Kies op maat

Inloggen Menu

Honours Minor Kind en Jeugd

Heb jij altijd al de ambitie gehad om in de praktijk te werken met kinderen en jeugdigen? Dan is deze praktijkgerichte minor iets voor jou.

De minor richt zich op het brede domein van de excellente (kinder) verpleegkundige die werkt in een setting van de kinder- en jeugdzorg. Tijdens deze praktijkgerichte minor ga jij je als student verdiepen in de zorg van het kind van 0-18 jaar door stage te lopen in een specifieke setting. Voorbeeld is een stageplaats in de jeugdgezondheidszorg/ GGD 0-18 jaar (of delen daarvan), op de kinderafdeling of neonatologieafdeling van een algemeen ziekenhuis. De stageplaats wordt verzorgd door de opleiding.

De minor onderscheid zich in de vormgeving van het onderwijs en het leren in de praktijk door de principes van het honoursleren. Het gaat om de volgende punten:

  • De student is een ambitieuze en getalenteerde student, een kritische en creatieve denker die zijn activiteiten in een bredere context kan plaatsen en zijn/ haar talent inzet om iets in de directe omgeving te bereiken.
  • Het onderwijs is uitdagend, op basis van complexe vraagstukken, met een goede balans tussen vrijheid en structuur.
  • Docenten en studenten vormen een ‘community of learning’ als stimulerende leeromgeving.
  • Er is sprake van nauwe betrokkenheid met het werkveld.
  • Innovatie is een belangrijk goed; de student neemt de rol aan van pionier, aanjager of verbinder
  • Leeruitkomsten zijn gebaseerd op het profiel van de excellente verpleegkundige waarbij de domeinen analytisch denken, communiceren, empathisch handelen, coördineren, samenwerken, wetenschappelijke praktijkvoering, innoveren, kennis delen en zelfreflectie tonen

De minor begint met een week gericht op inspiratie en kennismaking met de doelgroep en principes van het ‘honoursleren’. De nadruk ligt op het formuleren van eigen leerdoelen en ambities voor de ontwikkeling als excellente (kinder)verpleegkundige.

De student schrijft een ontwikkelingsplan waarbij geformuleerd wordt hoe invulling gegeven zal worden aan de verschillende domeinen in de praktijk en binnen de ‘community of learning’. De stage start in de tweede week waarbij gedurende de gehele periode van twintig weken 32 uren per week stage wordt gedaan.

Gedurende de 20-weekse stage worden 6 onderwijsdagen op school gepland. Het onderwijs is vraaggericht vanuit wat studenten willen leren en ontwikkelen. De student heeft een actieve rol om inhoudelijk invulling te geven aan de vastgestelde werkvormen (Journal club, innovatie, intervisie, werkveldbezoek). De docent heeft een coachende rol en faciliteert de leerbehoeften die studenten aangeven.

De stage wordt afgesloten door een proeve in de praktijk en een criterium gericht interview aan de hand van een portfolio waarin de student zijn ontwikkeling presenteert.

Leerdoelen

Domein Analytisch Denken

  • De student analyseert op methodische wijze complexe kind- en/ of jeugdsituaties

Domein Communiceren

  • De student past ontwikkelingsfase-afhankelijke taal en uitdrukkingen toe binnen een complexe kind en/of jeugd beroepssituatie
  • De student verantwoordt op basis van haar geformuleerde visie op het kinder-/ jeugd-verpleegkundig beroep en op basis van de door haar geformuleerde pedagogische visie, haar verpleegkundig handelen

Domein Empathisch handelen

  • De student kan op basis van een analyse van de culturele context gericht gebruik maken van interventies, passend bij de vereiste professionele benadering van kind en ouders
  • De student sluit aan op de individuele patiënten-situatie en ervaringen van het kind/ jeugdige

Domein Coördineren

  • De student laat zien dat zij binnen een kind en/of jeugdsetting organisatorische keuzen vanuit patiënten belang kan nemen

Domein Samenwerken

  • De student laat zien dat zij professioneel leiderschap kan tonen in diverse complexe kinder- en/of jeugdverpleegkundige situaties
  • De student inspireert en stimuleert ‘collega-verpleegkundigen’ tot effectieve samenwerking binnen de kinder- en/ of jeugdige verpleegkundige beroepspraktijk

Domein Wetenschappelijke praktijkvoering

  • De student past principes van wetenschappelijke praktijkvoering toe in complexe kind en/of jeugdsituaties

Domein Innoveren

  • De student implementeert proactief een verpleegkundige innovatie (op basis van een opgesteld innovatieplan)in de kinder- en/of jeugdige verpleegkundige beroepspraktijk

Domein Kennis delen

  • De student ontwikkelt op basis van praktijkgericht onderzoek nieuwe professionele kennis t.a.v. de kind en/ of jeugdige beroepspraktijk

Ingangseisen

Ingangseisen

Alleen toegankelijk voor hbo-v studenten, waarbij een vereiste is dat je alle praktijkstages van de opleiding hebt voltooid en je propedeuse hebt behaald voor aanvang van de minor.

Literatuur

Toetsing

Portfolio: Portfolio assessment: 30 EC’s