Kies op maat

Inloggen Menu

Innovatief Serviceconcept

Het doel is om studenten in een semester alle ins en outs op facilitair gebied bij te brengen. Dat gebeurt middels het aanbieden van allerhande modellen en theorieën, die vervolgens in de praktijk getest en uitgewerkt worden. Het gaat om de vraag op welke manier het facilitaire vakgebied toegevoegde waarde kan creëren voor een organisatie. Dit thema bestaat uit 2 Minoren die zowel los van elkaar als beide gevolgd kunnen worden:

  1. Innovatief Service Concept (15 ECTS)
  2. Strategische Inkoopplanning (15 ECTS)


  1. Innovatief Service Concept

Continuïteit in het leveren van producten en diensten aan de, zowel interne als externe klanten, is van groot belang. Het is duidelijk dat in een wereld zonder grenzen, waarin organisaties functioneren in een voortdurend veranderende, complexe en kwetsbare omgeving, continuïteit van de ondersteunende diensten om aandacht vraagt. 

Het is de dagelijkse taak van een Facility Manager om een vlekkeloos proces van de corebusiness te garanderen, daarom zijn risico- en crisismanagement een belangrijk onderdeel binnen het FM-werkveld.

Aan de hand van oefenen met verschillende methoden en technieken worden de fasen van organisatieontwikkeling doorlopen. Dit leidt tot de volgende onderzoeksresultaten: een stakeholderanalyse, risico-identificatie, -analyse, en -evaluatie Er is specifieke aandacht voor risico’s in zowel huisvestings- als dienstverleningsprocessen.

Ook maak je kennis met vele facetten van dienstverleningsprocessen. We staan stil bij de kenmerken van dienstverlening, maken kennis met serviceconcepten. Gedegen kennis over dienstverlening is essentieel voor de hedendaagse facility manager. Ten eerste omdat facility management bij uitstek een dienstverlenende discipline is. Ten tweede omdat het overgrote deel van de opdrachtgevers, klanten en werkgevers waar een facility manager voor werkt, zelf ook dienstverlener is. 

Leerdoelen

De minor is op NLQF6.

 

De competenties sluiten aan bij de volgende onderdelen uit het LOP van Facility Management: Operations Management, Organisational behaviour, Professioneel Vakmanschap, Onderzoekend Vermogen, Management Information Systems, Strategic Management, Finance, Nederlandse taal en Engelse taal uit het Landelijk Opleidingsprofiel Facility Management/HEO.

Ingangseisen

Voor de uitvoering van de beroepsproducten die gekoppeld zijn aan deze minor, is het noodzakelijk dat de student werkzaam is op startend hbo-niveau in een organisatie en facilitaire taken uit kan voeren. Deze organisatie dient een grootte van minimaal 5fte te hebben en toegang te verstrekken tot resources (documenten, interviews). Na aanmelding bij de minor vindt een intake plaats om de werkplek te bespreken. Indien deze goedgekeurd wordt, kan de student deelnemen aan de minor.

Literatuur

Sterling, S. (2012). Business Continuity for Dummies, John Wiley & Sons Inc., ISBN: 9781118326831

Van Looy, Gemmel en Dierdonck, Service management, an integrated approach (2013, derde druk), Uitgever: Prentice Hall.

Gelderman, K. Albronda, B. Professioneel Inkopen Noordhoff Uitgevers, Groningen/ Utrecht (2017) 5e druk 

Verder worden er publicaties aangeboden via Brightspace.

Rooster

Periode van uitvoering: Blok 3, studiejaar 2025-2026

Inroostering: bijeenkomsten zijn iedere vrijdag van 9.30 tot 16.30 uur

Toetsing

Er wordt een beroepsproduct opgeleverd.

 

Minimumeis voor slaging: 5.5.

 

Er gelden aanbevolen inlevermomenten, maar daarbuiten kan de student ook de beroepsproducten inleveren voor beoordeling. De student heeft twee kansen per studiejaar. De minor is onderdeel van een flexibele opleiding.

Aanvullende informatie

Deze minor is praktijkgericht (zie kwalitatieve eis) en sluit aan bij de SDG’s kwaliteitsonderwijs, eerlijk werk en economische groei, verantwoorde consumptie en productie en klimaatactie.