Ondernemen: Leren door doen
Heb je altijd al willen weten hoe het is om ondernemer te zijn? Tijdens deze minor ga je daadwerkelijk aan de slag als ondernemer in de praktijk, en leer je wat het betekent om een ondernemer te zijn. Of je nu al bent gestart, een idee hebt, of nog zoekende bent naar een idee, bij deze minor ben je van harte welkom. Het enige wat we van je vragen, is een goede dosis energie om aan de slag te gaan.
Tijdens de minor word je wekelijks begeleid door een van onze docent-ondernemers, die elk een achtergrond en specialiteit hebben in het ondernemerschap. Samen met deze coach uit de praktijk stel je zowel zakelijke als persoonlijke doelen op, waarna je aan de slag gaat om deze doelen te behalen.
Deze minor sluit naadloos aan op de minor Ondernemen: Eerst Denken, Dan Doen, waarbij de focus ligt op het schrijven van een ondernemersplan. Je kunt beide minors na elkaar volgen om zo een volledig beeld te krijgen van het ondernemerschap.
Leerdoelen
Voor deze minor is The entrepreneurship competence framework (niveau intermediate) van toepassing (deze zijn vastgesteld door de Europese Unie).
Voor deze actiegerichte minor staan de volgende competenties centraal:
‘area into action’ (e.g. taking the initiative, working with others, learning through experience) en ‘resources’ (e.g. self-awareness, mobilising resources, mobilising others).
Ingangseisen
Ondernemen in de echte wereld staat bij deze minor centraal. Je hoeft geen bedrijfsidee te hebben, maar wel wordt verwacht dat je van te voren nadenkt over eventuele bedrijfsplannen.
Literatuur
Aanbevolen literatuur (niet verplicht aan te schaffen):
- Maurya, A. (2018). Startup Lean. Stapsgewijs van plan A naar een plan dat werkt. Hilversum: Nubiz.
- Osterwalder, A. (2014). Waarde propositie canvas. Deventer: Vakmedianet.
- Kerkmeijer-van der Peijl, S. & Zeeland, N. van (2017). Van idee naar startup. Deventer: Vakmedianet.
Rooster
Voor de minor staat een tijdslast 420 uur. De werkvormen bestaan uit:
- Werkcolleges (fysiek): 75 uur
- Online colleges/online instructie: 25 uur
- Intervisie met studenten en businesscoaches: 20 uur
- Werken aan leerdoelen en verkooptarget: 100 uur
- Werken aan je onderneming: 100 uur
- Toetsing (schrijven logboeken, prototype en assessment): 100 uur
12-14 contacturen (fysiek en online) per week
Toetsing
De toetsing van het actiegerichte deel bestaat uit:
- Logboeken over het ontwikkelproces van de ondernemer en diens onderneming(sidee). Dit telt voor 50% mee in het eindcijfer.
- Prototype, pitch en dialoog over het resultaat van het ontwikkelproces. Dit telt voor 50 % mee in het eindcijfer.
Deze twee onderdelen moeten (per deel) met minimaal een 5.5 worden afgerond. Mochten deze onderdelen onverhoopt onvoldoende zijn dan krijgt de student na uiterlijk tien lesweken een tweede gelegenheid aangeboden. Bij onvoldoende afronding na de herkansingsperiode geldt dat de student zich opnieuw voor de minor moet inschrijven. In totaal kunnen 15 studiepunten worden behaald.
Aanvullende informatie
Het thema Ondernemen met Impact heeft een centrale plaats binnen de minor Ondernemen. Onder Ondernemen met Impact wordt verstaan:
- Sociaal ondernemen: het juiste doen voor mens, milieu en maatschappij (zonder een winstoogmerk).
- Duurzaam ondernemen: ondernemen met winstoogmerk, maar met respect voor de sociale- en ecologische omgeving.
- Circulair ondernemen: het hergebruik van producten en grondstoffen maximaliseren zodanig dat de waarde vernietiging wordt geminimaliseerd.
Deelnemers aan de minor ondernemen krijgen volop de mogelijkheid om dit thema in te zetten.
Studenten die al aan het ondernemen zijn kunnen in de gelegenheid worden gesteld de uren die zij, gedurende de minor maken voor het bedrijf, op te nemen in de urenverantwoording. Daarvoor is eerst overleg met de coördinator nodig.