen. Het eerste deel is gericht op trend research. Daar hoort het leren spotten van signalen en innovaties bij, en het analyseren van je data tot trends. Het eerste deel van de minor werk je voor een relevante opdrachtgever uit het bedrijfsleven. Je sluit het eerste deel van de minor af met een rapport en presentatie met een advies aan je opdrachtgever. Daarnaast werk je aan een opdracht gericht op het presenteren van je eigen unieke profiel als trend researcher.

Het tweede deel van de minor is gericht op toekomstonderzoek. Je werkt aan een rapport en eindproduct voor een zelfgekozen opdrachtgever. Je presenteert in de eindexpo jouw scenario’s met toekomstverkenningen. Dit doe je aan de hand van je rapport en in de vorm van een zelfgekozen eindproduct, passend bij je opdrachtgever en wie jij bent als trend researcher.

Toetsing

Er zijn drie opdrachten; Trend Portfolio, Trendrapport en een Toekomst rapport. Je schrijft aan een eigen portfolio, je werkt aan een groepsopdracht voor een opdrachtgever uit het bedrijfsleven, en je maakt individueel een scenario rapport voor een opdrachtgever naar keuze. Je hebt veel ruimte om je eigen vorm te bepalen, hoe je je werk wilt presenteren (podcast, film, product, poster, rapport etc.)

Aanvullende informatie

Lesplaats: Tilburg

Adres: Professor Goossenslaan 1-01, gebouw P8

Telefoonnummer: 088 507 7655

E-mailadres (algemeen!): ace-student@fontys.nl

Instagram: @fonys_ace

Coordinator Minor Trend and Future Research:

Tessa Petrusa

minortrendandfutureresearch@fontys.nl

+31 643988264

Instagram: @minortrendandfutureresearch

 

-[ENGLISH]-

Trend and Future Research

Do you want to advise companies and organizations on how to deal with change? In this minor, you will learn to identify trends, envision futures, and translate these into strategic advice.

We might not always realize it, but every day we are working on our future. Everything we do, every decision or choice, has an impact on the future. Usually, we focus on the familiar and the near future. This applies to individuals, but also to companies and organizations. How can we ensure we look beyond tomorrow? And how can we consider the bigger picture? That’s the focus of the minor Trend and Future Research.

During this minor, you will learn to identify trends and envision possible futures. You will focus on various disciplines, such as art, fashion, science, and news, from a different perspective to interpret the current zeitgeist/ time spirit. Using trend and future methodologies, you will contextualize shifts in values. This will enable you to inspire companies and organizations at a strategic level, showing where opportunities lie. You will also be able to substantiate whether a strategy is timely, ahead of its time, or perhaps too late. Additionally, there is room to explore how you want to position yourself in the field of trend and future research.

You will use the prior knowledge from your major, combined with new insights, to actively contribute to discussions.More important than prior knowledge are skills such as multidisciplinary thinking, a broad interest, curiosity about other perspectives and viewpoints, a willingness to step out of your comfort zone, and an openness to exploration. To support this, we will go on field trips to see what groundbreaking innovators are doing, offer guest lectures from industry experts, and work with relevant clients. You will also gain theoretical knowledge of various trend and future methodologies, such as Intuitive ForecastingCross-Cultural Analysis, and Scenario Planning—methods that help you envision your future perspectives. You are free to present your scenarios in a creative form that suits you, whether it is a podcast, a documentary, or a 3D speculative design.

Entry requirements:

We are open to all bachelor programs.
We will also plan an introduction meeting.

Literature:

Dragt.E. (2023). How to Research Trends. BIS Publishers.

Advised extra reading:

Dumitrescu (D.) (2012) Roadtrip to innovation. Trendone (e-book).

Raymond (M.) (2019) Trendforecaster’s Handbook. Laurence King Publishing.

We also work with a reader.

Schedule:

The minor consists of two parts. The first part focuses on trend research. This involves learning to spot signals and innovations and analyzing your data to identify trends. During the first part of the minor, you will work for a relevant client. You will conclude this part with a report and presentation, providing advice to your client. Additionally, you will work on an assignment aimed at presenting your own unique profile as a trend researcher.

The second part of the minor focuses on future research. You will work on a report and final product for a client of your choice. At the final expo, you will present your scenarios and future explorations. This will include your report and a final product in a format of your choice, tailored to your client and your identity as a trend researcher.

Review:

There are three assignments: Trend PortfolioTrend Report, and a Future Report. You will work on your own portfolio, collaborate on a group assignment for a client from the business sector, and individually create a scenario report for a client of your choice. You have plenty of freedom to determine how you want to present your work (podcast, film, product, poster, report, etc.).

Minor regulation:

You can download the minor regulation minor regulation. The purpose of the minor regulations is to inform you about what you will learn as a student in the minor, what the assessment looks like and when you will have completed the minor. Students can derive rights from the minor regulations.

Additional information:

Location: Tilburg
Address: Professor Goossenslaan 1-01, building P8
Phone number: +31 88 507 7655
Email (general): ace-student@fontys.nl
Instagram: @fontys_ace

Coordinator Minor Trend and Future Research:

Tessa Petrusa
Email: minortrendandfutureresearch@fontys.nl

Phone: +31 6 43988264
Instagram: @minortrendandfutureresearch